Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Concertreview

Korn en The Qemists
Op 29 januari 2015 in De Oosterpoort, Groningen
Tekst door Marcel
De nu-metalpioniers van Korn zijn weer in het land. Ditmaal eens niet in het zuiden of de randstad, maar in het hoge noorden. Ondanks dat dit de eerste keer is dat de band in Groningen speelt, is de stad niet onbekend bij Korn. Het is immers de thuishaven van Noisia, met wie de band samenwerkte op The Path Of Totality. Hij zorgde er tevens voor dat Jonathan Davis, onder zijn alter ego J Devil, een last minute dj-set kon draaien in Simplon. Een samenwerking zou dan ook best logisch zijn vanavond, maar niets is minder waar. Het dubstep-avontuur wordt zelfs (op een enkeling na) volledig genegeerd. De band schotelt een setlist voor die zich voornamelijk richt op grote hits en materiaal van na de millenniumwisseling.

Voordat Korn het podium betreedt, is er nog een voorprogramma dat uit het Britse The Qemists bestaat. De band is een vreemde keuze als opener en speelt een soort van dansbare elektro-punk/rock, dat veel wegheeft van The Prodigy en Pendulum. Van het materiaal dat ik van te voren op internet had opgezocht, werd ik niet vrolijk en daardoor had ik een lage verwachting. Live is het toch erg anders en klapte de muziek er behoorlijk in. De actieve podiumprestatie van de twee charismatische frontmannen, aangevuld met lekkere breakbeats en een goed geluid, zorgden ervoor dat dat de Oosterpoort al snel in beweging kwam. Nummers als Warrior Sound, Your Revolution, Stomp Box en Lost Weekend kwamen voorbij en werden krachtig en overtuigend gespeeld. Om overtuigd te worden zul je The Qemist echt live moet zien.

Na deze opwarmer is het de beurt aan Korn. Het vijftal heeft net een succesvolle tour in Engeland afgerond met Slipknot en Groningen is de aftrap van een nieuwe Europese leg. De zaal is aardig vol, maar bij lange na niet uitverkocht. Het concert is nog in navolging van het sterke comeback-album The Paradigm Shift (2013), dat desondanks maar door twee tracks wordt vertegenwoordigd (Love & Meth en Spike In My Veins).
Zodra alle bandleden het podium opgekomen zijn, wordt er afgetrapt met Twist, om daarna over te gaan in Here To Stay. Wat opvalt bij laatstgenoemde is dat het nummer een stuk trager wordt gespeeld dan normaal, iets wat vanavond bij meer songs lijkt te gebeuren.

Het wordt dan ook geen speciale of memorabele avond. De mannen speler louter geroutineerd hun set, met uitzondering van drummer Ray Luzier. Die is altijd gemotiveerd en aan zijn tekenende gezicht is te zien dat hij zich ook nu vermaakt. Daarentegen doen gitaristen Munky en Head gewoon hun ding, zonder iets extra's te geven. Ook van bassist Fieldy komt weinig gevaar. Jonathan Davis probeert een goede performance te geven, maar ook hem heb ik intensiever en overtuigender zien optreden. Dat is jammer, want de formatie staat toch echt bekend om zijn vlammende shows en daar is nu helaas geen sprake van. Desondanks valt er ook bij een geroutineerd optreden van Korn meer dan genoeg te genieten. De groep speelt strak en zuiver zoals altijd en ook het geluid staat goed afgesteld. Daarbij is Love & Meth een fijne toevoeging op de setlist en doen klassiekers als Falling Away From Me, Got The Time en Freak On A Leash altijd elke zaal ontploffen. Met Good God, Did My Time en Right Now worden er zelfs nog een aantal prima nummers van stal gehaald die ik nog niet eerder live heb gehoord.

Toch is het jammer dat de setlist zich voornamelijk focust op de grote klassiekers en het latere materiaal. Zo weet de laatste single Hater totaal niet te overtuigen en komt Spike In My Veins ook niet lekker uit de verf. Met name het middelste gedeelte van het optreden zorgt voor een energieke dip in het publiek. Ook zou Coming Undone wat mij betreft, gerust achterwege gelaten mogen worden. Wat vanavond wel een gouden greep blijkt te zijn, is dat Metallica's One aan het einde van Shoots And Ladders is toegevoegd en dat de cover van Another Brick In The Wall in zijn geheel voorbijkomt (inclusief mooie solo en uitgerekt jamstuk). Voorafgaand aan het nummer wordt nog een gitaarversie van On The Run (tevens Pink Floyd) gespeeld, dat mooi overvloeit in het welbekende meesterstuk. Wat mij betreft een van de hoogtepunten van de avond.

Na een korte pauze bestaat de encore maar uit twee tracks: Y'All Want A Single en Blind. Van de eerste begrijp ik niet zo goed waarom deze zo hoog op de setlist staat en Blind is natuurlijk een logische afsluiter. Het publiek mag bij het laatste nummer nog even op zijn knieën gaan zitten, totdat Jonathan Davis schreeuwend vraagt of iedereen er klaar voor is. Vervolgens gaat het nog een keer helemaal los in de zaal. Legendarisch was het concert allerminst. Daarvoor gaf de band te weinig en werd er teveel op routine gespeeld. Solide was het optreden echter wel, want de band maakte geen fouten en wist was het publiek wilde. De songkeuze pakte ditmaal voor mij wel minder uit. Liever had ik meer parels van vroeger gehoord. Toch spreekt het ook wel weer voor de band om niet met een alledaagse setlist aan te komen.

Setlist:
1.Twist
2. Here To Stay
3. Right Now
4. Love & Meth
5. Falling Away From Me
6. Spike In My Veins
7. Good God
8. Hater
9. Shoots And Ladders
10 Got The Life
11. Did My Time
12. Coming Undone
13. Freak On A Leash
14. Another Brick In The Wal
15. Y'All Want A Single
16. Blind

Pitfest

Reactie van Sil op 29-01-2016 om 10:10u


Heb een Setlist kunnen bemachtigen, net als een plectrum en een set drumsticks ;-)

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.