Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Concertreview

Leprous, Agent Fresco, Alithia en Astrosaur
Op 1 november 2017 in Patronaat, Haarlem
Tekst door Jeffrey & Wouter
Foto's door Wouter
Wat een luxepakketje biedt Patronaat vanavond! Met twee van de topzangers in het genre op de bill is de Malina-tour ter promotie van het laatste album van de headliner er eentje om je vingers bij af te likken. Niet voor niets is deze gig dan ook geüpgraded naar de Grote Zaal en staat deze alsnog bomvol. Jeffrey en Wouter waren erbij en doen verslag.

Vooraleer de zangmicrofoons worden aangeslingerd, warmt Astrosaur Haarlem op instrumentaal gebied op. De muzikanten moeten het doen met een matig gevulde zaal en dat zal niet in de laatste plaats zijn vanwege de vroege aanvang. Op een woensdag om half zeven beginnen, is voor de gewone werkende man of vrouw een uitdaging. Wie deze opening niet haalt, mist een trio dat bij vlagen geniaal is, maar soms ook generiek en middelmatig. Het drietal weet helaas niet continu te overtuigen. De veelzijdige muziek leunt erg op de drummer, die met gemak de beste van zijn band is. Over het geluid is verder vrij goed nagedacht; bas en gitaar zijn duidelijk gescheiden. Toch klinkt het soms wat als een brij. Het mist hier en daar definitie; vreemd. Gelukkig doen de geniale vlagen al het technische geneuzel teniet. De opvallend vroege opener weet de handvol mensen goed te vermaken met een zeer uiteenlopende mix van stijlen.

Astrosaur @ Patronaat, Haarlem, 01-11-2017

Astrosaur @ Patronaat, Haarlem, 01-11-2017

Na een extreem korte ombouw staat de zangmicrofoon dan voor het eerst pontificaal op het podium. Die is gereserveerd voor gelegenheidszangeres Marjana Semkina van Iamthemorning, die de nog steeds niet herstelde John Rousvanis vervangt. En dat doet ze met verve. Haar lievige stem werkt perfect met de muziek van Alithia. Met name in de ruigere stukken. Maar de Australiërs doen meer dan alleen rossen. Soms is het zelfs erg poppy en daarmee wellicht wat simpel. Gelukkig duurt dat nooit lang. Met speels gemak zetten ze weer een bombastische riff in. En zo vliegen ze van hot naar her waardoor het niet altijd even duidelijk is wat de band nou wil overbrengen. Het is na een half uurtje dan ook wel genoeg. Als men een duidelijkere muzikale richting kiest, kan dit in de toekomst erg interessant worden.

Alithia @ Patronaat, Haarlem, 01-11-2017

Alithia @ Patronaat, Haarlem, 01-11-2017

Het is niet de eerste keer dat het IJslandse kwartet Agent Fresco in Nederland speelt. Nederlandse fans konden de band al in verscheidene zalen zien op verschillende tours. Ook is het niet de eerste keer dat de mannen in de Grote Zaal van Patronaat staan; zie Complexity Fest vorig jaar. Maar als support act, dat is nieuw. En dat blijkt toch een ander soort show op te leveren. Logisch want een groot deel van het publiek komt voor de headliner. Toch wordt er enthousiast gejoeld als men aftrapt met het geweldige, van het debuutalbum A Long Time Listening afkomstige, Anemoi.

Daar waar de band doorgaans erg energiek en positief op het podium staat, maakt de band vanavond een ietwat uitgebluste indruk. Het zal niet zijn vanwege de inzet van invallende bassist Nicolai Mogensen van VOLA. Hij vervangt de vader wordende Vignir Rafn Hilmarsson. Maar je kunt als band gewoon wel eens een minder optreden hebben natuurlijk.

De muziek is er echter niet minder om. Knallers als Howls gaan er bij de fans in als ketellapper. En ook het vooralsnog ongetitelde nieuwe nummer van het nog te verschijnen album is een klapper. Het lijkt wel of Mike Patton wat Fantômas-advies heeft gegeven. Wat een tegendraadse idioterieën weer.

Agent Fresco @ Patronaat, Haarlem, 01-11-2017

De nadruk ligt vanavond op het tweede, tevens meest recente album Destrier. Uiteraard worden de singles van dat album, Dark Water en See Hell, luidkeels meegezongen. Maar ook het van het debuutalbum afkomstige Eyes Of A Cloud Catcher kan op bijval rekenen. Niet in de laatste plaats omdat zanger Arnór Dan Arnarson dan toch eindelijk écht het contact met zijn publiek opzoekt. Hij klimt het podium af, pakt de hand van de eerste de beste vrouw vast en laat haar een pirouette maken. Dit slaat aan en hij gaat door tot aan de geluidstafel, alwaar hij op de afzetting klimt. Publiek en band genieten van elkaar zoals we dat van de Scandinaviërs kennen.

Met als kers op de taart het magistrale The Autumn Red laat men ook nog even zien dat er vakmannen aan het werk zijn. Daar waar de afsluitende riff op het album gecontroleerd en misschien wat soft is, gaat de band compleet los. De strobo maakt overuren en de jazzy, sludgy riff wordt keihard de zaal in geslingerd. Ook drummer Hrafnkell Örn Guðjónsson gaat weer volledig los. Tot er dan toch echt een einde komt aan wat zeker niet het beste optreden van Agent Fresco was. Maar ook een wat minder optreden is absoluut geen straf om te bekijken.

