Moonspell - Extinct
Moonspell - Extinct
Moonspell draait inmiddels al meer dan twintig jaar mee (zelfs vijfentwintig jaar als je de periode onder de naam Morbid God meetelt). In die periode is het Portugese collectief uitgegroeid tot een grote naam. Het is de enige metalband die naast Metallica en Iron Maiden de eerste positie in de album top 100 heeft bereikt in Portugal. Dat gebeurde ten tijde van het album Memorial. Daarmee bereikte de formatie ook als eerste heavymetalband in eigen land de goudstatus. Ook buiten de eigen landsgrenzen is Moonspell zeer succesvol en met name in Duitsland. In Nederland wisten de Zuid-Europeanen door te dringen tot de charts met het vorige (dubbel)album Alpha Black/Omega White. Met Extinct zal de gothic sensatie opnieuw de hitlijsten bevolken.

Deze elfde full-length is softer dan Alpha Noir en harder dan Omega White. Het nieuwste werk heeft met beide wel overeenkomsten, maar met name de kenmerken van Sin/Pecado en Darkness And Hope komen nadrukkelijk terug. Ook de invloeden van Sisters Of Mercy zijn duidelijk aanwezig. Deze winnen samen met de gothic rock/metal à la Type O Negative terrein op de hardere dark metal. Al deze elementen zijn verpakt in een toegankelijk en consistent album met meerdere hitgevoelige songs, zoals Medusalem en The Last Of Us. Maar ook het rustige en sterk opgebouwde Domina ligt direct lekker in het gehoor.

Opvallend is dat meerdere nummers verfraaid worden door toedoen van een Turks elfkoppig strijkorkest dat onder leiding staat van Mumin Sesler uit Istanbul. Een erg geslaagd experiment, zoals blijkt in het dynamische Breath (Until We Are No More) en het catchy Medusalem. Zowel deze orkestrale elementen als de keys zijn perfect ingemixt door Jens Bogren, onder andere in A Dying Breed. Naast het orkestrale werk, valt het gitaarwerk in positieve zin op. Met name de leads en solo’s zijn om van te smullen.

De vocalen van Fernando Ribeiro zijn een erg sterk element op dit album. De frontman wisselt zijn donkere en rustige stemgeluid goed af met krachtigere en melodieuze zang. Op verschillende momenten doen de vocalen denken aan die van de veel te vroeg overleden Peter Steele (Type O Negative). De extreme vocalen zijn slechts in beperkte mate aanwezig, maar zijn overtuigend en passen goed waar ze opduiken.

Er zijn eigenlijk weinig tot geen zwakke momenten te noteren. Alleen de korte, Franstalige uitsmijter La Baphomette valt een beetje uit de toon. Het sluit niet zo mooi aan op het overige materiaal. Fans van het ruigere werk zullen wat teleurgesteld zijn dat er naast het titelnummer niet meer stevige tracks op deze release staan. Tevens zullen ze een mooie track als The Future Is Dark te cheesy vinden.

Moonspell heeft met Extinct een zeer succesvol album afgeleverd. Het zal een groot publiek bereiken, waaronder fans die de nieuwe commerciële richting van de Portugese metalband weten te waarderen. Deze elfde full-length gaat zeer zeker in verschillende landen in de charts belanden. Belangrijk om te melden, is dat er speciale versies zijn, die naast viert bonustracks ook nog een documentaire van tachtig minuten bevatten.

1. Breathe (Until We Are No More)
2. Extinct
3. Medusalem