• Terje Andersen (Susperia) - 49
  • Vladimir Holstinin (Aria) - 66

• H.R. Giger - 2014

Neal Morse - Morsefest 2015
Label: Radiant Records
Neal Morse - Morsefest 2015
"Welcome to the show my friends, the show that never ends", zegt drummer Mike Portnoy over Morsefest 2015. De twee optredens van bij elkaar maar liefst bijna vijf uur zijn nu vastgelegd op de gelijknamige dubbel-dvd/4-cd/dubbele blu-ray en dan is er ook nog een 'behind the scenes' van een uur. Een marathonrelease dus, in een speciale setting en bezetting. Neal Morse verwelkomt naast de vaste bandleden maar liefst 33 muzikanten (waaronder een zestienkoppig koor inclusief dirigent), in de New Life Fellowship Church in Cross Plains (Tennessee). Ze spelen nummers van The Grand Experiment, nooit eerder gespeelde songs, verrassende tracks en de albums ? (Question Mark) (2005) en Sola Scriptura (2007) in zijn geheel.

De eerste dvd bevat allereerst prima uitvoeringen van The Call en het titelnummer van The Grand Experiment (2015), destijds nieuwe tracks. Go The Way You Go van Spock’s Beard uit 1995 doet er nog een schepje bovenop en de sterke fase houdt aan met MacArthur Park, waarin zanger/toetsenist Bill Hubauer, die het in 1968 door Jimmy Webb geschreven nummer arrangeerde, een hoofdrol heeft.

Het is niet het enige nummer dat voor het eerst ooit op de setlist staat. Ook het erop volgende A Whole Nother Trip (van het eerste solo-album van Morse) van bijna 25 minuten (“almost everything is an epic”) is nooit eerder live ten gehore gebracht. Daarin vallen tijdens het sterke tweede deel dankzij het goede geluid de cuíca en het achtergrondkoor op. Elk detail komt goed aan het licht dankzij het nagenoeg perfecte geluid, waardoor de variaties op de studioversies goed waarneembaar zijn.

Het beeld op met name de eerste dag van het feest is wat wisselend. Er wordt veelal gewerkt met vaste cameraposities wat het geheel soms iets statisch maakt. Ook zijn de beelden niet altijd heel scherp, maar gelukkig treedt dit euvel niet vaak op, waardoor er toch voldoende te genieten valt. Alle vaste muzikanten komen goed in beeld. Af en toe is er een blik de zaal in waar de toeschouwers eerbiedig zitten te kijken en luisteren. Zitten, want de show is seated.

Af en toe staan de mensen op om mee te zingen. Dat is het geval tijdens bijvoorbeeld New Jerusalem (“Yes, I know, freedom is coming for us all”). Ook zie je hier en daar fans opgaan in de muziek. Recht voor het podium is een loper waar de bandleden enkele keren gebruik van maken. Als achtergrond zijn er drie schermen. Tijdens de intro van ? staan de beelden daarop even centraal en nadien is er een andere lichtshow dan bij de eerdere nummers.

Muzikaal valt er enorm veel te genieten van deze release. Niet alleen is het razend knap dat de bandleden bijna vijf uur aan muziek hebben ingestudeerd, maar de uitvoering is ook nog eens prachtig (In The Fire en 12, om maar een paar voorbeelden te noemen). Ook alle gastmuzikanten brengen kwaliteit. Zo is de bijdrage van het koor in The Glory Of The Lord vermeldenswaardig, komt de solo van gastgitarist Phil Keaggy goed uit de verf en staan de achtergrondzangeressen en de blazerssectie (The Door, met Neals dochter en haar vriendin als op het podium en een fantastische solo van Eric Gillette op de catwalk die daarvoor terecht een staande ovatie krijgt) goed in de uitstekende mix van Rich Mouser.

De integrale uitvoering van Sola Scriptura is lekker krachtig. Neal laat zich niet van de wijs brengen als tijdens The Conclusion zijn keyboard dienst weigert. Hij speelt de solo verder op gitaar. Na heel Sola Scriptura en de recentere track Waterfall volgt een fantastisch slot met At The End Of Day (met Nick D’Virgilio op drums), de Spock’s Beard-klassieker Wind At My Back (Nick zingt mee) en een Whirlwind-medley (Transatlantic).

Zodoende is de dubbel-dvd weliswaar aan de lange kant, maar bepaald geen straf om uit te zitten. Integendeel, deze is een lust voor het oor, een zegen voor de fans die hiermee een prachtig document in handen hebben. Een productie van enorme proporties, behoorlijk in beeld gebracht en muzikaal uitstekend uitgevoerd. Neal Morse komt trouwens op korte termijn naar Nederland. Op 2 april staat hij in 013 te Tilburg. Net als Morsefest 2015 een aanrader.

DVD 1:
1. Intro
2. The Call