• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Life Of Agony - River Runs Again: Live 2003
Jaar van release: 2003
Label: SPV / Steamhammer Records
Het is alweer tien jaar terug dat het debuutalbum, River Runs Red, van het New Yorkse Life Of Agony verscheen. Met hun mix van hardcore en thrashmetal, en de typische stem van zanger Keith Caputo, verraste de band de wereld, om vervolgens het met hun tweede album Ugly (1995) over een meer melodieuse en melancholische boeg te gooien. Toch deed de opvolger niets onder voor het debuut, maar met het derde album, Soul Searching Sun, leek er wat van de magie verloren te zijn. Kort na dat album verliet zanger Caputo de band, wat drummer Sal Abruscato (ex-Type O Negative) al voor dat album deed. Met ex-Ugly Kid Joe zanger Whitfield Crane probeerde de band nog door te gaan, maar in 1999 gingen ze uit elkaar.

Nu, tien jaar na het debuutalbum en zo'n zes jaar na het laatste album Soul Searching Sun en de split, is de band weer bij elkaar, in de line-up van de eerste twee albums. Begin 2003 gaf de band twee concerten in de Irving Plaza in New York, welke opgenomen werden en op cd en dvd uit zijn. De dubbel-cd en dvd zijn afzonderlijk te koop, maar ook samen in een boxset.

De cd:
Live albums hoeven niet altijd perfect te klinken. Het is live, en dan speelt een band niet altijd even strak als in de studio. Zo ook Life Of Agony, en met name Keith Caputo klinkt niet overal even goed. Klinkt hij dan slecht? Nee, dat nou ook weer niet. Gelukkig klinkt goed door dat de band erg veel plezier beleeft in het spelen van de nummers, wat een hoop goed maakt. Alle drie de albums komen goed aan bod, van bijvoorbeeld River Runs Red, This Time en Through and Through van het debuut, tot Weeds en tot het gevoelige Heroin Dreams van Soul Searching Sun, met natuurlijk ook nog nummers als Lost At 22, Let's Pretend en I Regret van Ugly. De balans tussen de drie albums is in ieder geval redelijk eerlijk verdeeld.

Met de geluidskwaliteit zit het overigens wel goed. Deze is een stuk beter dan die unplugged-cd van enkele jaren terug. Alles klinkt zoals een intiem live-optreden klinkt, je krijgt redelijk het gevoel alsof je erbij bent. Verplichte kost dus voor de fans, en een goede kennismaking met wie de band slechts vaag kent. En als bonusje staan er nog drie tracks op van de bands waar de leden na L.O.A. in zitten: Among Thieves, Supermassiv, en een solonummer van Keith Caputo.

De dvd:
Voor wie de band niet alleen wil horen maar ook zien is het album ook op dvd uitgebracht. Naast het concert krijg je dan ook nog interviews, backstage beelden, de biografie en discografie, en vele fotos. Het concert is met een aantal cameras opgenomen, maar niet zo overdreven veel als bij sommige bands het geval is. De beeldkwaliteit is niet spectaculair goed, wat misschien een concertregistratie als deze wat ten goede komt, omdat het de sfeer beter weergeeft. Grappig om te zien is hoe bezorgd Keith is om het publiek (wat natuurlijk ook op de cd-versie te horen is). Goed, wat jammergenoeg wel ontbreekt is een 5.1 mix, wat tegenwoordig toch bijna een standaard is voor dvds. Maar ook zonder dat is het best een leuke dvd.

Setlist:
1. River Runs Red
2. This Time