• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Five Finger Death Punch - The Wrong Side Of Heaven And The Righteous Side Of Hell, volume 2
Jaar van release: 2013
Label: Eleven Seven Music
Een dubbelalbum uitbrengen is een risicovolle onderneming, want je moet wel met heel goed materiaal aankomen zetten, om de luisteraar twee schijfjes lang te boeien. Natuurlijk zijn daar de voorbeelden van artiesten die dat goed hebben begrepen, maar zo zijn ze er ook die een tikkeltje te ambitieus waren. Het is nu aan Five Finger Death Punch om te laten zien, aan welke kant van dit verhaal zij gaan toebehoren.

Want een paar maanden na de release van The Wrong Side Of Heaven And The Righteous Side Of Hell is daar dan volume 2. Het geheel werd niet in een keer uitgebracht want dat zou te veel materiaal zijn om in één keer te verteren. En van een band die American Capitalist schreef geloof je zulk nobel streven natuurlijk gelijk. Het album gaat van start met Here To Die en laat horen dat het vijftal de lijn doorzet zoals op zijn voorganger al gepresenteerd was. Tekstueel blijft de band ook op dezelfde koers zitten.

Net als op voorgaand materiaal zijn de nummers volgens hetzelfde recept gemaakt. Zo wordt veelal dezelfde songstructuur aangehouden, en ook dezelfde trucjes vaak herhaald. Zoals onder andere het niet uitzingen van een zin, om deze vervolgens schreeuwend te herhalen of bijvoorbeeld tegen het einde aan een korte gitaarsolo toe te voegen. En zoals je van de groep gewend bent, liggen de tracks gelijk erg gemakkelijk in het gehoor, bij veel tracks kun je het refrein zo de eerste keer al meezingen. Is dit een minpunt? Nee, dat niet. Het is allemaal op een dusdanige aanstekelijke manier gedaan zodat het niet stoort. Wel geeft dit een beperkte houdbaarheidsdatum mee, omdat deze plaat al gauw weinig verrassingen meer telt.

Wat op den duur wel stoort is het platte niveau van de lyrics. Het blijft net zoals op het voorgaande album gaan over de strijd van zanger Ivan Moody, tegen de rest van zijn omgeving. Het gescheld en het wijzen met een beschuldigende vinger naar een ander begint op den duur eentonig en vervelend te worden. Gelukkig zijn daar tracks als Battle Born, Cold en cover House Of The Rising Sun die afwisseling bieden. Instrumentaal zit het zeker wel goed op het album en is de band goed op dreef, fijne melodieuze stukken afgewisseld met korte solo's. En net zoals altijd staat Ivan Moody wederom vocaal prima zijn mannetje.

Met The Wrong Side Of Heaven And The Righteous Side Of Hell, Volume 2 levert Five Finger Death Punch een opvolger af die zich naadloos aansluit bij zijn voorganger. Verwacht geen nieuwe wendingen of verrassingen van de band. Wat je krijgt zijn 12 solide tracks die allemaal cd waardig zijn. Want ondanks dat er twee albums zijn uitgebracht voelt geen enkele track aan als opvulling of overblijfsel vanuit de studio. Een minpunt is dat er te weinig tracks op staan die echt uit schieten om het album te tillen, ook zou er meer gevarieerd mogen worden in de formule die de band hanteert. En waar zijn de gastbijdrages die belooft zijn?

1. Here To Die
2. Weight Beneath My Sin
3. Wrecking Ball