Ace Frehley - Origins Vol. 1
Label: SPV / Steamhammer Records

Ace Frehley - Origins Vol. 1

Bekende artiesten die een album opnemen vol covers geven me altijd gemengde gevoelens, want het ontbreekt de wereld niet aan kundige artiesten, die muziek van anderen op een geweldige manier vertolken en minder aandacht krijgen. Origins Vol. 1 zou waarschijnlijk ook weinigen zijn opgevallen, wanneer het niet een uitgave van gitarist/zanger Ace Frehley zou zijn. Met dit album wil Frehley een eerbetoon brengen aan zijn tijdsgenoten, muzikale vrienden, inspiratiebronnen en wat al niet meer. Hoewel Origins Vol. 1 de naam draagt van een coveralbum, is dat echter niet compleet terecht, want er komen ook enkele nummers van Kiss voorbij waar Frehley zelf aan heeft meegewerkt.

Origins Vol. 1 telt twaalf nummers, waaronder drie van Kiss. Het gaat veelal om veilige keuzes van nummers die vrijwel iedere rockfanaat uit volle borst mee kan brullen. Mocht dat niet het geval zijn, dan komt daar met deze plaat zeker verandering in, want de uitvoeringen zijn eigenlijk allemaal bijzonder aanstekelijk en steengoed. De productie geeft de songs de sfeer van een heerlijk ruige jamsessie en de performance is fantastisch. Niemand hoeft Ace Frehley uit te leggen hoe hij gitaar moet spelen. Het venijn en de passie spatten er op alle fronten vanaf. Hoewel hij niet de meestbegaafde zanger ter wereld is, werkt zijn stem uitstekend bij deze muziek. Bovendien staat hij er niet alleen voor, want hij krijgt hulp van een degelijke band en niet de minste gastmuzikanten. Zo toont John 5 (o.a. Rob Zombie en Marilyn Manson) zijn gitaarkunsten tijdens Spanish Castle Magic (Jimi Hendrix) en Parasite (Kiss). Slash (Guns N’ Roses) speelt gitaar in Emerald (Thin Lizzy) en Mike McCready (Pearl Jam) plukt de snaren in Cold Gin (Kiss).

De gastrollen worden niet alleen waargenomen door gitaristen, want zangeres Lita Ford is te horen tijdens Wild Thing (The Troggs), dat voor de gelegenheid is veranderd in een duet. Meest opvallend is wellicht de verschijning van Paul Stanley (Kiss), die de vocalen voor zijn rekening neemt tijdens de Free-cover Fire And Water. Het is geen geheim dat het niet altijd goed boterde tussen de verschillende leden van Kiss, maar kennelijk gaat het inmiddels weer goed genoeg om samen dit soort projecten te ondernemen. Het nummer is bovendien een van de hoogtepunten van dit album.

De songkeuze is zoals gezegd bijzonder veilig met welbekende klassiekers. Datzelfde geldt ook voor de vertolkingen, want hoewel de muzikanten de nummers vol passie en kunde aan de man brengen, wijken ze weinig af van de originele versies. Natuurlijk zijn de instrumenten moderner, harder en effecten wellicht wat elektronischer, maar een echt eigen wending is er in de twaalf tracks eigenlijk niet te vinden. Zelfs de gitaarsolo’s zijn grotendeels in lijn met de originele versies. Niet dat dat nu zo’n minpunt is. Veel sleutelen aan de klassiekers van onder andere Cream, The Kinks en Steppenwolf zou waarschijnlijk leiden tot scheve gezichten. Dan is het maar beter om een zo goed mogelijke vertolking neer te zetten van deze rocksongs en in die missie zijn Ace Frehley en vrienden zeker geslaagd. Origins Vol. 1 is een zeer degelijk rockalbum geworden, dat vooral uitblinkt in het bevlogen gitaarwerk.

1. White Room (Cream)
2. Street Fighting Man (The Rolling Stones)
3. Spanish Castle Magic (Jimi Hendrix)