• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Luciferion - The Apostate
Jaar van release: 2003
Label: Listenable Records
Luciferion - The Apostate
Wat een vette plaat, deze nieuwe van het Zweedse Luciferion! De death metal band, met onder andere Michael Nicklasson van Dark Tranquility in de gelederen, debuteerde in 1996 met het onvolprezen "Demonication (The Manifest)". Na de release van dit album verdween Luciferion echter langzaamaan uit beeld, om anno 2003, maar liefst zeven jaar na het debuutalbum, weer op te duiken. Op zich is "The Apostate" qua speelduur een beetje aan de magere kant, maar vanwege de hoge kwaliteit van de nieuwe songs kan ik gelukkig zeggen dat deze plaat het wachten zeker waard was.

Het album bestaat uit vijf nieuwe nummers, welke samen het concept (?) "The Apostate" vormen, een originele en zeer demonische uitvoering van Celtic Frost's "Circle of the Tyrants", en de vijf tracks die in 1994 als demo verschenen. Deze kwamen uiteindelijk in meer geraffineerde vorm op het debuutalbum terecht, dus zijn ze voor zij die de band al van "Demonication" kenden niet zo interessant.

Waar het hier natuurlijk écht om gaat, zijn de nieuwe nummers. De strakke death metal die nog het best te omschrijven valt als Morbid Angel ten tijde van "Blessed Are the Sick", verrijkt met wat technische kenmerken, een vleugje melodie, lichte thrash en black metal invloeden en sfeervolle synthklanken, wordt hier een stukje beter uitgewerkt dan ten tijde van het debuutalbum. Liefhebbers van het "Demonication"-materiaal zullen ongetwijfeld ook van deze nieuwe nummers erg genieten; Luciferion is onderhevig geweest aan een logische, zeer bevredigende evolutie.

Opvallend is het vele gebruik van filmsamples (uit "Dark City", als ik het me goed herinner). De gesproken samples zijn zonder meer intrigerend, en zijn goed in de muziek geplaatst, maar omdat ze wat aan de lange kant zijn en er wel erg riant mee gestrooid wordt, denk ik dat het album nog wat sterker zou zijn geweest als de heren er iets zorgvuldiger en kieskeuriger mee omgesprongen hadden. Hier tegenover staan echter interessante wendingen, onverwachte breaks en tempowisselingen, een dubbele vocale aanval, vette blastbeats, gillende solo's, en de interessante 'brutaliteit meets sfeer'-aanpak die Luciferion zo kenmerkt.

Omdat "The Apostate" wat betreft kwantiteit een wat magere release is en desondanks toch als regulier album verkocht wordt, komt de plaat er met een paar punten minder vanaf, dan als het een full-length bestaande uit alleen maar nieuwe nummers was geweest. In dat geval had het album waarschijnlijk wel een waardering van 90/100 gekregen, maar nu moeten Luciferion en vooral Listenable (vanwege het dubieuze besluit om er geen mid-price mini-cd van te maken) het met tien punten minder doen.

Ik hoop oprecht dat het niet weer zeven jaar duurt voordat de volgende Luciferion-release verschijnt. Dit smaakt naar meer, het liefst in grote hoeveelheden.

The Apostate
1. Intro