• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Holy Mother - Agoraphobia
Jaar van release: 2003
Label: SPV / Steamhammer Records
Holy Mother - Agoraphobia
Eigenlijk heb ik niet zoveel met Amerikaanse bands. In m'n cdrek prijken een aantal Guns n' Roses en aanverwante cd's, wat Metallica en The Offspring en dan houd het wel weer op. Bij de naam Holy Mother haalde ik dan ook in de eerste instantie mijn schouders op. Pas toen ik las dat zanger Mike Tirelli ook de eerste cd van het Duitse Messiah's Kiss heeft ingezongen ging er een belletje rinkelen. Net als Messiah's Kiss speelt Holy Mother Heavy Metal, maar heeft op zijn vierde album een meer moderne insteek gekozen.

Opener 'Success' bijvoorbeeld kent een Rammstein achtig riffje en sommige andere nummers hebben voor Heavy Metal-begrippen wat ongewone ritmes en songstructuren. Zelf mag ik vooral 'Society, Anxiety' graag opzetten, maar de rest van de snellere nummers mogen er ook zijn. Minder word het als de kalmere (langzamer, niet rustiger) nummers langskomen zoals 'Skitzo' en 'Nympho', die op de zenuwen werken. Verder is klassieker (?) 'Never Say Die' opnieuw opgenomen. Bij het horen van dit nummer kan ik alleen maar beamen dat Holy Mother er een stuk op vooruit is gegaan.

De teksten handelen volgens Tirelli grotendeels over verschillende angsten maar het album kent ook ouderwetse teksten over sex. Luister maar eens naar 'Nympho' of 'Hungry For Exxstacy'. Naast zanger Tirelli maken ook drummer Frank Gilchriest (Virgin Steele) en bassist Randy Coven (Vai, Malmsteen) deel uit van de band. Verder is Tirelli heel erg tevreden over producer Herman Frank en heeft hem ook doodleuk een aantal basslijnen laten overdubben. Dat is nou respect hebben voor je medebandleden.

En dan Tirelli zelf. De zangtracks zijn duidelijk hoorbaar door een kastje getrokken waardoor een modernere sound ontstaat. Hij heef een nogal rauw dynamisch (soms Hetfield, dan weer Dio) stemgeluid wat goed bij de muziek past, maar op de langzamere tracks werkt hij zoals eerder gezegd op de zenuwen. Een oordeel vellen is moeilijk, omdat ik zo gauw geen vergelijkend materiaal kan vinden. Geïnteresseerden kan ik dan ook alleen aanraden om eerst wat tracks te downloaden.

1. Success
2. Modern Day God
3. Heaven's Door