Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Review

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Jaar van release: 2011
Label: Roadrunner Records
Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Dream Theater, de band die laatste tijd erg veel in het nieuws is geweest in verband met het vertrek van Portnoy en de nieuwste telg van de Dream Theater familie, drummer Mike Mangini. Degenen die op Bospop zijn geweest, hebben al kunnen constateren dat de heer Mangini een waardig vervanger is.

De nieuwste release van de band is getiteld A Dramatic Turn Of Events, de 3e release op het Roadrunner Records label. Het is alweer het elfde studio album van deze progressive metal masters. De band is er wederom in geslaagd om een bepaalde sfeer op het album te leggen. Was Octavarium meer gericht naar Pink Floyd, Systematic Chaos en Train of Thought snoeihard en Black Clouds & Silver Linings melodieus progressive metal album; A Dramatic Turn Of Events heeft een melancholische sfeer. Deze wordt in belangrijke mate bepaald door Jordan Rudess en zijn bombastische keyboards. Het orkestrale geluid is voor Dream Theater een dimensie dat zij niet vaak hebben toegepast. De keyboards zijn overheersend maar wel overduidelijk aanwezig. Het merendeel van de songs zijn voor LaBrie uitstekend, hij hoeft niet tot het uiterste te gaan hetgeen zijn zangprestaties ten positieve beïnvloedt. Ook zijn er meer rustige nummers in tegenstelling tot de stevigere albums van de band.

Ondanks de wat melancholische sfeer zitten er genoeg overheerlijke Dream Theater elementen in: uitgebalanceerde nummers met mooie melodieën afgewisseld met progressive vuurwerk, super solo’s, lange instrumentale passages, geweldige fundering van bas- en drumwerk en beheerste zang. Het album begint akoestisch om na anderhalve minuut bombastisch zijn weg te vervolgen met de keyboards van Rudess. Al snel volgen de progressive en stuwende riffs van Petrucci en het stevige fundament (Myung – bas en Mangini – drums). Later voegt LaBrie zijn zang toe en het geluid van Dream Theater is weer overduidelijk. Het nummer heeft korte instrumentale stukken en een bombastisch einde. Build Me Up, Break Me Down is een mix tussen de bombastische keyboards, zeer heavy riffs, agressieve stukken waarbij LaBrie lekker kan schreeuwen. Het nummer heeft een (te) lang outro met keyboardsound.

Lost Not Forgotten, het heavy Bridges In The Sky en progressieve Breaking All Illusions (super solo van Petrucci) zijn minder bombastisch en kennen progressieve stukken om je vingers bij af te likken en een lang instrumentaal deel waarbij Rudess en Petrucci hun instrumentbeheersing ten gehore brengen, deze is wederom van hoge klasse. Met This Is The Life heeft de band een wereldballad, de akoestische ballads Far From Heaven en Beneath The Surface zijn mooi maar heel rustig.

A Dramatic Turn Of Events is minder heavy dan verschillende voorgaande albums, maar ademt een melancholische sfeer die niet eerder op albums stond. Deze sfeer is eerder door andere groepen uitgevoerd, Dream Theater kopiëert deze niet maar voegt het toe om vervolgens een typisch Dream Theater album te maken. Niet iedereen zal het goed kunnen waarderen, maar de heren hebben echter met A Dramatic Turn Of Events weer en dijk van een album gemaakt dat aan de collectie van Dream Theater mag worden toegevoegd. Het is even wennen, maar wederom van grote klasse!

Tracklist:
1. On The Backs Of Angels
2. Build Me Up, Break Me Down
3. Lost Not Forgotten
4. This Is The Life
5. Bridges In The Sky
6. Outcry
7. Far From Heaven
8. Breaking All Illusions
9. Beneath The Surface

Score: 93 / 100

Reviewer: Ralph
Toegevoegd: 6 september 2011

Meer Dream Theater:

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van sannie op 06-09-2011 om 10:40u
Score: 80 / 100

Tjonge, wat is deze recensie slecht geschreven zeg. Album zelf: niets nieuws onder de zon maar wel zeer degelijk.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Ron op 06-09-2011 om 10:55u
Score: 95 / 100

Ben het wel met de reviewer eens, het is weer een prachtig album geworden. Erg sterke nummers, ook de ballads zijn erg mooi.

Paar foutjes in de review: Het is Mike PortnOy en dit is ondertussen de 3e release bij Roadrunner, Systematic Chaos was ook al onder Roadrunner uitgebracht. ;-)

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Pascal op 06-09-2011 om 11:01u
Score: 100 / 100

1 Woord. Wauw. oke nog een woord. kippenvel. vooruit, nog 1 woord dan... subliem.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 06-09-2011 om 11:18u

Tja, is Dream Theater met deze plaat nog wel 'progressief' te noemen? Ze tappen alleen maar uit vaatjes waaruit ze al eens vaker getapt hebben, en voegen met deze plaat m.i. helemaal _niets_ toe aan hun eigen discografie,

Ja, natuurlijk klinkt het allemaal wel aardig (althans; voor DT liefhebbers), maar voor DT begrippen is dit eigenlijk enkel middelmaat. Geen van de nummers op ADTOE zal zich gaan nestelen in mijn lijstje van 15-20 favoriete DT nummers, en dat alleen al is geen goed teken. "Breaking All Illusions" komt nog het meest positief uit de verf, maar is niet voor de volle 12+ minuten top, zoals nummers als Learning to Live, Octavarium, The Count of Tuscany etcetera dat m.i. wel zijn...

