• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Delain - Lunar Prelude
Label: Napalm Records
Delain - Lunar Prelude
Met een speciale Suckerpunch-show in Patronaat te Haarlem sloot Delain laatst de cyclus van The Human Contradiction in stijl af; een zeer succesvolle reeks concerten als support van Nightwish (en tevens een aantal headlinershows) in Canada, Verenigde Staten en Latijns-Amerika en vele optredens in Europa. Het levert de Nederlandse symfonische metalformatie veel nieuwe fans op. Terwijl de bandleden momenteel even relaxen na het optreden op 70000 Tons Of Metal, gaat de volgende tour met Nightwish en Sonata Arctica medio februari al weer van start en verschijnt tussendoor ook nog eens de ep Lunar Prelude, om een voorproefje te geven van wat hopelijk later dit jaar komt.

Recentelijk verscheen al een clip van Suckerpunch; een geweldige, energieke track die het album sterk opent. De tekst gaat over het vechten met je innerlijke demonen. Zeer geslaagd zijn de trance-elementen en de orkestrale melodieën die naar voren zijn gehaald en om daar nog even op door te gaan; de ep sluit af met een orkestrale versie van het nummer. Perfect voor een intro of outro van een concert? Het melodramatische Turn The Lights Out kost wat meer luisterbeurten om zijn kracht te openbaren. Het sfeervolle nummer begint cinematisch, voordat de stampende beat zijn intrede doet en Charlotte Wessels de prachtige boventoon voert. Inspiratie komt uit de Sandman-series van Neil Gaiman, waarin een jong gothmeisje een personificatie is van de dood.

Dat de songs op separate momenten zijn opgenomen en gemixt, hoor je duidelijk terug in Don’t Let Go, dat reeds als bonustrack van The Human Contradiction verscheen en het live zo goed deed, dat deze opnieuw is opgenomen. Als je deze uitvoering vergelijkt met de bonusversie, valt op dat de zang in de nieuwe versie jammer genoeg wat lager in de mix staat. Daarnaast is het geluid van de instrumentatie zwaarder, donkerder en bruter. Verder zijn er nog een paar kleine details en effecten veranderd, maar de structuur zelf is ongewijzigd.

Er staat ook nog vier aangename live-uitvoeringen van nummers op, waarvan het origineel op The Human Contradiction staat. Daarvan komen Stardust en Army Of Dolls het beste uit de verf, maar Lullaby en Here Come The Vultures doen er nauwelijks voor onder. Net als bij Don’t Let Go valt vooral het zware geluid op. Met The Human Contradiction werd die richting al ingezet en met deze ep dus doorgezet. Als dat op toekomstig materiaal maar niet ten koste gaat van de ruimte die Wessels in de mix krijgt, want zij is uiteraard de sterkste troef. Dat zal dan ook vast niet het geval zijn.

Lunar Prelude is een lekker tussendoortje met twee prima nieuwe tracks (Suckerpunch als uitschieter) en daarnaast leuke extra’s. De live-uitvoeringen brengen herinneringen aan de optredens weer helemaal tot leven. Het zal nog wel even duren voordat er een nieuwe full-length komt, maar met Lunar Prelude, iets met het Lucidity-jubileum (het debuut stamt uit 2006) en diverse shows in het vooruitzicht blijven de Delainers voorlopig weer even zoet.

1. Suckerpunch
2. Turn The Lights Out
3. Don't Let Go (new version)