• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Ivar Bjørnson & Einar Selvik’s Skuggsjá - Skuggsjá
Label: Season of Mist
Ivar Bjørnson & Einar Selvik’s Skuggsjá  - Skuggsjá
Het jaar 2014 markeert het tweehonderdjarig jubileum van de Noorse grondwet. In het hele land zijn festiviteiten. Deze eindigen in het weekend van 13 september, onder andere met het festival Eidsivablót. Voor deze speciale gelegenheid vraagt de organisatie aan Enslaved-gitarist Ivar Bjørnson en Wardruna’s frontman Einar Selvik om een speciaal stuk te componeren en uit te voeren op het evenement, dat vijftig kilometer ten noorden van Oslo plaatsvindt, op de plek waar de grondwet is getekend. Het duo speelt met medewerking van Enslaved- en Wardruna-leden de compositie in het geheel en herhaalt dat op Roadburn 2015.

Ivar en Einar, vorig jaar curatoren van het festival in Tilburg, noemen de compositie Skuggsjá. Dat betekent spiegel of reflectie in het Nederlands. Het album belicht de belangrijke aspecten uit de historie van Noorwegen en combineert atmosferische metal met authentieke instrumenten. Het is een fusie tussen oud en nieuw, zowel muzikaal als tekstueel en een reflectie op zowel de natie als op zichzelf. De teksten zijn zowel in het hedendaagse als in het oude Noors.

De intro, outro en titeltrack zijn folknummers. Laatstgenoemde begint ambient en bouwt op middels steeds meer lagen. Vanaf Makta Og Vanæra, For All Tid komen de drums, bas en repetitieve metalriffs van Enslaved aan bod, vergezeld van gesproken passages, folkzang en de extreme vocalen van Grutle Kjelsson. Met zijn tien minuten voelt deze track door het uitgesponnen karakter wat lang aan. Toch blijven de riffs goed hangen. Ook Bøn Om Ending, Bøn Om Byrjing en Tore Hund bevat herhaling van de ideeën, maar hier werkt het meditatieve karakter beter en dat geldt in wat mindere mate ook voor Rop Fra Røynda - Mælt Fra Minne, waarin de folk overheerst en aan het einde zware gitaarpartijen op de achtergrond te horen zijn.

Het instrumentale Skuggeslåtten is melodieus en hierin vallen de melodieën van de Hardangerviool (bespeeld door Olav L. Mjelva), gitaar en blaasinstrumenten mooi samen. Er komt overigens naast de Hardangerviool een schat aan authentieke instrumenten op deze release voorbij. Zo zijn er de langstaglharpa, Kravik-lier, geitenhoorn, berkenschorshoorn (door Eilif Gundersen), botfluit (een van de oudste instrumenten) en diverse percussie. Ze dragen bij aan het authentieke karakter, evenals de folkzang van Einar en Linda-Fay Hella, al is het jammer dat de prominente bijdrage van de Wardruna-zangeres beperkt blijft tot de intro en de outro.

Oneerbiedig gezegd is Skuggsjá een metalen versie van Wardruna, maar in feite is het een hele sfeervolle en unieke release. De metal van Enslaved heeft grotendeels een belangrijke ondersteunende rol en laat de folk prevaleren (behalve in Makta Og Vanæra, For All Tid en het doomy, psychedelische Bøn Om Ending, Bøn Om Byrjing). Weliswaar krijgen beide uitersten in de mix voldoende ruimte en is er een goede balans, toch voeren de meditatieve folkzang- en melodieën van Einar de boventoon. Je moet wel het nodige geduld op kunnen brengen, wil je de muziek mooi vinden, vooral vanwege het repetitieve karakter. De kracht van herhaling kan namelijk wisselend uitpakken. Hou je van een meditatieve Noorse folkmuziek in combinatie met Enslaved? Dan is deze plaat beslist een aanrader.

1. Intro: Ull Kjem
2. Skuggsjá
3. Makta Og Vanæra, For All Tid