Audrey Horne - Pure Heavy
Jaar van release: 2014
Audrey Horne - Pure Heavy
Het vorig jaar verschenen Youngblood liet een verrassende koerswijziging horen voor het Noorse Audrey Horne. Daar waar de – prima - eerste drie albums nog vooral grunge-invloeden bevatten, bleek de band op Youngblood gekozen te hebben voor een veel oprechtere sound zonder veel fratsen. Minder nadruk op keyboards en meer dan ooit op pakkende riffs, swingende melodieën en frisse meezingrefreinen. Het bleek een uitstekende zet die de band geen windeieren heeft gelegd.

Het is dan ook niet zo verrassend dat Audrey Horne op die nieuwe formule voortbouwt op het verrassend snel verschenen vijfde album. De titel Pure Heavy spreekt wat dat betreft boekdelen: nog meer dan voorheen heeft de band gekozen voor simpel opgebouwde rocknummers met een hoog ‘feelgood-gehalte’. Dat is misschien nog steeds even wennen voor degenen die vooral de cynische zwartgalligheden van het oudere werk zo goed konden waarderen (Confessions & Alcohol). Het cynisme heeft echter definitief plaats gemaakt voor optimisme. Op Youngblood pakte het uitstekend uit, omdat de nummers enorm fris en gretig klonken. Pure Heavy blijft echter achter bij het niveau van zijn voorganger.

Het is lastig om uit te leggen waar dat aan ligt, maar het materiaal lijkt over de gehele linie simpelweg net wat minder snedig te klinken dan op zijn voorganger. Ietsje braver, ietsje meer voorspelbaar, kortom: iets minder fruitig. Zo klinken nummers als Wolf In My Heart en Holly Roller nog erg lekker, maar solliciteert de band met het iets te obligate Tales From The Crypt en met name Out Of The City iets te nadrukkelijk naar de status van partyhit. Daarnaast bevat Pure Heavy, in tegenstelling tot Youngblood, enkele nogal saaie nummers die naar opvulling rieken. Pas tegen het eind van de schijf hoor ik met High And Dry en Waiting For The Night weer de kwaliteit van de band terug.

Nu beschikt Audrey Horne natuurlijk over genoeg klasse om ook op halve kracht een aardig album af te leveren. Vooral het soleerwerk van Ice Dale mag er wezen (niet verwonderlijk – zijn capaciteiten als gitarist staan door zijn briljante werk bij Enslaved immers buiten kijf). Maar daarnaast bevat dit album ook een handvol prima songs. Pure Heavy is dan ook zeker geen miskoop en zal het met name op zonnige dagen goed doen. Tegelijkertijd bekruipt mij iedere keer het gevoel dat de band iets te snel heeft willen inhaken op het succes van Youngblood. De volgende keer iets langer de tijd nemen en iets kritischer naar jullie eigen materiaal kijken, heren!

1. Wolf In My Heart
2. Holy Roller
3. Out Of The City