Agent Fresco @ Patronaat, Haarlem, 01-11-2017

Tussen de shows van Agent Fresco en Leprous toont cellist Raphael Weinroth-Browne zijn klasse met een solo-optreden. Hij is te horen op Malina, de nieuwste langspeler van de progressieve Noren. Ze waren zo onder de indruk van zijn spel dat ze hem mee hebben genomen op de tour. Na de klassieke muziek trapt de vooraanstaande progband af met Bonneville en de lange versie van Stuck, waarin de cellopartijen van Raphael goed tot hun recht komen. Opmerkelijk is trouwens dat gitarist Tor Oddmund Suhrke bij aanvang van Bonneville achter het tweede keyboard plaatsneemt, dat links op een verhoging achteraan het podium staat, dichtbij Raphael. Aan de rechterzijde zit Baard Kolstad achter zijn drumstel. Daartussenin staan twee schermen, die al eerder tijdens shows werden gebruikt. Ook aan de zijkanten van het podium staat een scherm opgesteld.

Leprous @ Patronaat, Haarlem, 01-11-2017

Vooraan staan gitarist Robin Ognedal, Tor Odmund en bandleider Einar Solberg. Regelmatig staan de heren op een verhoging die voor op het podium staat. Ze zijn door de minimale belichting niet altijd goed te zien. Slechts de schermen en een sobere lichtshow (met per nummer een andere kleur) zorgen voor lichtbronnen al doen de strobo's hun werk tijdens de hardere momenten. Op de vier schermen zijn verschillende beelden te zien, zoals iemand die in het ziekenhuis ligt met verband aan zijn arm, beelden van de Bilateral-hoes, van de troep die mensen op straat achterlaten, van een roltrap, onderzeebeelden, etcetera. Ook de clip van het titelnummer van Malina wordt getoond en daarmee krijgen we inzicht in de ontstaansgeschiedenis van de albumtitel. Het woord Bilateral is al gevallen en als grote verrassing staat het titelnummer voor het eerst sinds 2012 weer eens op de setlist. “We haven’t played this song for ages”, aldus Einar.

Leprous @ Patronaat, Haarlem, 01-11-2017

Er is vanaf het begin opvallend veel beweging op het podium. Zo wisselen de bandleden regelmatig van positie, veel meer dan voorheen. Beweging is er ook in de zaal. Tijdens bijvoorbeeld Illuminate swingen de fans mee en bij The Valley staan ze te headbangen en te zingen. Einar komt veelvuldig achter zijn keyboard vandaan om de fans aan te moedigen. Hij loopt van links naar rechts over het podium en ondertussen is zijn zang loepzuiver. Met veel passie brengt hij zijn teksten. De frontman is vandaag in topvorm, zoals hij laat horen in Salt. Velen hadden nooit verwacht dat dit nummer op de setlist zou staan. Het bevat namelijk een passage met zulke hoge noten, dat je denkt dat Einar dat live niet kan waarmaken. Maar hij doet het vandaag en hoe… Loepzuiver, wat een klasse!

Het geluid is werkelijk perfect afgesteld. Daardoor hebben zowel de rustige stukken als de stevige passages veel impact en dus ook de overgangen daartussen. Zo klapt “Stay with me now when I’m falling” tijdens The Flood er hard in na een opbouw waarin de variaties ten opzichte van de originele versie ook prima te horen zijn. De versnelling aan het einde levert een grote hoeveelheid headbangers en meeschreeuwende bezoekers (“When I search for the answer…”) op. Het nummer eindigt met een fraaie, geïmproviseerde combinatie van toetsen- en cellopartijen. Erg fraai gedaan, net als de alternatieve intro van Rewind. Met name laatstgenoemde is samen met The Valley, Salt en The Flood een van de hoogtepunten van de reguliere set. Zelfs in de ontlading aan het einde (met intens headbangende bandleden) zijn alle partijen te onderscheiden. Dit is beslist een compliment aan de geluidsman en uiteraard de bandleden, die uiterst strak spelen. De reguliere setlist eindigt met Malina, met bassist Daniel Børven net als tijdens Stuck achter de toetsen en Einar emotioneel zingend in zijn eigen wereld.

Leprous @ Patronaat, Haarlem, 01-11-2017

Na een cello-intermezzo, waarin Raphael andermaal imponeert, komt er een toegift, beginnend met The Weight Of Disaster en zijn übercatchy refrein. Hierin valt niet alleen de uitstekende achtergrondzang op, maar ook het baswerk van Simen is hier net als in andere tracks goed uitgelicht. Een andere track waarin de baslijnen goed naar voren komen, is Mirage, dat na The Price (met alternatief orgelspel tijdens het couplet) de zeer indrukwekkende performance van de Noren in stijl afsluit. De reactie uit de zaal is dan ook zeer uitbundig. Leprous overtrof zichzelf vanavond en zet de stijgende lijn in zijn performance door.

Leprous @ Patronaat, Haarlem, 01-11-2017

meer foto's op www.basementonline.nl

Setlist Leprous:
1. Bonneville
2. Stuck
3. Bilateral
4. Illuminate
5. The Valley
6. Salt
7. The Flood
8. From The Flame
9. Rewind
10. Malina

Toegift:
11. The Weight Of Disaster
12. The Price
13. Mirage

Setlist Agent Fresco:
1. Anemoi
2. He Is Listening
3. Howls
4. Pyre
5. Wait For Me
6. Nieuw nummer
7. See Hell
8. Angst
9. Bemoan
10. Dark Water
11. Eyes Of A Cloud Catcher
12. The Autumn Red

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.