Queller is het nieuwste werkstuk van deze band. Full-length nummer achttien alweer, als ik goed gerekend heb. Tel daar nog eens een even groot aantal split-releases, heruitgaves en andere curiositeiten bij op en het zal duidelijk zijn dat het voor Nadja niet makkelijk zal zijn om op Queller nog verrassend uit de hoek te komen. Toch blijkt ook Queller weer een prachtig werkstuk te zijn dat zelfs voor doorgewinterde Nadja-fans interessant genoeg is om een trip naar de (digitale) platenboer te rechtvaardigen.
Met een speelduur van veertig minuten voelt Queller voor Nadja-begrippen haast aan als een E.P., maar de relatief korte lengte voelt ook wel weer verfrissend aan. Het past ook goed bij de meer rockgeorinteerde nummers op deze plaat, met logge, stuwende ritmes en de verrassende nadruk op tribal-achtig drumwerk. Ondanks de op het oog wat meer simplistische aanpak biedt Queller echter hetzelfde rijke, volle, allesverzengende totaalgeluid waar de band patent op lijkt te hebben en waarin loodzware sludge-gitaren versmelten met dromerige keyboards, diep brommende baspartijen, etherische fluisterzang en hemelse ambient.
De vier nummers op Queller doen nauwelijks voor elkaar onder en kennen (verrassend voor deze band) behoorlijk wat aanknopingspunten in de vorm van pakkende, maar desondanks niet minder zware riffs. Het zijn echter vooral het sublieme Mouths, dat een erg sterke opbouw kent en bij vlagen uitmondt in een oorgastische geluidssymbiose, en het naar een grandiose, noise-achtige finale toewerkende Quell die echt het verschil maken. Queller laat, net als de vorige platen, een meer gefocuste versie van Nadja horen, maar maakt tegelijkertijd heel goed duidelijk dat deze band k in een gecomprimeerde vorm nog steeds beton tot gruis kan vermorzelen.
Tracklist:
1. Dark Circles
2. Mouths
3. Lidrc
4. Quell