Veel fans noemen deze plaat al een terugkeer naar de tijden van I&W en M2:SFAM. Ik ben het daar 100% mee oneens, simpelweg omdat ADTOE mijn aandacht niet kan vasthouden. Ik had met de komst van Mangini (geweldige drummer! Aan hem ligt het niet) meer spannends, innovatiefs, progessiefs verwacht. Musicaal is deze plaat voor mij alles behalve een dramatic turn of events. Erg jammer.

(deze reactie overigens van iemand die de gehele discografie van DT in zijn kast heeft staan...)

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Old Mhb op 06-09-2011 om 11:57u

Zoals gewoonlijk vind ik dit album weer dik in orde. @ Metal Meepy: Je vind dit middelmatig voor deze band. Je kan ook teveel verwachten. En ik heb ze ook allemaal.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Een Metalfan op 06-09-2011 om 12:28u

wat een belabberde recensie. storende foutjes. meer een bericht van een fanboy dan een objectieve recensie.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Vinyl-Veteran op 06-09-2011 om 12:31u

Eens met Metal Meepy, ook ik heb alles staan, en volg ze sinds het begin...
Waarom zou je niet (te)veel mogen verwachten van deze supermuzikanten?

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Een Metalfan op 06-09-2011 om 12:46u

nou waarom geven jullie allemaal zon hoge punten.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 06-09-2011 om 15:21u

Ik denk niet dat ik te veel verwacht; ik luister gewoon graag naar de allerbeste muziek die voorhanden is. Natuurlijk is een middelmatige DT beter dan veruit de meeste andere bands, maar een middelmatige DT is daarmee (voor mij althans) niet de allerbeste band in de wereld.

Dit jaar zijn er nogal wat platen uitgekomen die ik veel beter vind dan ADTOE. Bovendien is het m.i. in de lijst van DT releases ook al geen echte topper (voor mij in kwaliteit ongeveer 8e van de 11 studio albums). Gevolg is dat ik deze plaat waarschijnlijk niet heel vaak zal draaien, hetgeen (tot mijn spijt) ook al het geval is met Systematic Chaos en Black Clouds.

Ik vind dit heel serieus jammer, want een DT op top-niveau behoort voor mij tot het mooiste dat er is.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 06-09-2011 om 15:51u

En wat hoor ik in 'On the Backs of Angels' rond 3:26 nu voor raar piepje in mijn linkeroor?

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van pomper op 06-09-2011 om 16:21u
Score: 95 / 100

Ik wil hem nog niet te vaak afspelen, heb zoveel kippenvel van de eerste luisterbeurten dat ik hem nog heel lang wil blijven opzetten.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van The Hellion op 06-09-2011 om 17:07u
Score: 90 / 100

Knullige review, maar het album valt me niet tegen.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van pomper op 06-09-2011 om 17:18u
Score: 95 / 100

Enige wat ik jammer vind is dat de deluxe boxset pas 4 weken na release bezorgd wordt, maar ach.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metaller op 06-09-2011 om 17:29u
Score: 96 / 100

Wow!!
De afwisseling is terug! Wonderschone ballads, supergitaarsolo's, grote rol voor Rudess...Myung beter in de mix..

Topplaatje! Mangini is een meer dan waardige vervanger.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van da -Z- op 06-09-2011 om 19:08u
Score: 85 / 100

"A Dramatic Turn Of Events heeft een melancholische sfeer."
"Ondanks de wat melancholische sfeer zitten er genoeg overheerlijke Dream Theater elementen in"
"...maar ademt een melancholische sfeer die niet eerder op albums stond".

Wow, lijkt alsof Portnoy DT in happy mode hield.

Maare, worden de reviews gelezen en gecorrigeerd door de metalfan.nl crew voordat het stuk het wereldwijde web opgaat? Dit is een behoorlijk slappe recensie met duidelijke fouten.
"De keyboards zijn overheersend maar wel overduidelijk aanwezig"

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van VADERNL op 06-09-2011 om 20:29u

Wat is het toch jammer dat zo'n top act het maar blijft doen met
zo'n middelmatige zanger...

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Een Metalfan op 06-09-2011 om 21:08u

Kritiekloos stuk met veel fouten en tegenstrijdigheden. Terug naar de schoolbanken Ralph!! Heeft men dit stuk wel gelezen voordat het de site op werd geslingerd?

