Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Concertreview

Apocalyptica en Tracer
Op 23 oktober 2015 in Melkweg, Amsterdam
Tekst door Wouter
Foto's door Wouter
Apocalyptica is een graag geziene gast in Nederland, getuige ook de strak uitverkochte grote zaal van Melkweg. De band die faam verwierf met Metallica-covers heeft intussen zes studio-albums (Cult meegeteld) met eigen nummers en is daarmee de status van veredelde Metallica-coverband met een gimmick ruimschoots ontstegen. Het eerder dit jaar verschenen Shadowmaker kreeg niet alleen hier, maar ook in de internationale pers lovende woorden en de drie cellisten met drummer hebben de zanger op het album, Franky Perez (Slash, Scars On Broadway), mee op tour genomen.

Apocalyptica neemt eigenlijk altijd wel een band mee op tour en dit keer is de keuze gevallen op het Australische Tracer. Het in 2004 opgerichte trio uit Adelaide bestaat uit Michael Brown (gitaar, zang), Jett Heysen Hicks (bas) en Andre Wise (drums) en heeft er duidelijk zin in. De ruige stadionrock is bij het publiek nog niet echt zo bekend en Michael moet dan ook alle zeilen bijzetten om de boel op gang te trekken.

Tracer @ Melkweg, Amsterdam, 23-10-2015

Het is voor hem ook even schrikken als de opmerking 'Show us your boobies!' een doodstille zaal oplevert met louter glazige en meewarige blikken. Hij probeert zich nog te redden met 'men and women', maar dat levert hem niet veel meer op dan een halve glimlach. Hij maakt het echter goed door na het volgende nummer te vertellen dat dit normaal gesproken het moment in de set is om te bespreken hoe gaaf bier wel niet is. "Maar", vertelt hij terwijl hij naar achter loopt, "ik heb hier iets ontdekt...". Als hij vervolgens een pak stroopwafels tevoorschijn haalt, is het ijs gebroken.

Tracer @ Melkweg, Amsterdam, 23-10-2015

De mooiboy Michael begint er vervolgens ook zienderogen meer plezier in te krijgen. De met solo's en uitstapjes naar verwante genres aangevulde, stevige maar cheesy poprock staat als een huis en de band weet in een kleine drie kwartier tijd de intussen volgestroomde The Max (de grote zaal van Melkweg) uiteindelijk wel vlot te trekken.

Na een extreem korte ombouw verschijnen de Finnen waar we vanavond voor komen ten tonele. Ze beginnen een beetje met een valse start. Zonder aankondiging blijkt het bij Apocalyptica ineens niet toegestaan te zijn om vanuit de fotopit te fotograferen. Dat levert wat botsingen en boze gezichten op van zich teleurgesteld terugwurmende fotografen. Met opener Reign Of Fear, dat alleen op de limited edition van Shadowmaker staat, blijft de partyvibe sowieso nog een beetje achterwege.

Apocalyptica @ Melkweg, Amsterdam, 23-10-2015

De twee volgende tracks van het uit 2007 stammende World's Collide brengen intussen wat meer voetjes van de vloer en ook de single van het laatste album House Of Chains kan rekenen op een hartelijk applaus. Het is echter pas bij de cover-combi Enter Sandman - Inquisition Symphonie van de eerste twee albums dat de vlam echt in de pan schiet.

Apocalyptica @ Melkweg, Amsterdam, 23-10-2015

Een prachtige, gelukkig zangerloze, vertolking van Bittersweet brengt het publiek nog wel even tot bedaren, maar met het eerste zelf geschreven nummer Harmageddon is het gelijk weer raak. Opvallend genoeg gaat het niet echt totaal los. Op een enkele fervente headbanger na, is het vaak niet heel veel meer dan wat hoofdknikken en hier en daar een vuist in de lucht. Ook een enkele poging om een moshpit te ontketenen, leidt tot niets. Het applaus en gejoel tussen de nummers door compenseert dit echter met gemak.

Apocalyptica @ Melkweg, Amsterdam, 23-10-2015

Na ruim anderhalf uur is het dan tijd voor een van de publiekslievelingen en standaardafsluiter In The Hall Of The Mountain King. Enthousiaste kreten verwelkomen de eerste klanken van deze klassieker van Edvard Grieg en die worden nog eens verdubbeld als er na de eerste passages een stilte valt waarin Perttu Kivilaakso het Nederlandse volkslied inzet. Op aansporing valt de hele zaal hem bij, op de projectie achter drummer Mikko Sirén wappert de Nederlandse vlag en Apocalyptica verovert onze harten.

Apocalyptica @ Melkweg, Amsterdam, 23-10-2015

Vervolgens werken de de heren opvallend snel toe naar de hoge snelheden en het is dan (als vanzelfsprekend) ook veel te snel voorbij. Maar de heren komen onder luid gejoel terug voor een toegift in de vorm van I Don't Care en Dead Man's Eyes. Een minutenlang aanhoudend, enorm applaus doet de band beloven om snel weer naar Nederland terug te komen. Het was weer een erg mooi avondje cellometal. Tot de volgende keer, Apocalyptica.

Apocalyptica @ Melkweg, Amsterdam, 23-10-2015

Meer foto's op www.basementonline.nl

Setlist Apocalyptica:
1. Reign Of Fear
2. Grace
3. I'm Not Jesus
4. House Of Chains
5. Not Strong Enough
6. Enter Sandman (Metallica cover)
7. Inquisition Symphony (Sepultura cover)
8. Bittersweet
9. Harmageddon
10. Hope
11. Riot Lights
12. Shadowmaker
13. Hole In My Soul
14. Ludwig - Requiem
15. Refuse/Resist (Sepultura cover)
16. Seek & Destroy (Metallica cover)
17. In The Hall Of The Mountain King (Edvard Grieg cover) met Wilhelmus-interlude

Toegift:
18. I Don't Care
19. Dead Man's Eyes

Pitfest

Reactie van René op 27-10-2015 om 07:57u


Het had de rescensie van Groningen kunnen zijn. Idem, maar wel een supertof concert.

Reactie van Matthijs op 27-10-2015 om 08:20u


Wat René zegt. Puike show hier in Groningen en het zal in Amsterdam niet anders geweest zijn. Pure vakmanschap. Mooi contrast ook met het tenenkrommende voorprogramma.

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.