Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 november:
  • Brothers Of Metal en Grailknights
  • 22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaron Jellum (Lȧȧz Rockit) - 61
  • Ana Fernández (Darksun) - 44
  • Bryan Patrick (Manilla Road) - 58
  • Myles Heskett (Wolfmother) - 47
  • Tobias Sammet (Edguy) - 47
Review

Fourteen Nights At Sea - Great North
Jaar van release: 2013
Label: Hobbledehoy
Fourteen Nights At Sea - Great North
Hoewel het genre inmiddels nogal is uitgemolken, blijft postrock een bron van inspiratie voor veel bands. Ook in Australi blijkt er sprake te zijn van een postrockscene: na bands als These Hands Could Separate The Sky en Arrows duikt er met Fourteen Nights At Sea weer een relatief jonge band op die zich in de inmiddels platgetreden paden van de instrumentale postrock la Explosions In The Sky en Mono begeeft. Great North is de derde langspeler van dit vijftal, maar heeft het met een bescheiden oplage moeten doen. Origineel is het materiaal op Great North niet, dus de vraag die overblijft, is of de kwaliteit hoog genoeg is om het gebrek aan originaliteit te compenseren.

Het antwoord op die vraag luidt: niet helemaal. Want hoewel Great North zeker geen verkeerd plaatje is om mee weg te dromen, is het belangrijkste euvel van het album dat de dynamiek die bovengenoemde namen vaak zo geniaal maakt, hier te vaak ontbreekt. Slechts de opener Glass Monster laat echt horen dat deze band tot mooie dingen in staat is. Mooie ritmes en subtiel gitaargepluk culmineren in een heilzaam aanvoelende climax waar heerlijk traag naar toe gebouwd wordt. Niet bepaald vernieuwend, maar wel o zo effectief. Maar daarna zakt het niveau toch wel een stukje: Stalking Horse is een nummer dat nergens naar toe bouwt en ook Country Victoria laat mij tamelijk onverschillig.

Het lange, weemoedige Tired Hands en de noisy afsluiter Ghost halen het niveau gelukkig weer omhoog, maar toch zal de band zich meer moeten laten gelden om het hoofd boven water te houden in dit overvolle genre. Fourteen Nights At Sea kiest op Great North overwegend voor een nogal melancholische insteek, waarin trage ritmes en druilerige ondertonen belangrijke facetten zijn. Dat zon insteek uitstekend kan werken, bewees het Chinese Wang Wen met 0.7 (nog steeds een schitterend album). Het ontbreekt Fourteen Nights At Sea echter nog aan de finesse en diepgang om bij dat niveau in de buurt te komen. Uiteindelijk is Great North een aardig album voor de fervente postrocker, maar moet ik ook constateren dat er genoeg beters in het genre te vinden is.

Tracklist:
1. Glass Monster
2. Stalking Horse
3. Country Victoria
4. Tired Hands
5. Departure
6. Ghost

Score: 70 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 18 april 2014

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.