Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
    25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 44
  • Elyghen (Elvenking) - 46
  • Fish (Marillion) - 66
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 45
  • Ilia (Arafel) - 43
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 42
  • Michael Wagener (producent) - 75
  • Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34
Review

The Agonist - Five
Jaar van release: 2016
Label: Napalm Records
The Agonist - Five
Kijk, dat laat weinig aan de verbeelding over. Five duidt natuurlijk op het feit dat dit de vijfde full-length is van The Agonist. Daarnaast bestaat de line-up uit een kwintet muzikanten en dan is er nog een reden. Naast de traditionele elementen vuur, lucht, water en aarde is er de kwintessens. In het verleden zijn hier verschillende betekenissen aan gegeven. De diepere connectie met jezelf en het universum intrigeerde de bandleden dusdanig, dat de Canadezen de titel dus ook in verband brengen met dit element, dat ook in het logo verwerkt is sinds Eye Of Providence (2015). Het is geen conceptalbum, maar je moet de verbinding zoeken in het verhalende karakter van de songs. Dat is de reden dat bijna alle songs met "The" beginnen.

In vergelijking met de voorganger zijn er wat dingen veranderd. De melodieuze metalformatie is gaan samenwerken met een ander label (Napalm Records) en een andere producer. Mike Plotnikoff heeft de bediening van de knoppen overgenomen van Chris Donaldson. Hij heeft de plaat van een kurkdroge productie voorzien. De heldere sound is behoorlijk wennen. Met name de drums klinken wat kunstmatig en doen daarmee afbreuk aan de beleving.

Het is met name Vicky Psarakis die de boventoon voert en indruk maakt. Ze heeft in vergelijking met Eye Of Providence veel meer haar vrijheid in de songwriting benut. Ze heeft The Wake zelfs geschreven op piano. Het symfonische intermezzo is vervolgens bewerkt door Igor, een bevriende arrangeur van producer Mike. Vicky laat haar vocale diversiteit gelden. De Amerikaanse met Grieks bloed wisselt vaak tussen screams en melodieuze zang. Dat pakt in de aangename en toegankelijke opener The Moment heel goed uit. In het hectische The Chain is haar bijdrage minder geslaagd. In The Anchor And The Sail experimenteert ze erg knap met een hoge zanglijn met een rauw randje. Iets dat je als luisteraar goed bijblijft, maar tegelijkertijd onder de fans als afknapper of een geweldige vondst bestempeld zal worden.

De heren laten ook van zich horen, maar doen dat minder imponerend dan voorheen. De hectiek van de eerdere platen is eigenlijk geheel verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor gestroomlijnde songwriting, hetgeen zich uit in eenvoudige riffs met een groovy sound. The Resurrection en The Trial bevatten gelukkig interessante Opethiaanse riffs, maar het aantal solo's op deze release is beperkt en veel ruimte voor muzikale hoogstandjes is er evenmin.

De toegankelijke tracks The Moment, The Ocean en het ijzersterk rockende The Hunt komen het meest overtuigend door de boxen. Vreemde eend in de bijt is The Raven Eyes. Dat begint met gitaargetokkel, een pianomelodie en ontwikkelt zich middels bijna jazz/blues-achtige zang tot een veelzijdige compositie en een zeer aangenaam uitstapje. Behalve deze hoogtepunten staan er ook aardig wat tracks tussen die ook na meerdere luisterbeurten niet opvallen of op een memorabel refrein na minder goed blijven hangen. Vermeldenswaardig zijn het aan David Bowie refererende, traag rockende The Man Who Fell To Earth en de aardige Hozier-cover Take Me To Church, twee tracks die de aandacht er goed bijhouden.

Five start derhalve goed, herpakt zich na een wat mindere fase met een overtuigend middendeel en golft daarna wat op en neer. Het is daarmee qua amusementsniveau geen consistente plaat. Debet aan de beleving is ook de productie die een emotionele connectie moeilijker maakt. Five is de meest toegankelijke release van The Agonist. Tegelijkertijd is er voldoende afwisseling, maar die gaat niet altijd gepaard met de gewenste muzikale inspiratie. Soms kabbelt het geheel maar wat voort en dan opeens is er weer een memorabele passage, maar niet in voldoende mate om er over de hele lengte een goed gevoel bij te hebben en een hoge score aan toe te kennen.

Tracklist:
1. The Moment
2. The Chain
3. The Anchor And The Sail
4. The Game
5. The Ocean
6. The Hunt
7. The Raven Eyes
8. The Wake
9. The Resurrection
10. The Villain
11. The Pursuit Of Emptiness
12. The Man Who Fell To Earth
13. The Trial
14. Take Me To Church (Hozier-cover) (bonustrack)

Score: 75 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 29 september 2016

Meer The Agonist:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.