• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Devin Townsend Project - Transcendence
Label: InsideOut Music
Devin Townsend Project - Transcendence
Het zou wel eens het laatste Devin Townsend Project-album kunnen zijn. En daarom heeft Hevy Devy naast het vijfkoppige koor Tigers In A Tank de dames opgetrommeld waarmee hij al eerder samenwerkte: Anneke van Giersbergen, Ché Aimee Dorval en Katrina Natale. Het had weinig gescheeld of het soloproject behoorde tot de verleden tijd omdat de Canadees meer interesse had in zijn familieleven, Casualties Of Cool en andere bezigheden. Toch zette hij geen punt achter het project. De controlfreak besloot meer ruimte te geven aan anderen in de songwriting en productie. Zo is Transcendence alsnog een feit.

Betekent het ook dat de zevende full-length heel anders klinkt dan het voorgaande werk? Nee, dat nou ook weer niet. Er komen weliswaar wat verrassende ideeën langs, maar vanaf de opener Truth (een iets tragere en gepolijstere versie van het origineel op de soloplaat Infinity uit 1998) is het heel herkenbaar wat er uit de boxen klinkt: een overgeproduceerde, atmosferische en bombastische muur van geluid en reverb. Ook het kenmerkende stemgeluid van Devin is aanwezig, al voert dat niet altijd de boventoon. De zangeressen spelen doorgaans geen opvallende rol, maar Anneke zingt verdienstelijk in een paar nummers mee.

Het eerste hoogtepunt dient zich aan in de vorm van Stormbending, een nummer met interessante ritmetwists en gitaarloopjes. Failure doet zijn naam beslist geen eer aan, want de ruimtelijke, TesseracT-achtige, djenty track is beslist een van de highlights met zijn prachtige, avontuurlijke soleerwerk. Het gitaarspel alsmede de gevarieerde drumpartijen in deze fase verdienen beslist een compliment. Devin heeft er goed aan gedaan om de muzikanten meer ruimte te geven.

Het songmateriaal ligt over het algemeen makkelijk in het gehoor, maar heeft toch meerdere luisterbeurten nodig om echt goed in te zinken. Het omvangrijke Higher is enerzijds muzikaal interessant en begint sterk, anderzijds zal het repetitieve karakter van het refrein tot verschillende meningen leiden. Ook is het nummer wat aan de lange kant en hebben andere nummers de neiging voort te kabbelen. Dat komt onder andere doordat het tempo vaak laag ligt. Daartegenover staat Offer Your Light, dat met zijn opbeurende vibe en keyboardmelodie à la Amaranthe een van de beste en meest memorabele tracks is. In tegenstelling tot de meeste songs zit er veel tempo en pit in. Het reflectieve From The Heart belicht zijn gevoelige kant. De Ween-cover Transdermal Celebration is een sterke afsluiter.

Transcendence is wederom een goede plaat van Devin en zijn begeleidingsband, al blijven uitschieters spaarzaam en kan het gemiddeld lage tempo bepaalde fans wat tegenstaan. De zevende full-length is reflectief van aard en markeert een verandering in het leven van de Canadees. Naarmate het album vordert, ademt het geheel een positieve kijk op bepaalde zaken. Hij reflecteert meer, overstijgt hiermee bepaalde negatieve gedachten over anderen en zet de volgende stap in zijn carrière. Of deze stap leidt tot een vervolg van Devin Townsend Project is onduidelijk. Naar eigen zeggen heeft hij Transcendence benaderd alsof het zijn laatste is.

1. Truth
2. Stormbending
3. Failure