De meest succesvolle Zwitserse metalact brengt ons de gebruikelijke mix van Keltische folk en melodische death metal. Ditmaal is deze nog verder ontwikkeld. Hits en catchy nummers (charthit Call Of The Mountains, Vianna (blijft in je hoofd zitten), pubhit Celtos en een topper als King) worden afgewisseld met een paar gesproken intermezzos, zware en melodische deathmetaltracks (The Nameless, Sucellos, Inception en The Silver Sister) en epische stukken (Virinus, The Day Of Strife en Carry The Torch), waarbij de orkestrale arrangementen wat zacht in de mix staan. Absolute uitblinker is King, een nummer waarin bijna alle aspecten van de muziek van Eluveitie op een organische manier verwerkt zijn. Een intro en outro van verteller Alexander Morton, die ons meeneemt naar een ruig landschap in oude tijden, zorgen voor een mooi begin en einde van het verhaal, zonder dat er sprake is van een conceptalbum.
Een aantal dingen valt op. Het technische niveau van de plaat is hoger dan voorheen. Het prima vioolspel van nieuwe aanwinst Nicole Ansperger (in het snelle From Darkness) doet het vertrek van Meri Tadić, die vanaf 2003 bij de band zat, maar zich op haar project Irij gaat richten, vergeten. Daarnaast klinkt de langspeler heel zwaar en metalgericht terwijl er ook in ruime mate folkmelodien zijn die de nummers versterken en karakter geven. Zodra de folkmelodien overheersen, is Eluveitie op haar sterkst. Zodra deze wegvallen of slechts op de achtergrond aanwezig zijn, klinkt het geheel soms wat kaal. Dit komt met name door de wat minder interessante riffs waardoor Sucellos (een God waarvan het aureool het idee vormde voor de cover), From Darkness en Virinus wat minder overtuigen, ook al kennen deze songs ook wel mooie passages zoals het folky outro van laatstgenoemde.
Gelukkig is het merendeel van de nummers qua gitaarspel wel interessant. Gitarist Rafael Salzmann speelt verdienstelijk als vervanger van Simon (Sime) Koch. Opmerkelijk is dat het geluid van de gitaren cleaner staat, maar ook zwaarder en agressiever dan op voorganger Helvetios. Een aparte vermelding verdient het voor Eluveitie-begrippen experimentele The Silver Sister. In dit bijna futuristische (onder andere door de Dark-Tranquillity-achtige keyboardpartijen) nummer, worden gave thrashriffs goed afgewisseld met moderne, melodische deathmetalriffs en horen we zelfs progressieve invloeden. Ook laat frontman Chrigel hier horen prima te kunnen variren met zijn stem en zelfs clean te zingen (in zeer beperkte mate), hetgeen hem prima afgaat.
Voor zangeres Anna Murphy is een hoofdrol weggelegd in de hitsingle Call of the Mountains, die eindigt met een kinderkoor van het conservatorium van Winterthur. In het deels in het Gallisch gezongen Celtos (met Uis Elveti-vibe en Tri Martolod-refrein) en tijdens het catchy Vianna wisselt zij de vocale partijen af met Chrigel. Ook grunt/schreeuwt ze bij een drietal nummers mee, maar dat is bijna niet te horen in de overigens prima productie die in eigen handen is, samen met co-producer Tommy Vetterli (Coroner, ex-Kreator).
Eluveitie vermaakt je bijna een uur met new wave of folk metal. Een diepgaand werkstuk voorzien van mythologische en wetenschappelijk onderbouwde teksten met meerdere muzikale hoogtepunten. Als je de band nog niet op het podium hebt gezien, ga dan op 23 november naar Eindhoven. Daar treden de Zwitsers samen op met het Russische Arkona. Beide zijn goede live-acts.
He who has ears to hear, let him hear!
Tracklist:
1. Origins
2. The Nameless
3. From Darkness
4. Celtos
5. Virunus
6. Nothing
7. The Call Of The Mountains
8. Sucellos
9. Inception
10. Vianna
11. The Silver Sister
12. King
13. The Day Of Strife
14. Ogmios
15. Carry The Torch
16. Eternity