• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Serenity - War Of Ages
Jaar van release: 2013
Label: Napalm Records
Serenity - War Of Ages
Af en toe mag ik graag even duiken in mijn geheime liefde. Dan zet ik true metal aan de kant voor ongelooflijk kleffe power metal. Het slachtoffer van mijn huidige uitbarsting is het Oostenrijkse Serenity, dat met het recent uitgebrachte War Of Ages zijn vierde album wereldkundig heeft gemaakt. Dat de band me volslagen onbekend was, lijkt hier geen belemmering. Na een voorzichtige luisterbeurt waarbij het verwachte bombast en de erg bekend voorkomende teksten al snel te horen waren, wist ik wel hoe laat het was. Eerlijk is eerlijk, de gelijkenis met Kamelot valt niet te ontkennen.

Serenity is een band die in de eerste plaats zijn naam eer aandoet. Alle scherpe randen zijn zorgvuldig verwijderd uit de muziek. War Of Ages is een ongelooflijk gladde plaat. Aangezien ook daar een publiek voor is, lijkt het me niet eerlijk om daar verdere aantekeningen bij te maken. Serenity pakt op dat vlak de zaken trouwens goed aan. Grootse bombastische songs worden keurig afgewisseld met goede ballads, waarbij ik (als liefhebber van ruwe thrash metal en dreunende doom en stoner) me geen seconde verveeld heb. De grootse aanpak werkt aanstekelijk. Of Serenity gebruik heeft kunnen maken van een orkest, betwijfel ik. Tegenwoordig kan je met oneindig veel lagen een hoop bereiken met je keyboards en kan je in je eentje een koor beginnen. De band klinkt in elk geval oprecht en dat is wat telt hier.

Liefhebbers van symfonische power metal zullen vrij weinig malen om originaliteit. Serenity biedt kwaliteit. Zo krijgen we het mooie, ietwat mysterieuze Shining Oasis voorgeschoteld, dat mooie Arabische melodieën heeft. Legacy Of Tudors klinkt dan weer heel erg majestueus, bevat mooie gitaarpartijen en een goed meezingrefrein. For Freedom’s Sake is een prima ballade dat doet denken aan de muziek die Queen in zijn allerlaatste dagen met Freddie Mercury maakte. Helaas niet in vocaal opzicht, want Georg Neuhauser lijkt met zijn stem veel op die slijmjurk van een Tony Kakko (Sonata Arctica). Al moet ik zeggen dat ik naar deze zanger met veel minder moeite kan luisteren.

Zo levert Serenity een heel puik album af. Het is eigenlijk zonde dat je met symfonische power metal hier in de lage landen nauwelijks nog potten kan breken. Hadden deze Oostenrijkers War Of Ages tien jaar geleden uitgebracht, was het een kwestie van tijd geweest dat ze op Graspop zouden staan. Misschien lukt het ze alsnog wel en trekken ze dit, stiekem best leuke, genre uit het slop.

1. Wings Of Madness
2. The Art Of War
3. Shining Oasis