Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
Geen concerten bekend voor 25-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bev Bevan (Black Sabbath) - 78
  • Mark Lanegan (Screaming Trees)† - 60
  • Nick Kuhn (Apothys) - 39
  • Steve Rothery (Marillion) - 65
  • Tim Armstrong (Rancid) - 59
Concertreview

Doro en Seven
Op 17 november 2012 in 013, Tilburg
Tekst door Gilbert
Op de vierde Warlock-lp Triumph And Agony uit 1987 na, stijgen de albumreleases van Doro nooit ver boven de middelmaat uit. Ook het nieuwste werkstuk Raise Your Fist brengt daar geen verandering in. Haar reputatie als de enige echte koningin van de metal heeft de Duitse blondine dan ook vooral aan haar live-optredens te danken. Op een kille najaarsdag in Tilburg mag Doro bewijzen dat ze die eretitel na bijna dertig jaar in het vak nog steeds verdient.

Voordat de nog altijd beeldschone 48-jarige zangeres het podium op mag, krijgt eerst het Tjechische Seven de gelegenheid om het publiek op te warmen. Met de temperatuur zit het in de zoals altijd snikhete grote zaal van 013 al snel (te) goed, maar dat is niet aan het voorprogramma te danken. Behalve dat je in Nederland slechts zelden een act uit Tsjechiẽ aan het werk kunt zien, heeft Seven niets bijzonders te bieden. Dat dit op de website Discogs.com de 51ste van 58 artiesten is met de naam Seven, zegt eigenlijk alles over het originaliteitsgehalte. Victor Smolski van Rage ziet blijkbaar wel wat in deze band, want hij produceerde en speelde mee op de vorig jaar verschenen zesde langspeler Freedom Call. Voor mij is dit echter gewoon de zoveelste dertien-in-een-dozijn progressive / powermetalband, waar we er al meer dan genoeg van hebben.

Rond twintig voor tien verschijnt dan eindelijk Doro op het podium. Het late aanvangstijdstip van dit zaterdagavondconcert zal band en publiek later nog duur komen te staan. De zaal is goed gevuld. Het balkon is weliswaar afgesloten, maar op de tribunes en voor het podium staat het behoorlijk vol. Er is geen aparte fotopit voor de fotografen en dus geen afscheiding tussen band en publiek. Waarschijnlijk op verzoek van Doro zelf, want de zangeres en enkele van haar bandmakkers laten nauwelijks een mogelijkheid benut voor direct contact met het publiek. Het aantal high-fives dat Doro uitdeelt aan haar fans op de eerste rijen is niet te tellen. De blondine steekt bovendien met grote regelmaat haar microfoon in het publiek om zoveel mogelijk fans de kans te geven zelf een paar regels te zingen.

De liefde is wederzijds, want vanaf opener Hellraiser is de sfeer voor het podium fantastisch. Het helpt natuurlijk dat vroeg in de set al wat oude Warlock-klassiekers als I Rule The Ruins en Burning The Witches voorbijkomen, waarvan bijna iedereen in de zaal minimaal de refreinen mee kan zingen. Sowieso komt er veel oud werk voorbij: in totaal negen songs van Doro's vier albums met Warlock plus nog wat songs van haar eerste twee studio-albums onder eigen naam. Zelf ben ik blij verrast met het snelle Metal Racer, de prachtige ballade Beyond The Trees en het van het onderschatte, met Gene Simmons (Kiss) gemaakte titelloze album uit 1990 afkomstige Unholy Love. Het absolute hoogtepunt blijft echter All We Are, dat door letterlijk iedereen in de Dommelsch Zaal uit volle borst wordt meegebruld.

Verder krijgen we nog wat later werk van Doro te horen, waaronder vier tracks van de kersverse langspeler Raise Your Fist. De single Raise Your Fist In The Air is daarvan voorlopig duidelijk het bekendst onder de aanwezigen en kan op de meeste bijval rekenen. Zelf vind ik het ouderwets harde Revenge echter nog iets beter. Van mij mag dat nummer voortaan wel een vast onderdeel worden van Doro's setlist. De zangeres vertelt regelmatig wat voor betekenis de songs voor haar hebben. Bij de gloednieuwe ballade Engel vertelt ze ons dat de bandleden achter de schermen een discussie hebben gevoerd of ze deze song vanavond wel zouden spelen. De vraag is waarom, want dat het om een Duitstalige ballade gaat mag eigenlijk geen probleem vormen. Het grotendeels Duitstalige en rustige Für Immer (wellicht Doro's/Warlocks grootste hit) wordt later op de avond immers uit volle borst meegezongen door een groot deel van het publiek. Ook Engel blijkt een mooi rustpuntje.

