Dat een Rammstein-concert een belevenis is, weet iedereen. Dat merk je aan het nieuwe livedocument Paris al vanaf het begin. De band komt het stadion in alsof het een bokswedstrijd betreft, waar de deelnemers onder begeleiding door het publiek naar de ring toelopen. In dit geval loopt de band naar een klein podium middenin de zaal, waarbij het vuur zelfs hier al aanwezig is, want voorop loopt een man met een fakkel. Vanaf het kleine podium gaat de band via een loopbrug naar het hoofdpodium, waar afgetrapt wordt met Sonne.
Vanaf dat moment is het één en al spektakel, zoals het hoort bij Rammstein. Alle bekende elementen zijn aanwezig. Toetsenist Christian Lorenz loopt weer op een loopband. Wat zal hij een kilometers maken op zo'n avond. Hij mag tijdens Haifisch wel crowdsurfen in zijn rubberbootje, maar bij Mein Teil moet hij in de kookpot, waar hij door frontman Till Lindemann en zijn vlammenwerpers goed opgewarmd wordt. De kleine vlammenwerper is echter niet voldoende, dus brengt een roadie een groter exemplaar waarmee hij van meters ver alles in de hens kan zetten en zijn bandlid kan koken. Ook is de toetsenist bij Bück Dich weer de pineut als hij door Till in z'n reet wordt geneukt, voordat de frontman zijn pudding over het publiek spuit.
Vuur is een van de hoofdingrediënten van een Rammstein-show en op Paris is dat niet anders. Hoeveel tankwagens zou de band voor een show laten aanrukken? Er gaan namelijk heel wat liters benzine doorheen op zo'n avond. De vlammen komen van vooraan het podium, van achteraan het podium, vanaf de zijkant en van bovenaf. Er komen zelfs vlammen uit roosters middenop het podium, wat goed te zien is wanneer het van bovenaf gefilmd wordt. Ook een microfoonstandaard gaat in de fik en tijdens Du Riechst So Gut zelfs de gitaren! Zelfs Feuer Frei! is ondanks de titel niet vuurvrij, al duurt het wel tot de climax van het nummer voordat de gitaristen en Lindemann daar met hun vlammenwerpers het podium opkomen.
Maar hoe gaaf de show ook is, als het niet bij de muziek past, is het waardeloos. Gelukkig is dit bij Rammstein perfect in balans. Je kan je alleen afvragen in hoeverre de zang van Lindemann achteraf nog wat is bijgewerkt, want soms klinkt het echt iets te perfect. Dan mist wel het livegevoel. Toch is dit niet storend. Interactie met het publiek is er niet al te veel, maar daar is in zo'n strak geregisseerde show ook niet veel plek voor. De nummers denderen voort, al neemt de band tussendoor wel wat tijd om van het gejuich te genieten, zoals voor Ohne Dich.
De eerste toegift begint weer knallend. Mein Herz Brennt brengt de band weer op volle sterkte op het grote podium. Net als het grootste deel van de show bestaan ook de toegiften uit grote hits. Ich Will, Amerika, Engel en natuurlijk Pussy ontbreken niet, net zo min als de bijbehorende showelementen: grote engelenvleugels (natuurlijk met veel vuur) en een nog groter schuimkanon. De voorste rijen zijn aan het einde dus niet veilig. Wie de aftiteling afkijkt, krijgt overigens nog een derde toegift te zien: het gevoelige en toepasselijke Frühling In Paris.
Paris is alles wat je mag verwachten van een livevideo van Rammstein. De volledige show met alle toeters en bellen wordt uitstekend in beeld gebracht en het klinkt fantastisch. Je kan je alleen afvragen waarom het vijf jaar geduurd heeft voordat deze show uitgebracht werd.
Tracklist:
1. Sonne
2. Wollt Ihr Das Bett In Flammen Sehen?
3. Keine Lust
4. Sehnsucht
5. Asche Zu Asche
6. Feuer Frei!
7. Mutter
8. Mein Teil
9. Du Riechst So Gut
10. Links 2-3-4
11. Du Hast
12. Haifisch
13. Bück Dich
14. Mann Gegen Mann
15. Ohne Dich
1e toegift:
16. Mein Herz Brennt
17. Amerika
18. Ich Will
2e toegift:
19. Engel
20. Pussy
3e toegift:
21. Frühling In Paris