Vanaf het eerste nummer van dit debuut word je meegevoerd op een reis met donkere keyboardklanken, folkzang, hypnotiserende samples en shakuhachi (Japanse fluit)-melodien. Deze worden zo nu en dan ondersteund door triphop- en industrialbeats.
Wat het geheel interessant houdt, is dat er veel gebeurt in de tracks. Zo wordt de opener rustig opgebouwd zonder beats en zijn er gaandeweg het nummer steeds meer instrumenten te horen. Vanaf Былинка zijn er beats toegevoegd en brengt de zangeres folksongs ten gehore. Ze heeft een prettig stemgeluid en varieert goed tussen klassieke zang en pop. Tijdens het eerste deel van het album overheerst de experimentele factor. Gedurende het laatste gedeelte van de plaat heeft het relaxte tripgevoel de overhand, mede dankzij de meditatieve harpmelodien en de rustige beats.
Meerdere experimenten pakken echter niet goed uit. Былинка wordt gekenmerkt door industrial beats, een zhaleikamelodie en computerachtige gitaarpartijen. Deze hardere elementen zorgen enerzijds voor afwisseling, anderzijds vind ik de aanwending ervan niet mooi passen in het geheel. Ze verstoren de sfeer. Verder duren de nummers ondanks de verscheidenheid wat aan de lange kant. Hierdoor treedt al snel verveling op.
Mologa is een album dat je beter kunt beleven dan beluisteren. Het is een bijzondere reis waarvan de rustgevende muziek overtuigt en de hardere klanken de rust verbreken. Fans van experimentele triphop kunnen hier wel iets mee, maar mensen die niet bekend zijn met dit genre, kunnen deze release beter links laten liggen.
Tracklist:
1. Зязюлечка
2. Былинка
3. Горе
4. Канарейка
5. Вдоль по морю
6. Можно познати
7. Про кота