Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
Geen concerten bekend voor 25-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bev Bevan (Black Sabbath) - 78
  • Mark Lanegan (Screaming Trees)† - 60
  • Nick Kuhn (Apothys) - 39
  • Steve Rothery (Marillion) - 65
  • Tim Armstrong (Rancid) - 59
Concertreview

Isis, Jesu & Dalëk
Op 31 mei 2005 in 013, Tilburg
Tekst door Rik
Op dinsdag 31 mei deed een vrij aparte package de 013 aan. Isis is een momenteel bijzonder populaire “postcore”-band en wordt al de opvolger van Neurosis genoemd (niet dat Neurosis overigens al een uitgerangeerde indruk maakte met het uitstekende The Eye of Every Storm). Dat deze band – ondanks de extremiteit van de muziek- erg populair is in avant garde-kringen bleek wel uit het feit dat de kleine zaal van de 013 volledig uitverkocht was. Een verslag van een bijzonder aparte avond originele muziek.

In verband met de gebruikelijke logistieke perikelen, arriveerde ondergetekende pas bij de 013 toen Oddatee al lang en breed klaar was en Dalëk ook al enige tijd op het podium stond. Ter voorbereiding had ik eens wat materiaal van deze obscure hip hop-groep met noise-invloeden beluisterd, om te concluderen dat deze muziek simpelweg niet aan mij is besteed. Live maakte de groep zeker indruk en de instrumentale passages hadden zeker hun charme, maar zou gauw de zanger begon te rappen, haakte ik af. Desondanks waren de publieksreacties behoorlijk goed en zat de sfeer er al goed in.

Hierna was het tijd voor de trage (drone) doom van Jesu. Gezien de achtergrond van de bandleden (Napalm Death, Godflesh, Prong) mogen we hier gerust van een bijzonder ervaren groep spelen, ook al is het titelloze debuut pas kort geleden verschenen. In de drie kwartier die de band ter beschikking stond werden vier nummers ten gehore gebracht, die behalve drone-invoeden ook elementen uit de industrial bevatten. Hoogtepunt: het mechanische, haast militant overkomende, maar toch dromerige Friends Are Evil, dat zich over een lengte van tien minuten op een prachtige manier aan het publiek ontvouwde. Het enige kritiekpunt is gelegen in de wat onzuivere en verre van toonvaste zang van Justin K. Broadrick, maar gelukkig kwam dat maar sporadisch voor. Het videoscherm, met daarop een collage aan bevreemdende, veelal abstracte beelden, kwam de sfeer overigens zeker ten goede.

Gewapend met het uitstekende nieuwe album Panopticon werd al vrij snel duidelijk dat Isis vandaag weinig fout kon doen bij het publiek in de 013. De aparte mengeling van sludge, doom en (post-)rock kwam door het goed afgestemde geluid prima tot zijn recht. Hoewel er nauwelijks beweging te ontdekken viel in de zaal, sprak het daverende applaus na ieder nummer boekdelen: iedereen had het prima naar zijn zin, en met reden. Isis speelde een bijzonder sterke set, de nummers zitten uitstekend in elkaar en bovenal de krachtige zang (die bij Jesu nog het zwakke punt vormde) gaf de band meerwaarde ten opzichte van de rest van het programma. Na ruim een uur kon ik dan ook met recht constateren bij een van de betere optredens van dit jaar aanwezig te zijn geweest.

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.