• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

J.B.O. - 11
Label: AFM Records

J.B.O. - 11

Geil, J.B.O. ist wieder da! De grootmeesters van de Duitse onderbroekenlol in metalland presenteren met 11 hun elfde langspeler. Het viertal, dat stevige muziek voorziet van de meest flauwe doch vermakelijke grappen, is vooral bekend van festivals en bizar komische shows in eigen land, maar via mond-tot-mondreclame genieten ze ook buiten de eigen landsgrenzen enig succes.

Wanneer je bekend bent met eerdere albums van J.B.O., zal 11 weinig muzikale verrassingen brengen. Net als voorganger Nur Die Besten Werden Alt telt dit album zeventien tracks. Daarvan is een klein deel gesproken tekst. De overige nummers zijn origineel werk of nieuwe teksten op bekende melodieën. De teksten (gesproken en in songs) zijn in het Duits en refereren vaak aan Duitse popcultuur of diverse metalgebruiken. De meeste van die grappen over Duitse popcultuur zullen de luisteraar ontgaan. Gelukkig valt het aantal gesproken teksten mee, en bestaat het leeuwendeel van de plaat uit aanstekelijke melodieën en dito teksten. Dit met de opmerking dat het hier niet gaat om echte luisterliedjes, maar vooral om vermaak waar je bijvoorbeeld op een festival intens van kunt genieten.

Toch valt er het een en ander te ontdekken op deze plaat, want hoewel de grappen niet bijzonder gevat zijn, werkt de combinatie van metal met de nodige onderbroekenlol goed. Hoewel het niet bij alleen grappen en grollen blijft, want net als in het verleden stipt J.B.O. ook serieuze onderwerpen met een roze knipoog aan. Bovendien is het musiceren van J.B.O. niet slecht, getuige het wilde Wir Lassen Uns Das Blödeln Nicht Verbieten, de spectaculaire Panzer Dance waar ook een geinig clipje van is gemaakt, de ultieme festivalhymne Wacken Ist Nur Einmal Im Jahr en het liefdesliedje Verliebt. Wellicht dat een tekst over de wens om meer van bil te gaan (Ich Hätt Gern Mehr) voor velen te plat is, maar wanneer je Verliebt hoort, is het lastig om niet mee te brullen met het refrein: "Fuck, ich bin verliebt!" En dat geldt voor meer nummers. Noemenswaardig is ook de hertaling van New York Groove naar Nürnberg Groove. De muziek van Ace Frehley is al fantastisch, maar het extra effect op het woord ‘groove’, geeft deze klassieker nog extra schwung.

De kwaliteit van J.B.O. is net zoals op voorgaande platen vrij constant. Toch blijft het vooral komische muziek die het live goed doet en thuis uit de speakers minder goed uit de verf komt. Het blijft vooral Duitse pretmetal en is dan ook niet in ieders straatje. Wanneer je de band niet kent en toch wel nieuwsgierig bent geworden, zijn de eerdergenoemde songs een goede introductie. Mensen die al overtuigd zijn, zitten met 11 wederom gebakken.

1. Einzähler
2. Wir Lassen Uns Das Blödeln Nicht Verbieten
3. Panzer Dance