Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Kalender
Vandaag jarig:
  • Christian "Chris" Gruber (Elis) - 47
  • Conny Bloom (Hanoi Rocks) - 55
  • Corey Beaulieu (Trivium) - 41
  • Fabio D'Amore (Pathosray) - 38
  • Luis Goulão (Shadowsphere) - 50
  • Senen "Sen Dog" Reyes (Powerflo) - 59
  • Urmas Alender (Ruja)† - 71
  • Ville Valo (HIM) - 48
Review

Meshuggah - Koloss
Jaar van release: 2012
Label: Nuclear Blast Records

Meshuggah - Koloss

Meshuggah mag toch wel als de godfather van twee volledig nieuwe stromingen binnen de metal gezien worden. Er zijn niet veel bands die het tot maar liefst twee genres geschopt hebben en daarmee is Meshuggah al ettelijke jaren een belangrijke maatstaf (haha). In het ruim twintigjarige bestaan hebben ze namelijk de fundamenten van math metal gelegd en met zo ongeveer elke nieuwe release werden de grenzen van dit genre geherdefinieerd.

Toch opereerden ze niet alleen binnen dit hokje want ook van een potje death, thrash en industrial zijn de heren niet vies. In combinatie met hun brute, compacte benadering van polymritmiek culmineerde dit uiteindelijk in de laatsteling ObZen en dit was de aanzet voor menig band om djent te gaan maken. Een genre dat momenteel explodeert en gigantische vormen aanneemt. Is Meshuggah met een legio klonen en wannabe's nog wel relevant?

De vraag stellen, is 'm beantwoorden. Maar natuurlijk is Meshuggah nog relevant! Koloss is wederom een meesterlijk album van deze leipe ritmefreaks uit Ume, Zweden. Het album is echter een stuk doeltreffender en bruter dan zijn voorganger. Er worden overduidelijk geen concessies gedaan aan de toch wel erg 'radiofriendly' benadering van metal, die djent zo karakteriseert. En waarom zou Meshuggah dat ook doen. Dat hebben de mannen helemaal niet nodig! Strakke, hard groovende metaltracks met een hoog headbanggehalte; dat is waar ze mee op de proppen komt.

Hoewel Meshuggahtracks nooit ellenlange nummers zijn geweest, geeft het feit dat de tracks op Koloss allemaal zo rond de vijf minuten klokken wel aan dat ook dit album erg compact is. Het groovet een stuk meer dan zijn voorganger en de complexiteit ligt minder aan de oppervlakte. Althans, als je tracks als Marrow en het bewust gelekte Break Those Bones Whose Sinews Gave It motion (een citaat van Albert Schweitzer) even buiten beschouwing laat. De heren nemen op ObZen-achtige wijze met name op deze twee tracks flink gas terug om ruimte te bieden aan een complexiteit die zijn weerga niet kent. Probeert u dat maar eens mee te tikken op uw bureautje.

Gelukkig ligt niet alles in dat lage, diep groovende tempo. Het andere uiterste wordt bereikt in The Hurt That Finds You First dat opvallende gelijkenissen vertoont met de openingstrack War van het compilatie-album Rare Traxx (voor wie deze nog niet in zijn verzameling heeft, is dit een echte aanrader). Zowel qua tempo als ritme heeft het eenzelfde 'feel', maar dan beter geproduceerd, bruter en in zijn algemeenheid gewoon meer Meshuggah.

Qua productie is er sowieso wederom een hoogtepunt bereikt in de nalatenschap van deze mathematische metallers: het staat als een huis en klinkt als een klok. Een Zwitsers uurwerk is er niets bij. Elk instrument is perfect te onderscheiden en een ritmische analyse van alle halsbrekende toeren wordt daarmee vergemakkelijkt. Uiteraard staat Meshuggah bij een eerste luisterpoging garant voor een grandioos falen van een dergelijke analyse. Maar Meshuggah zou Meshuggah niet zijn als het geen hoofdbrekens en gefronste wenkbrauwen teweeg zou brengen.

Samengevat in vaktermen:

Meshuggah = relevant
Koloss = gaaf.
Meshuggah = gaaf.
Koloss = relevant
Koloss = Meshuggah

Laat uw wiskunde u in de steek? Hier nog een makkie: Meshuggah = Meshuggah.

Tracklist:
1. I Am Colossus
2. The Demon's Name Is Surveillance
3. Do Not Look Down
4. Behind the Sun
5. The Hurt That Finds You First
6. Marrow
7. Break Those Bones Whose Sinews Gave It Motion
8. Swarm
9. Demiurge
10. The Last Vigil

Score: 86 / 100

Reviewer: Wouter
Toegevoegd: 18 maart 2012

Meer Meshuggah:

Meshuggah - Koloss
Reactie van Jeroen op 18-03-2012 om 21:00u
Score: 87 / 100

Meshuggah stelt nooit teleur, dus ook nu niet. Heerlijke plaat met voldoende gefreak en gebeuk om me weer een tijdje zoet te houden. Beter en creatiever ritmegitaarwerk is er momenteel bijna niet te vinden.

Meshuggah - Koloss
Reactie van Quarlon op 19-03-2012 om 10:07u
Score: 82 / 100

Prima plaat. Fans kunnn blindelings aanschaffen

Die samenvatting onderaan is natuurlijk in en intriest. Denk je dat je voor baby's schrijft?

Meshuggah - Koloss
Reactie van Een Metalfan op 19-03-2012 om 15:48u

Baby's kunnen niet lezen.

Meshuggah - Koloss
Reactie van Ferry_76 op 20-03-2012 om 17:21u
Score: 60 / 100

Het zal vast allemaal wel goed zijn qua muziek maar die saaie, schreeuwende en ontzettend monotone zanger vormt voor mij een irritatiefactor van jewelste waardoor ik de band al naar een paar nummers weer zat ben.. Jammer van de verder zeer kundige band!

Meshuggah - Koloss
Reactie van Foldor op 22-03-2012 om 19:09u
Score: 70 / 100

Inderdaad, ik blijf het maar proberen met Meshuggah, maar haak ook af door de zang. Heb geen problemen met gebrul, maar dat monotome vind ik ook vreselijk irritant.

Meshuggah - Koloss
Reactie van Zard op 24-03-2012 om 18:20u

Inderdaad, ook hier gebrek aan interesse of uithoudingsvermogen door het monotone element. En ik vind de overdreven misanthropische uitbundigheid ook wat teveel van het goede, hehe.

Het einde van de recensie vond ik overigens grappig en gevat, en helemaal niet kinderachtig. De inleiding met een in retrospect omkaderend verhaaltje omtrent stijlvormen had dan weer wl beter achterwege gelaten kunnen worden. Dat is wat knullig en, zoals altijd, te simplistisch doordat je in een recensie alle nuances en mitsen en maren achterwege moet laten. (Het verraadt alleen maar hoe de schrijver in kwestie luistert en rationaliseert, maar levert geen historische kennis op.)

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.