Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Geen concerten bekend voor 23-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 41
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 52
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 47
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 44
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 41
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 61
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 57
Review

Ulysses - #eMotion
Jaar van release: 2015
Label: Symbioses Music
Ulysses - #eMotion
Psycholoog Robert Plutchik onderscheidt in zijn model Wheel Of Emotions de acht basisemoties van een mens. Dat zijn disgust, anticipation, sadness, trust, surprise, fear, happiness en anger. Laat dat nu precies de acht titels van de songs op het nieuwe album #eMotion zijn. Een conceptalbum dus, waarbij zanger/tekstschrijver Michael Hos een link legt tussen de gemoedsbewegingen en zijn eigen dagboek. Zo gaat Anticipation over het avontuurlijke en het donkere van een nacht in een grote stad, Sadness over het feit dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om een kindje te kunnen krijgen en Trust over de dankbaarheid vanwege een gezonde relatie, waarin je elkaar vrijlaat.

Vanzelfsprekend leidt dat een dynamische plaat met verschillende stemmingen. Ulysses komt dan ook met een ruim aanbod, varirend van een klassiek soundtrack-intermezzo (Anger Providence) en progmetal in het begin van Anger God For One Day tot de lekker in het gehoor liggende powerballad Sadness Lost What Was Not Mine. Doorgaans is het sympfonische progrock met een metalen randje wat de heren de luisteraar te bieden hebben. Denk aan Queensrche, Genesis, Dream Theater en Vanden Plas of Nederlandse bands als Knight Area en Armed Cloud. Over de hele linie is de muziek krachtiger dan we van de heren gewend zijn. Er zit meer metal in de composities en er zijn zelfs even grunts in het openingsnummer.

#eMotion is zowel productioneel als muzikaal een flinke stap vooruit ten opzichte van A Gift Of Tears (2008). De productie is transparant en daardoor zijn alle instrumenten goed te horen. Vermeldenswaardig is het fraaie basspel van Gijs Koopman dat af en toe goed is uitgelicht. Hij komt regelmatig met mooie basloopjes, die afwijken van wat gitarist Sylvester Vogelenzang de Jong speelt. Ritmisch is het sterk dankzij Gijs en drummer Rene van Haaren sterk, met name in Disgust Sleeping Death, het relatief complexe Trust A Modern Lovesong en het instrumentale deel van het fraai eindigende Happiness - Honk If You're Happy, waarin het samenspel van alle muzikanten een mooie climax vormt.

De gitaarriffs zijn doorgaans melodieus en functioneel, maar spetterende solos zijn slechts sporadisch aanwezig en dat is jammer. Wat meer fantasie had geen kwaad gekund. Het avontuurlijke komt vooral van toetsenist Ron Mozer en dat gaat hem goed af. De melodie in het eerste nummer is geweldig, evenals de inzet van het Hammonorgel in het instrumentale Surprise The Unexpected en het samenspel met de gitarist en de zanger in het trage deel van Anticipation City Of Lost Souls.

Michael Hos is geen topzanger, maar heeft zich ten opzichte van The Gift Of Tears zeker verbeterd. Hij heeft een beperkt bereik, maar heeft daar met zijn zanglijnen rekening mee gehouden. De eerste twee nummers bevatten een sterke bijdrage van zijn kant en dat geldt ook voor Fear When Love Becomes... en Sadness Lost What Was Not Mine. Laatstgenoemde bevat tevens een mooie gastbijdrage van Equisa-zangeres Petra Honing. Haar stem doet aan die van Anneke van Giersbergen denken.

Critici melden dat Plutchik een negende emotie is vergeten, namelijk pride. Trots mogen de heren van Ulysses zeker zijn, want #eMotion is een fijne, heavy progrockplaat. In de overbevolkte progrockscene zal dit album echter geen potten gaan breken. Daarvoor mist het iets baanbrekends, maar met dit goed verzorgde product moet het zeker lukken om wat liefhebbers voor zich te winnen.

Tracklist:
1. Disgust Sleeping Death
2. Anticipation City Of Lost Souls
3. Anticipation - Desolation
4. Sadness Lost What Was Not Mine
5. Trust A Modern Lovesong
6. Surprise The Unexpected
7. Fear When Love Becomes
8. Happiness Honk If Youre Happy
9. Anger Providence
10. Anger - God For One Day

Score: 73 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 16 januari 2016

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.