Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Bad Breeding, Pressure Pact en Azijnpisser
  • Bongzilla en Der Mancha Red
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • The Sisters Of Mercy
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Goat - Requiem
Jaar van release: 2016
Label: Sub Pop
Goat - Requiem
Het mysterieuze ensemble dat onder de naam Goat schuilgaat, heeft de afgelopen jaren flink aan populariteit gewonnen. Met World Music (2012) en Commune (2014) leverde deze band energieke en hoogst dansbare albums af, waarop naar hartelust geëxperimenteerd werd. Psychedelische, klassieke rock uit lang vervlogen tijden wordt op een speelse en volstrekt natuurlijk aanvoelende manier gecombineerd met allerlei exotische invloeden uit de wereldmuziek, van Afrika tot Zuid-Amerika. Vooral live komt deze muziek volledig tot wasdom, getuige een reeks memorabele optredens op Nederlandse bodem (waaronder op Roadburn en op Incubate). Dan wordt de luisteraar pas écht meegenomen op een exotische wereldreis vol kleurrijke uitdossingen, excentrieke stammen, buitenissige rituelen en magische recitaties.

Hoewel ik voorganger Commune een erg prettig album vind, zorgt de relatief korte lengte van de nummers ervoor dat de plaat blijft aanvoelen als een kennismaking. Hoe verrukkelijk zou het zijn als Goat zich op een soort Acid Mothers Temple-achtige manier helemaal zou verliezen in eindeloze, hallucinerende jamsessies? Hoewel het nieuwe album Requiem een stuk langer is (de plaat duurt meer dan een uur), zitten uitgerekte jamsessies er niet in. De enige track die in de buurt komt, is het acht minuten durende Goatband. Voor de liefhebbers van met name het debuut is Requiem op meerdere fronten wennen, want regelmatig klinkt Goat dromeriger en minder uitbundig dan voorheen.

Volgens de bandleden dient Requiem gezien te worden als hun ‘folk-album’ en is er daardoor minder ruimte voor psychedelische freakouts. Toch is het onmogelijk om stil te blijven zitten bij het horen van de groovy ritmes in Trouble On The Streets of het opzwepende, met fluitjes en jachtige tribal-ritmes doorspekte Temple Rhythms. Zelfs wanneer het materiaal uit de bocht lijkt te vliegen, behoudt Goat een wonderlijke charme. Zo zijn de fluitjes in opener Union Of Sun And Moon allesbehalve toonvast, maar gek genoeg werkt dat niet afstotend. Hetzelfde geldt voor de zangeres, die vaak absoluut niet zuiver zingt (wat heet – het is af en toe zo vals als een kraai!), maar het juist van haar enorme dosis energie moet hebben.

Toch is Requiem over de gehele linie enigszins teleurstellend. Terwijl de vorige albums te kort waren, voelt deze derde langspeler aan als een te lange zit. Dat komt ook omdat er te veel nummers tussen zitten die in hetzelfde tempo voortkabbelen (Psychedelic Lover, It’s Not Me, Goodbye). Daardoor weet de band de energie van de vorige albums eigenlijk niet goed vast te houden. Ook het afsluitende nummer Ubuntu is wel erg ‘mellow’. Zo zit je al snel op twintig minuten matig materiaal. Dat is zonde, want bij vlagen swingt Requiem nog steeds. Het is alleen een tandje minder geworden.

Tracklist:
1. Djorolen / Union Of Sun And Moon
2. I Sing In Silence
3. Temple Rhythms
4. Alarms
5. Trouble In The Streets
6. Psychedelic Lover
7. Goatband
8. Try My Robe
9. It's Not Me
10. All-Seeing Eye
11. Goatfuzz
12. Goodbye
13. Ubuntu

Score: 68 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 4 februari 2017

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.