Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Descend - Wither
Jaar van release: 2014
Label: Inverse Records
Descend - Wither
Descend is in 2003 opgericht als een thrashmetalband, maar na wat wisselingen in de line-up wordt het roer omgegooid naar progressieve death metal. Sinds 2008 speelt de band uit Stockholm in de huidige bezetting en in 2011 verschijnt het veelbelovende debuut Through The Eyes Of The Burdened. Hiermee krijgt de band enige naamsbekendheid, maar de plaat mist met name kracht om een doorbraak te forceren. Met een ongewijzigde samenstelling ziet de opvolger Wither eind januari 2014 het levenslicht.

Net als op het debuutalbum zijn de invloeden van Opeth duidelijk aanwezig. Zo eindigt de opener Confined By Evil met een ruim twee minuten lang durende passage die doet denken aan het einde van Deliverance. Het melodieuze tweede deel van het In Hours Of Despair herinnert aan The Baying Of The Hounds. Naast Opeth hoor je ook dat Gojira (met name tijdens het begin van In Hours Of Despair) en verschillende deathmetalbands uit Florida (vooral tijdens het eerste deel van het album met nummers als Confined By Evil, The Rancorous Paradigm en het technische Severance, compleet met blastbeats) een inspiratiebron zijn.

Tijdens de eerste helft van het album overheerst een onheilspellende sfeer, mede ingegeven door de duivelse riffs en de scherpe hese vocalen van Nima Farhadian Langroudi. Hij wisselt dit overigens prima af met grunts en sporadisch met cleane zang. Naast afwisseling in zang, zit er ook veel variatie in het gitaarspel van de heren Andreas Lindström en Alex Wijkman. Van duistere octaaf- en diminished riffs wordt vlot omgeschakeld naar akoestische en melodieuze passages. Drummer Jonathan Persson eist speciale aandacht op met knappe tempoveranderingen en veel extra interessante fills (zoals in het eerste Gojira meets Meshuggah-achtige deel van In Hours Of Despair). De cleane productie zorgt er daarbij voor dat alle muzikale kwaliteiten goed tot hun recht komen.

Met het instrumentale, akoestische intermezzo Wither (dat met een heel mooi loopje begint dat goed blijft hangen, maar ook helaas een gewaagd maar minder geslaagd loopje bevat) wordt een melancholischer en progressiever tweede deel van het album ingeleid met meerdere fraaie cleane en akoestische passages. Zo eindigt Diabolic episch briljant en kent From Grace To Grave een drietal akoestische folkpassages. De twaalf minuten durende afsluiter begint met een psychedelisch intro dat vervolgens goed opbouwt naar een progressief, episch nummer.

Descend levert met Wither een goed album af met lange, gevarieerde nummers. Nadeel van de lengte is dat de spanning minder goed wordt vastgehouden, waardoor je af gaat dwalen of de neiging krijgt te gaan skippen. Toch mis je dan interessante passages die regelmatig opduiken. Het niveau van de genoemde inspiratiebronnen wordt helaas zelden gehaald. Toch biedt Wither veel kwaliteit en variatie en verdient zeker meerdere luisterbeurten door fans met een voorliefde voor progressieve death metal.

Tracklist:
1. Confined By Evil
2. The Rancorous Paradigm
3. In Hours Of Despair
4. Severance
5. Wither
6. Diabolic
7. From Grace To Grave
8. Sundown

Score: 79 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 14 april 2014

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.