Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Bad Breeding, Pressure Pact en Azijnpisser
  • Bongzilla en Der Mancha Red
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • The Sisters Of Mercy
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Eros Necropsique - Crises de Lucidité
Jaar van release: 2003
Label: Adipocere Records
Eros Necropsique - Crises de Lucidité
"Crises de Lucidité" is het derde album van de Franse gothic/folk formatie Eros Necropsique. Na een tweetal demo's verscheen in '96 het debuut "Charnelle Transcendance", gevolgd door "Pathos" in '98. Wat er in de tussentijd rondom de band plaatsgevonden heeft, is niet uit de biografie op te maken. Dat "Crises de Lucidité" al veel eerder in de winkels had moeten liggen is duidelijk, aangezien de band in de tussentijd zowel het vierde als het vijfde album al afgemaakt heeft. Van Eros Necropsique zullen we de komende tijd dus nog niet verlost zijn, maar als men de lijn van dit derde album doorzet, is dat helemaal geen verkeerde zaak.

Eros Necropsique maakt op "Crises de Lucidité" gebruik van een vrij breed spectrum aan (artificiële) instrumenten, echter de sound behoudt een zekere eenvoudigheid doordat de band er niet te veel tegelijk van gebruikt. De sterkste punten van de sound zijn de mooie klavierklanken en de zanglijnen van klassiek geschoolde zangeres Jeanne. Ik kan me voorstellen dat het voor een band als Eros Necropsique verleidelijk is om zulk soort zang een dominerende positie te geven, maar in dit geval hebben ze de juiste verhoudingen gevonden.
Maar Eros Necropsique kent ook een kritiek aspect, en dat is de 'zang' van bandleider Olivier. Ik zet 'zang' tussen aanhalingstekens omdat er niet echt sprake is van zang, zijn teksten worden eerder gesproken. Daar is natuurlijk niets mis mee (het past goed bij de muziek en de concepten), maar hij heeft nogal een zeurderig, irritant stemgeluid. Ik vind zijn vocale bijdrage hier dan ook de zwakste schakel, maar zoals ik al aangaf is dat meer een kwestie van smaak. Laat ik nu even kort de tracks behandelen.

Het openingsnummer, "Le Commencement d'une Fin" is een vrij minimalistisch stuk, dat na vijf minuten plotseling overgaat op wat zwaardere muziek met zeer verstoorde gitaar, piano en vrouwenzang. "La Fable de Lisier" is een totaal verschillend nummer, met z'n vrolijke fluitmelodieën, klavierklanken en tribal percussie. In het duistere "Le Nécrophile" horen we weer dreigend gitaarwerk, en het nummer kent een typische gothic sfeer. Een van de mooiste nummers van deze cd is "Reflets d'univers", een dromerige, tragische compositie die vooral op de schitterende zang van Jeanne steunt. Min of meer in het verlengde van dit nummer ligt "Ce Que Charrie le Flot de Vie". Ook al zijn er qua instrumentatie wel degelijk verschillen aan te wijzen, zijn het tempo en de tragiek van de melodieën ongeveer gelijk aan de voorganger. Het zesde nummer, "La Voix", is een van de meer opvallende tracks van het album. Het kent frisse en originele klanken en eenvoudige, doch sterke zangmelodieën. Hier komen ook de gesproken stukken van Olivier het best uit de verf. Hierna volgt het folky "La Pluie d'Or". Als groot liefhebber van (traditionele) folk is dit nummer dan ook mijn favoriet van het album. Ondanks de vrij vrolijke, springerige melodieën weet Eros Necropsique z'n duistere, melancholische kenmerken te behouden, wat ik wel bijzonder vind. "Alcool" is de afsluiter van het album, en doet dat op kalme, rustgevende wijze. Gewoon wat onheilspellende, bombastische synths, wat gelul en klavierspel van Olivier erover, en de cd is afgelopen. Als een kaars die langzaam opbrand. Nou ja, dat eigenlijk niet. Maar ik vind het wel passen bij deze plaat.

Een uitstekend album. Ga hem luisteren, als je van folk en/of ouderwetse gothic houdt.

Tracklist:
1. Le Commencement d'Une Fin
2. La Fable du Lisier
3. Le Nécrophile
4. Reflets d'Univers
5. Ce Que Charrie le Flot de Vie
6. La Voix
7. La Pluie d'Or
8. Alcool

Score: 80 / 100

Reviewer: Patrick T.
Toegevoegd: 5 november 2003

Meer Eros Necropsique:

Eros Necropsique - Crises de Lucidité
Reactie van Een_Metalfan op 08-11-2003 om 00:53u
Score: 80 / 100

Mooie cd!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.