Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Concertreview

Vincent And Danny Cavanagh - Anathema Acoustic
Op 14 juli 2017 in Cultuurpodium Boerderij, Zoetermeer
Tekst door Jeffrey
Foto's door Monica Duffels
"This is gonna be better than you think", aldus Danny Cavanagh die samen met zijn broer Vinny het podium deelt in Zoetermeer. De twee broers treden vandaag op zonder de andere muzikanten van Anathema. Ze spelen een (semi-)akoestische set, de laatste in de serie van zeven in Europa. Ongeveer tweehonderdvijftig belangstellenden en fans hebben zich verzameld in Cultuurpodium Boerderij. Onder hen onze verslaggever Jeffrey die een indruk geeft van deze speciale avond.

De liefhebbers zijn vooral benieuwd naar de akoestische show. Wat te verwachten? Danny legt met zijn uitspraak de lat hoog, maar is helaas in de Pink Floyd-cover High Hopes nog niet goed bij stem. Daarover verklaart hij: “It’s difficult to sing when you don’t really want the limelight.” Hij voelt zich meer thuis in de studio. Ook het nieuwe San Francisco verloopt niet zonder problemen. De timing van de loops is niet heel strak. Toch klappen de bezoekers al voorzichtig mee. Danny, die drie dagen geleden nog een variatie heeft bedacht en deze direct toepast, verontschuldigt zich: “Next time better.” De gitarist/pianist geeft aan dat hij en zijn broer doodmoe zijn omdat ze gisteren nog in Sardinië speelden. Ze verbleven wel in een mooi “spaghettiwesternhotel”. Zijn anekdotes tussen de nummers door zijn zeer vermakelijk.

Vanaf het derde nummer, Untouchable, Part 1, gaat het veel beter. Vincent speelt inmiddels mee en hij neemt plaats aan de rechterkant van het podium. Zowel het samenspel als de samenzang is goed, al treitert Danny Vinny even door te zeggen: “You sound fucking terrible,” Hij wijst op de melding op de schermen achter de bar waarop staat: “Stop talking and listen to the music.” Vinny pakt hem terug: “So stop talking”. Danny neemt echter nog de ruimte om te vertellen hoe speciaal Cultuurpodium Boerderij is voor muzikanten. Honderdtwintig vrijwilligers, waarvan geen enkele ego, staan klaar om de bands gastvrij te ontvangen, ze goed te behandelen. Het eten is er lekker. Hij noemt het dan ook “the best venue”. Een compliment dat terecht is, maar ook het publiek verdient vanavond een compliment voor het feit dat het respectvol stil is tijdens de show.

Vincent And Danny Cavanagh @ Cultuurpodiu Boerderij, Zoetermeer, 14 juli 2017

Aandachtig luistert men toe en eenieder geniet van de speciale bewerkingen van de nummers. Zo wordt Thin Air voorafgegaan door het eerste stuk van Looking Outside Inside. De composities lenen zich er ook voor aangezien de tokkelmelodie van Thin Air een variatie is op die van Looking Outside Inside, maar dan vijf tonen hoger. Zo krijgen we vanavond veel inside info. Sommige nummers, waaronder Thin Air, zijn geschreven in de slaapkamer van John Douglas. “Good things happen in the bedroom of John Douglas.” Danny geeft aan dat hij zonder John niet meer in Anathema zou zitten.

Thin Air en Untouchable Part 1, dat meegezongen wordt door het publiek, zijn vroege hoogtepunten. Laag voor laag bouwen de broers de songs op en de variaties, zowel muzikaal als vocaal, zijn beslist van een meerwaarde. Weather Systems was in eerste instantie een ep en pas later werd besloten dat het een full-length zou worden, één van de betere volgens eigen zeggen, georiënteerd op het liedje, waar The Optimist vooral een verhaal vertelt als geheel. “We will probably go back to a song oriented album.” Danny verklaart moeite te hebben met fans die nog altijd van de band verlangen dat ze een nieuw album uit gaan brengen dat klinkt zoals The Silent Enigma. “Come on. That was twenty years ago. It is better to look forward than to look back. When we look back to Judgement it is a special album bacause of the loss of our mother and we were surrounded by strange people. Those were significant times.”

Vincent And Danny Cavanagh @ Cultuurpodiu Boerderij, Zoetermeer, 14 juli 2017

Vincent is weinig aan het woord, maar zegt over het titelnummer van de nieuwe plaat: “This one is the first one that jumped out on me when we got together in the studio in London last year. Danny turned up with about 150 ideas”, waarop Danny hem interrumpeert: “Most of them were shit” en Vincent vervolgt met te vertellen dat de kwaliteit van de opnamen in eerste instantie slecht was (“sounded like it was recorded on a phone which had been dropped in the toilet”), maar dat het idee bijbleef en het startpunt was van de songs voor het nieuwe album en het concept. Er zit tijdens deze afsluiter van het eerste deel van de set veel emotie en diepte in de zang van Vincent, die ondanks zijn vermoeidheid vocaal indruk maakt. Zijn broer is ondertussen geswitcht van piano naar gitaar en neemt loop na loop op en speelt verschillende leads over elkaar.

