• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Brainstorm - On The Spur Of The Moment
Jaar van release: 2011
Label: AFM Records

Brainstorm - On The Spur Of The Moment

Ik houd van Brainstorm. Niet op de handjes vasthouden manier, maar op de manier dat Brainstorm als band een belangrijk aspect is geweest bij het ontwikkelen van mijn muzieksmaak en ik daarom met alle plezier zal zeggen dat ik de band een warm hart toe draag. In de tijd dat ik de ene na de andere Stratovarius-kloon tot me nam was het namelijk deze band die me met Metus Mortis liet horen dat power metal ook volwassen en stevig kan klinken.

Zo stevig als op Metus Mortis klinkt Brainstorm op het moment niet echt meer, maar de aanstekelijke refreinen, stevige riffs en uitstekende zang van Andy B. Franck spreken nog steeds tot de verbeelding. Dit betekent dat de band de afgelopen jaren wel veel afwisselendere nummers maakt dan slechts rechttoe rechtaan beukwerk. Een opener als Below The Line gaat bijvoorbeeld niet snel van start, maar is een vrij uitgesponnen mid-tempo nummer waar Franck's stem de hoofdrol speelt. Op In The Blink Of An Eye en Temple Of Stone komen daarentegen de krachtige en snellere riffs weer een stuk beter naar voren. Fijne epische trekjes heeft het album ook met het slepende en aan Jag Panzer herinnerende My Own Hell.

Ook het meer poppy karakter van de band komt in een nummer als Still Insane goed naar voren. De gitaren zitten hier iets meer op de achtergrond, terwijl de keyboards in vergelijking met andere songs een meer ondersteunende functie hebben. Daar komt bij dat het refrein ongelooflijk catcy is, zelfs op zo'n wijze dat ik zou durven zweren dat het nummer gemaakt is om eventueel in een hitparade binnen te komen. Dit is echter niet erg, omdat Brainstorm zelfs in de meer softe regionen nog steeds fijne power metal maakt. Sterker nog, door het feit dat de band meer klinkt als een Amerikaanse band (een zanger die klinkt als Harry Conklin (Jag Panzer), in plaats van een Michael Kiske kloon helpt hier een hoop aan mee) vervalt men geen moment in de kitsch die een band als Stratovarius wel zou hebben.

Persoonlijk verwacht ik niet dat Metus Mortis ooit overtroffen zal worden, maar dat kan ook liggen aan het feit dat dit mijn eerste 'stevige' power metal album was en daardoor een nostalgische waarde heeft die niet snel overtroffen zal worden. Toch, met prachtige nummers als Where Your Actions Lead You To Live en A Life On Hold bewijst de band voor mij wederom dat ze absoluut bij de top van de power metal horen. Voor de liefhebbers van serieuze bands als Circle II Circle en Jag Panzer is On The Spur Of The Moment een absolute aanrader, mensen die hun power metal liever iets lichtvoetiger hebben kunnen beter blijven luisteren naar de vele Stratovarius-klonen die er rondlopen.

1. Below The Line
2. In The Blink Of An Eye
3. Temple Of Stone