• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Biohazard - Uncivilization
Jaar van release: 2001
Label: SPV / Steamhammer Records
Biohazard - Uncivilization
Uncivilization is Biohazard's 6e studio album. Na het wat tegenvallende New World Disorder uit 1999 is de nieuwe plaat alweer een stapje verder richting hun ouwe sound, wat ouwere fans wat meer tevreden zal stellen.

Het album opent met Sellout, wat ook al te downloaden was van de officiele homepage. Hierin is nog wel duidelijk de punk invloed te horen zoals die op Mata Leao ook grootschalig aanwezig was. Titelsong Uncivilization bevat echter weer meer van de oude sound, met af en toe een lekker snel stuk er door. De afwisselende zang van bassist Evan Seinfeld en gitarist Billy Graziadei is gelukkig ook nog altijd aanwezig. In Wide Awake komen de rap invloeden weer duidelijk terug, zoals Biohazard die al ver voor de huidige Nu-Metal stroming gebruikte.

De cd staat bol van de gastmuzikanten. Unified is een nummer dat qua text in de lijn ligt van Down For Life, en gaat over vriendschap. Hierin zijn de rap invloeden weer duidelijk aanwezig, en Biohazard wordt bijgestaan door Roger Miret van Agnostic Front, en Danny Diablo en Puerto Rican Mike van Skarhead. Op Gone is Igor Cavalera van Sepultura te horen, en Phil Anselmo (Pantera) doet mee op H.F.F.K. (Hate Fuck Fight Kill). H.F.F.K. kan je lekker meebrullen als je je agressie kwijt moet. Sen Dog van Cypress Hill deed jaren terug al mee op How It Is, en ook voor de opnames van Uncivilization was hij uitgenodigd, waarop hij op Last Man Standing te horen is. Dit nummer denk ik dat het live ook redelijk goed zal doen, met een catchy refrein en lekkere riffs.

Letter Go is het enige instrumentale nummer, wat bestaat uit piano met sfeervolle geluidseffecten. Op Domination zijn de heren van Slipknot te gast, evenals Jamie Jasta van Hatebreed, wat zorgt voor nog meer variatie in de zang. Hoe ze dit live gaan doen weet ik niet. Op Trap zijn twee anderen van Sepultura te gast, namelijk Andreas Kisser en Derrick Green, en op Cross The Line doet Peter Steele van Type O Negative mee.

Qua muziek is er niet zoveel variatie te vinden op de cd. Hard gitaargeweld in een lekker tempo domineert het geluid, met af en toe een iets rustiger stuk bij de zang of als intro bij een nummer. Mijn klachten over het geluid zijn dat het lijkt alsof er een demper op het geluid van de gitaren geplaatst is, want het klinkt redelijk dof op veel plaatsen. Tevens is de zang van Evan vaak te ver op de achtergrond, waardoor het wel goed tussen de muziek past maar het ver weg klinkt. Desalniettemin moet ik zeggen dat het toch zeker niet slecht klinkt, en hopelijk zijn ze bij de volgende plaat helemaal terug bij hun ouwe sound.

De tracklisting:
1. Sellout
2. Uncivilization
3. Wide Awake
4. Get Away
5. Unified
6. Gone
7. Letter Go
8. Last Man Standing
9. H.F.F.K.
10. Domination
11. Trap
12. Plastic
13. Cross the Line

De limited edition digipack bevat 3 bonus tracks:
14. A.T.F.
15. Life Of My Own
16. Sex And Violence

A.T.F. is een nieuw nummer van Biohazard, en ligt in de lijn van de rest van het album. Life Of My Own is een cover. Het origineel is van de hardcore band Cro-Mags, en past goed tussen de andere nummers. Sex And Violence is een cover van Carnivore, geschreven door Peter Steele, en is veel sneller dan het meeste op het album. Tevens bevat de limited edition (die in een fel oranje digipack komt, met Biohazard logo voorop) een sticker van het bekende logo.

Koop deze cd nu bij Bol.com.

Score: 73 / 100

Reviewer: Tonnie