Na een half uur pauze is het tijd voor Acoustic Resonance. Net als de twee Resonance-albums spelen de Cavanaghs een set van oud naar nieuw. De eerste full-length Serenades wordt echter helaas overgeslagen. Het tweede deel van het optreden begint namelijk met een mooie uitvoering van Kingdom (van de Pentecost III-ep uit 1995), waarin aan het einde een zinsnede uit de tekst van Eleanor Rigby van The Beatles is opgenomen: “All the lonely people, where do they all come from? All the lonely people, where do they all belong?”. Het levert veel applaus op en dat geldt eigenlijk voor het gehele deel van de set, dat beter is dan het eerste deel, waar wat sterke en minder sterke momenten werden afgewisseld. De fans zijn terecht onder de indruk van de zuivere zang in de Roy Harper-cover Hope en Fragile Dreams, dat als party-anthem bekendstaat, maar over “domestic violence” gaat en door de toelichting veel meer lading krijgt.

Vincent And Danny Cavanagh @ Cultuurpodiu Boerderij, Zoetermeer, 14 juli 2017

Het was een moeilijk tijd met het overlijden van zijn moeder, “mental slabs” en “a battle with alcoholism” volgens Danny, die er moeite mee heeft dat zijn vader zich nooit heeft verontschuldigd richting hem. One Last Goodbye is vervolgens intens en droevig, indrukwekkend mooi en emotioneel tegelijk met een toepasselijke lichtshow. In de jaren 2000-2003 had Danny zijn eerste relatie, maar het was een “abusive relationship”, die eindigde met een scheldende vriendin. Hij schreef alles op en schreef de tekst voor Flying, dat ook vandaag veel indruk maakt en een prachtige, melodieuze solo bevat. Jammer is dat Danny in plaats van het toevoegen van een loop, plotseling alles uitdraait, tot hilariteit van de bezoekers. Vincent laat zich niet afleiden en is in deze tracks op zijn best. In deze setting komt zijn dynamische zang optimaal tot zijn recht. Net als normaal gesproken bij A Natural Disaster wordt het licht in de zaal gedoofd en zorgen de bezoekers met hun mobiele telefoons voor veel lichtpuntjes, een mooi gezicht.

Vincent And Danny Cavanagh @ Cultuurpodiu Boerderij, Zoetermeer, 14 juli 2017

”2005 until 2007 were fantastic times. I quit drinking and the progressive rock scene picked us up for some reason. We worked with Steven Wilson in 2010 on the album We’re Here Because We’re Here.” Voorafgaand aan Dreaming Light is het even zoeken naar de juiste toonhoogte waarmee deze begint, maar daarna klinkt de ingetogen versie erg fraai. Vervolgens klinken Untouchable Part 2 (aangezien Lee niet aanwezig is, zingt het vrouwelijke publiek haar partijen) en Anathema (“a little bit like the one you just heard”). Laatstgenoemde behoort beslist tot de highlights en als kers op de taart imponeert Vincent met een hoge uithaal (“I loved you”), waarvoor hij tijdens het nummer terecht veel applaus krijgt. Het tweede deel van de set wordt afgesloten met Springfield.

De toegift is zeer vermakelijk. Allereerst is er een hilarische, geïmproviseerde Elvis Presley-versie van Sleepless en voordat Masters Of War van Bob Dylan aan bod komt, moet Vincent de teksten opzoeken op zijn telefoon. Danny verwacht ook dat zijn broer The End van The Doors wel kan zingen, maar dat doet hij uiteindelijk gewoon zelf. Vincent is namelijk niet van plan meer teksten op te zoeken. Dan maar Another Brick In The Wall Part 2 van Pink Floyd. Na een drie uur durende show met veel vermaak, interessante achtergronden van nummers en emotionele muziek komt er een einde aan een memorabel optreden, dat niet foutloos was, maar inderdaad beter is dan iedereen van tevoren kon denken.

Vincent And Danny Cavanagh @ Cultuurpodiu Boerderij, Zoetermeer, 14 juli 2017

Met dank aan Monica Duffels voor de foto's.

Setlist:
1. High Hopes (Pink Floyd-cover)
2. San Francisco
3. Untouchable, Part 1
4. Thin Air (with Looking Outside Inside-intro)
5. The Beginning And The End
6. Forgotten Hopes
7. Destiny Is Dead
8. The Optimist

Acoustic Resonance:
9. Kingdom
10. Hope (Roy Harper-cover)
11. Fragile Dreams
12. One Last Goodbye
13. Pressure
14. Flying
15. Dreaming Light
16. Untouchable, Part 2

17. Anathema
18. Springfield

Toegift:
19. Sleepless (improvisation)
20. Masters Of War (Bob Dylan-cover)
21. Another Brick In The Wall Part 2 (Pink Floyd-cover)

Vincent And Danny Cavanagh @ Cultuurpodiu Boerderij, Zoetermeer, 14 juli 2017

Vincent And Danny Cavanagh @ Cultuurpodiu Boerderij, Zoetermeer, 14 juli 2017

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.