Weliswaar hebben de Noren altijd een herkenbare sound gehad, toch laat elk album accentverschuivingen horen, zo ook In Times, dat zowel modern klinkt als oudere tijden (waaronder Below The Lights) doet herleven. Op dit nieuwe werkstuk zijn de contrasten groot en dat is een van de sterke punten (na meerdere luisterbeurten). Enerzijds agressiever dan het verslavende en catchy RIITIIR (2012), anderzijds rustiger en atmosferischer tijdens de psychedelische passages. Dit leidt tot een bijzondere luisterervaring.
De eerste luisterbeurten lieten mij dan ook met veel vraagtekens achter en was ik nog niet geheel overtuigd. Het positieve en vloeiende Building With Fire ligt weliswaar direct lekker in het gehoor, maar andere tracks hebben meer bezinktijd nodig. Dat komt niet eens door de complexiteit van de ritmes of riffs zelf, maar door de bijzondere overgangen, die in eerste instantie abrupt lijken. Na meerdere luisterbeurten went het merendeel daarvan echter en openbaren zich steeds meer overtuigende passages en ontvouwt zich vooral tijdens de eerste vier tracks een zeer fraai werkstuk.
Het album barst los met met een progressieve blackmetalriff in Thuriasz Dreaming. Op de met zwevende leads verfraaide blastbeatsectie volgt een occulte rockpassage met cleane zang. De overgang lijkt groot, maar past prima en zorgt voor een aangename beleving. Het extreme deel is concreet, agressief en intens en tijdens het atmosferische gedeelte zit je in een hele andere belevingswereld. Het rockende Building With Fire is zeer catchy en doet denken aan voorganger RIITIIR.
De sectie met het mythologische One Thousand Years Of Rain en Nauthir Bleeding vormt het hoogtepunt van deze plaat. In beide tracks zijn verschillende elementen uitstekend gentegreerd. Zo bevat eerstgenoemde de Vikingzang van Wardruna en spelen in laatstgenoemde de keys voor het eerst op dit werkstuk een prominente rol, vloeien halverwege de zang- en solosecties perfect in elkaar over en vlak daarna is er een fantastische lead. Deze elementen stuwen de track naar een zeer hoog niveau.
Tot zover het goede nieuws. Het titelnummer en Daylight zijn van een behoorlijk niveau, maar na al het geweld van voor die tijd, voegen ze helaas niet heel veel meer toe. De aanvangsriff van eerstgenoemde duurt wat lang en het vervolg is niet van het niveau waar je op hoopt. Een ander element waar ik maar moeilijk aan kan wennen, zijn enkele fragmentarische overgangen en mindere passages, waardoor het even niet lekker loopt. Zo is de overgang naar de hoofdriff van One Thousand Years Of Rain op twee plaatsen wat abrupt. Datzelfde gevoel krijg ik bij Daylight, wanneer na een atmosferische rockpassage passage opeens een riff volgt die op dat moment niet bij de sfeer past. Op het gebied van songwriting laat Enslaved dus wat liggen en dat is opmerkelijk, want dat zijn we niet van de heren gewend.
Er zijn dus wel wat kanttekeningen bij dit dertiende werkstuk te plaatsen. In Times is daardoor jammer genoeg voor mij geen jaarlijstmateriaal. Dat komt met name doordat ik van de laatste twee nummers meer had verwacht. Desondanks zijn er voor de fans vier gave tracks om de plaat blind aan te schaffen. In Times voldoet aan hetgeen je van Enslaved mag verwachten, maar overtreft de verwachtingen niet.
Tracklist:
1. Thuriasz Dreaming
2. Building With Fire
3. One Thousand Years Of Rain
4. Nauthir Bleeding
5. In Times
6. Daylight