De vierde nieuwe compositie die voorbijkomt is eveneens een ballad, namelijk de aan Ronnie James Dio opgedragen afsluiter Hero. Voor het zover is, komt tijdens de toegift echter een roadie het podium op om Doro te vertellen dat Tilburg een tijdslimiet hanteert: Het concert moet om half twaalf zijn afgelopen. Het gevolg is dat de band een paar nummers schrapt (vermoedelijk de oude Warlock-krakers East Meets West en Hellbound). Iemand uit het publiek mag kiezen welke song de band nog wel zal spelen (als een-na-laatste, voor de reeds genoemde en door Doro zelf gekozen afsluiter Hero). De uitverkoren fan vraagt om de Judas Priest-cover Breaking The Law. Een goede keuze, want dit nummer behoort inmiddels bijna evenveel toe aan Doro als aan Priest, dankzij de fraaie opbouw (eerst zacht, dan hard) die Doro en haar mannen aan Breaking The Law meegeven.

Mijn excuses overigens dat ik tot dusver praktisch geen woord over die vijf mannen (inclusief toetsenist) heb geschreven. Doro's begeleidingsband is heel capabel, zoals de lange drumsolo tijdens Earthshaker Rock bijvoorbeeld bewijst. Door de grootse uitstraling en het ongebreidelde enthousiasme van de (nog altijd) koningin van de metal eist zij echter ongewild de meeste aandacht op. Haar mannelijke collega's stralen evenzeer enthousiasme en spelplezier uit, maar spelen uiteindelijk toch de figuurlijke tweede viool. Voor gitarist Bas Maas is het vanavond wel een thuisconcert. Wanneer Doro hem voorstelt aan het Nederlandse publiek als een landgenoot, kan Maas dan ook op een groot applaus rekenen. De meest uitbundige publieksreacties blijven desondanks natuurlijk weggelegd voor de ultrasympathieke zangeres zelf, die ook anno 2012 het metalpubliek nog als geen ander kan bespelen. Voorlopig hoeft deze koningin nog niet bang te zijn voor een volksopstand of troonopvolging.

Setlist Doro:
1. Hellraiser
2. I Rule The Ruins
3. Burning The Witches
4. Fight For Rock
5. The Night Of The Warlock
6. Engel
7. Metal Tango
8. Raise Your Fist In The Air
9. Metal Racer
10. Earthshaker Rock / drumsolo
11. You're My Family
12. Wacken Hymne (We Are The Metalheads)
13. Für Immer
14. True As Steel
15. Revenge
16. Burn It Up
17. All We Are

Toegift:
18. Beyond The Trees
19. Unholy Love
20. Breaking The Law
21. Hero

Pitfest

Reactie van Henk op 26-11-2012 om 08:08u


Ik kan niet oordelen of het concert wel of niet goed is. Gilbert is wel in de ban van Doro''s uiterlijk (vind haar ook niet lelijk). Maar volgens mij is hij niet objectief. Hij schrijft dat het balkon was afgesloten en voor het podium staat het behoorlijk vol. Het balkon is afgesloten omdat er niet genoeg mensen waren. En de rest was behoorlijk vol is nog niet vol.
Ik trek daar de conclusie uit dat Doro naar 30 jaar nog steeds niet in staat is om een 013 vol te krijgen. Trouwens ik zou best Doro nog een keer in de Playboy of zoiets willen zien. Is er al een aanbod gedaan of wil ze niet (niet bekend genoeg?)

Reactie van Old Mhb op 26-11-2012 om 12:43u


Men broer is in Antwerpen geweest en die was er toch content van.

Reactie van rocktom op 26-11-2012 om 19:08u


De titel van het vierde Warlock album is Triump and Agony.....
Dit even ter info..

Reactie van Bob op 26-11-2012 om 20:20u


sjonge jonge, die Gilbert wil wel errug graag met Doro de koffer in

Reactie van jt op 26-11-2012 om 21:57u


Zo zo, 21 nummers, toch best nog veel. Dit doet mij zo ineens denken aan The Great Cat, ff op''t net kijken of die er nog is.

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.