• Tony Martin (Black Sabbath) - 67

• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

The Mute Gods - Do Nothing Till You Hear From Me
Label: InsideOut Music
Nick Beggs heeft een enorme staat van dienst. Hij werkte onder andere samen met Tina Turner, T’Pau, Belinda Carlisle en Kim Wilde. De Engelsman scoorde met de new-waveband Kajagoogoo begin jaren tachtig een hit met Too Shy. Beggs heeft Abraham inmiddels gezien, maar is onverminderd actief. De laatste jaren is hij veel aan het toeren met Steven Wilson en Steve Hackett. Thomas Waber van platenlabel Inside Out vroeg hem of het niet eens tijd was om meer van zijn zelf geschreven materiaal uit te brengen. Dat leek hem wel een goed idee. Het resultaat is Do Nothing Till You Hear From Me, het debuutalbum van The Mute Gods.

De vaste line-up bestaat naast Nick uit Roger King (de twee kennen elkaar van Steve Hackett) en Marco Minnemann (de drummer en bassist werken samen met Steven Wilson). Het trio krijgt hulp van toetsenist Adam Holzman (Miles Davis, Steven Wilson), de drummers Nick D’Virgilio (Spock’s Beard, Tears For Fears) en Gary O’Toole (Steve Hackett, Kylie Minogue), toetsenist Rob Reed (Magenta) en ook Ricky Wilde (de broer van Kim) heeft bijgedragen.

Fantastische namen natuurlijk, en het levert ook nog aangename songs op. Do Nothing Till You Hear From Me begint met vier toegankelijke tracks, die je na een paar luisterbeurten zo meezingt. Daarna komen de complexere songs aan bod. Het donkere en sterke Your Dark Ideas bijvoorbeeld, dat even aan Radiohead en Genesis doet denken. In dit alternatieve rocknummer is, net als in het instrumentale In The Crosshairs (met oriëntaalse melodie), een prominente rol weggelegd voor de ritmesectie. Uiteraard staat het basspel van Beggs op de voorgrond in de transparante mix (van Roger King), maar zeker niet storend. In het fraaie, deels David Bowie-achtige Swimming Horses zijn de bijzondere baslijnen zelfs een onderscheidende factor.

Desondanks voelt de plaat vooral licht aan. Nightschool For Idiots (over het laten lopen van de ware) is voor rockbegrippen aan de softe kant en doet meer denken aan een popsong. Nick zingt hier melodieus en ingetogen. Op dit soort momenten doet hij denken aan Curt Smith van Tears For Fears, net als in het lichte, maar tevens prachtige Last Man On Earth en het bitterzoetsappige Father Daughter. In laatstgenoemde zingt Lula Beggs (Nicks dochter) mee. Het nummer waarin excuses aan elkaar klinken over hetgeen in het verleden is gebeurd en hoe dingen hebben uitgepakt, contrasteert qua tekstuele inhoud met vele andere tracks (behalve bijvoorbeeld het Steven Wilson meets Camel-achtige Strange Relationships), waarin de kritiek op overheid, banken en multinationals de boventoon voert.

Do Nothing Till You Hear From Me is een plaat met zowel poppy als proggy rocksongs. Een mooie verzameling tracks die laten horen dat Nick Beggs behalve baslijnen bijdragen aan andermans werk ook zelf songs kan schrijven. Het mag dan geen jaarlijstmateriaal zijn, het vormt toch een prettige luisterervaring. Ondanks de aanwezigheid van wat donkere tracks is het wellicht voor de doorgewinterde progliefhebber toch wat aan de lichte kant. Geen must have dus, maar een aangename, grotendeels toegankelijke progrockplaat met voldoende afwisseling.

1. Do Nothing Till You Hear From Me
2. Praying To A Mute God
3. Nightschool For Idiots