De uit Sacramento afkomstige powermetalformatie Helion Prime begon als project aan het gelijknamige debuut. Het idee was om power metal te schrijven met een wetenschappelijk en science fiction-randje. Gitarist Jason Ashcraft is de aanjager van dit alles. Hij kreeg al snel bijval van zangeres Heather Michele (Graveshadow) en bassist Jeremy Steinhouse.
Inmiddels zijn Ashcraft en Steinhouse de twee overgebleven oorspronkelijke leden, want nadat het debuut Helion Prime uitkwam, veroverde dit project in sneltreinvaart de harten van zowel lokale als internationale metalheads en werd er getekend bij het Duitse AFM Records. Het succes vroeg om een echte band en niet slechts een project. Zangeres Heather Michele werd vervangen door Kayla Dixon. Drummer Alexander Bosson en gitarist Chad Anderson maken het tot kwintet verworden kwartet compleet. De drie laatstgenoemden spelen nog niet mee op het hier besproken, heruitgegeven debuut uit 2016. Een tweede album is al in de maak en staat gepland voor eind 2017/begin 2018.
Het album opent met een futuristisch klinkende introductie. Het science fiction-thema wordt belicht met een gesproken tekst. Na deze intro barst de plaat los met The Drake Equation. Het professionele en gelikte geluid van de productie valt direct op en is van hoog niveau voor een plaat die in eerste instantie in eigen beheer is uitgebracht. De muziek van Helion Prime, een naam die ontleend is aan de film The Chronicles Of Riddick, roept associaties op met Iron Savior, Star One en Dream Evil. Met het zwaardere geluid neemt de groep afstand van de vaak vrolijker gestemde en bombastischere power metal met fantasythemas. De overeenkomst met Dream Evil wordt versterkt door een gastbijdrage van Niklas Isfeldt tijdens afsluiter Live And Die On This Day.
Voor het zover is, volgt er eerst nog een muzikale, intergalactische reis langs allerlei futuristische avonturen. Het eigen geluid van Helion Prime etaleert zich vooral tijdens het eerdergenoemde The Drake Equation, Life Finds A Way en You Keep What You Kill. Het is snel, lekker zwaar en elk instrument krijgt ruimte om even in de spotlights te staan. Zangeres Michele klinkt aardig, maar tegelijkertijd af en toe vlak en emotieloos. Ze laat hierdoor niet altijd een blijvende indruk achter. Dat er toch wel wat pit in haar zit, bewijst het ijzersterke, agressieve You Keep What You Kill, dat voorzien is van spannende zanglijnen. Deze worden versterkt door het toevoegen van brute, mannelijke grunts (gastvocalist Bryan Edwards).
Qua instrumentatie is het debuut ijzersterk en is het niet vreemd dat de groep binnen een jaar een contract binnen heeft weten te slepen. Het spel is strak, soms ruw, maar altijd beheerst waarbij er goed is gekeken naar waar het nummer om vraagt. Ondanks allerlei opsmuk voelt het nergens als overdaad. Wat betreft composities is er nog ruimte om te groeien, want bijvoorbeeld Into The Black Hole en het springerige Oceans Of Time en Apollo (The Eagle Has Landed) vervallen in degelijke doch clichmatige powermetalsongs. Dat stelt enigszins teleur.
Het is duidelijk dat Helion Prime flink wat potentie in zich heeft en het is dan ook spannend om te zien of de groep met nieuwe leden deze belofte als band waar kan maken. De fundamenten zijn met moddervette songs als You Keep What You Kill en Live And Die On This Day gelegd. Noemenswaardig is ook het puike artwork.
Tracklist:
1. Into The Alien Terrain
2. The Drake Equation
3. Life Finds A Way
4. Into The Black Hole
5. A Place I Thought I Knew
6. You Keep What You Kill
7. Oceans Of Time
8. Moon-Watcher
9. Apollo (The Eagle Has Landed)
10. Live And Die On This Day