• John Rutsey (Rush) - 2008
  • Noel Redding (The Jimi Hendrix Experience) - 2003
  • Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder) - 2022

Valborg - Romantik
Label: Temple Of Torturous
Valborg - Romantik
Valborg is een relatief onbekende doomband uit Duitsland. Dat is opmerkelijk, want de formatie draait toch al sinds het begin van dit millenium mee en is productief genoeg. De vier albums die de Duitsers tot nog toe uitbrachten, wisten echter slechts een kleine hoeveelheid fans aan zich te binden. De muziek op die releases is dan ook niet echt toegankelijk en bovendien lopen ze stilistisch nogal uiteen. Het begon met progressieve black/doom op het debuut. Vervolgens varieerde het van het uptempokarakter van Crown Of Sorrow tot aan het dissonante Nekrodepression. Inmiddels zijn we aanbeland bij de vijfde full-length en wederom laten de Duitsers een stijlverandering horen.

Valborg doet op Romantik afstand van het geluid van de rest van de discografie. Deze keer is het transparant geproduceerde, minimalistische doom metal wat de klok slaat. Maar dat dekt nog niet de hele lading. Je hoort ook gothic rock uit de jaren tachtig, krautrock en Vangelis-elementen in de sound terug. De synthesizer speelt een zeer grote rol in de bijna meditatieve totaalsound. De sfeervolle bijdrage van de toetsenist zorgt samen met de eenvoudige riffs voor een duister, dromerig, somber en rustgevend karakter. Het minimalistische zit vooral in de stripped down songwriting, de heldere productie en de 'uitgeklede' ritmesectie.

In elke track komen de hierboven beschreven elementen weer terug in lichte variaties. In Vampyr voegt het gothic getokkel van de gitarist het nodige toe. In Blitz Aus Sodom is het vooral de synthesizer die de melodielijn bepaalt. Beide tracks werken niet echt toe naar een momentum, maar de doeltreffende eenvoud heeft dat ook niet nodig. Toch kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die de nummers veel op elkaar vinden lijken. De verschillen zitten dan ook in de details van de opbouw van de songs. Zo krijgt de kerkorgelmelodie in Comtesse bijvoorbeeld gaandeweg gezelschap van een gitaarpartij met distortion.

Het belangrijkste verschil zit echter in de zang. Die vormt namelijk een opmerkelijk onderdeel van het geluid van Valborg. Door de lange instrumentale stukken zijn de zeer gevarieerde vocalen niet heel vaak aanwezig, maar trekken wel de aandacht. Soms in positieve zin, zoals in Vampyre en in Comtesse, waarin ze de sfeer dienen middels ingetogen zang. In laatstgenoemde is de afwisseling van grunts en gefluister bijvoorbeeld erg mooi uitgewerkt. Maar soms ook in negatieve zin, omdat ze te veel overheersen. Dat is het geval in Sulphur Vitriol Angel en Kryptische Arroganz. Daarin verstoren ze het rustgevende karakter, maar in beide gevallen werkt Valborg toe naar een mooi duister tweede deel. Ook sluit het album sterk af met het bijna griezelige en van wanhoop doordrenkte The Haunted Womb.

Valborg heeft met Romantik een interessante plaat uitgebracht, waarop het vooral om de sombere sfeer draait. De duistere, bijna hypnotiserende doom werkt rustgevend en is zowel geschikt als luistermateriaal als achtergrondmuziek. De Duitsers hebben met dit vijfde album een sterk eigen minimalistisch geluid ontwikkeld dat liefhebbers van gothic doom en trage, duistere krautrock zeker zal boeien.

1. Vampyr
2. Blitz Aus Sodom
3. Comtesse