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van wyrm op 06-09-2011 om 22:23u

Vreemd om te zien dat mensen nog voor de officiële releasedatum en kort(?) na het uitlekken het album al volledig geanalyseerd hebben en zelfs al hebben afgezet tegen de rest van het ouvre (" 8e van de 11 studio albums"). Bij mij heeft het toch wel iets langer nodig om een album van deze complexiteit en diepgang op zijn waarde te schatten...

Enne.....tuurlijk was vroega ALLES beter!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Johnny op 06-09-2011 om 22:37u

Nog niet gehoord. Maar inderdaad de recensie is slecht geschreven met herhalingen. Beter eerst laten corrigeren door de eindredactie.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Damien op 07-09-2011 om 01:26u
Score: 65 / 100

Deze band heeft me nooit echt kunnen pakken, terwijl ik echt wel van prog hou. Ik denk nog steeds dat het de zanger is, ben ik geen fan van

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Een Metalfan op 07-09-2011 om 09:11u

metalfan, een van de prominentere releases van dit jaar zou toch door iemand anders dan deze wiplala mogen gerecenseerd worden. over naar zwaremetalen!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 07-09-2011 om 10:08u

@wyrm: ADTOE heb ik nu iets meer dan een week kunnen beluisteren; dat is idd kort voor een diepe analyse. Daarom heb ik ook nog geen cijfer bedacht. En daarom zei ik ook 'ongeveer' 8e vd 11 - maar dat idee had ik eigenlijk al na de eerste luisterbeurt; voor mij zijn sowieso M2:SFAM, SDOIT, I&W, Octavarium, en Awake een stuk beter, en vrij zeker ook WDADU en TOT.

Hoe dan ook: je kunt niet zeggen dat ik niet een poging doe heel goed te luisteren: mij valt bijv. een raar piepje op bij 'On The Backs of Angels' (rond 3:26). Is vast een foutje... Iemand?

En vroeger was niet alles beter hoor: mijn jaarlijst (top 10) van 2010 heeft bij mij de hoogste gemiddelde score. En ook dit jaar zijn er al flink wat CDs die ik hoog in de 90 zou waarderen. Er zijn jaren geweest dat dergelijke CDs zelfs met een lampje nauwelijks te vinden waren (voor mij bijv. 1987 en 2008)

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Pino op 07-09-2011 om 11:44u

Ik heb het idee dat er heel veel mensen zijn die tijd over hebben als ik zo naar de reacties kijk. Typisch Nederlands om te struikelen over kleine foutjes. Ik kan me voorstellen dat Metalfan gemaakt wordt door vrijwilligers. Dus ik ben blij met mensen die zich inzetten om mij en anderen te voorzien van metalinfo. Is het glas halfvol of halfleeg? Het album heb ik nog niet gehoord maar de nummers die op internet stonden klonken goed. Ik heb ooit ergens een reactie van iemand gelezen die schreef dat wanneer je eenzelfde soort album zou willen horen je naar Slayer moet luisteren. Sluit ik me bij aan. Het idee van prog is juist vernieuwing.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van wyrm op 07-09-2011 om 15:41u

Hey Metal meepy (mooie naam trouwens!),

Mijn reactie was niet speciaal aan jou gericht hoor! Ik was gewoon oprecht verbaasd dat mensen over het algemeen zo'n complex album, met zoveel lagen, zo snel kunnen beoordelen, of zelfs af kunnen serveren.

En vroeger was lees beter was vooral bedoeld voor alle mensen die alles na Images en Words Kwalitatief Uitermate Teleurstellend vinden....

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 07-09-2011 om 16:23u

No problemo. Een beetje tegenwicht... daar kan mijn kleine metal-hoofdje wel tegen... :)

Natuurlijk fantastisch als mensen hier de nieuwe DT geweldig vinden, maar v.w.b. het vernieuwende karakter ben ik oprecht een beetje teleurgesteld in deze plaat. Zeker niet afgeserveerd, maar zeker ook geen 95+ punten...

Anyways, van wat ik van Arch/Matheos heb gehoord (de review staat net hier op metalfan) wordt ik echt een flink stuk warmer, en ik wacht ook met smart op de nieuwe Redemption. 't Zijn mooie tijden...

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Kees op 07-09-2011 om 16:40u
Score: 60 / 100

Het is zeker allemaal niet slecht of zo, maar echt boeien kan het me niet. James labrie is voor mij nog steeds "James belabberd". Het klinkt allemaal wel wat frisser dan de oude dream theater, maar goed wat ruikt er niet frisser dan een oude stink sok....

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Een Metalfan op 07-09-2011 om 20:01u

Beste reviewer, natuurlijk waardeer ik de moeite die je hebt genomen om een recensie te schrijven en die recensie vervolgens met ons te delen. Maar lees nog eens kritisch je eigen recensie, pak een boekje grammatica, sla dat open, lees het en pas je recensie aan..... Succes!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Herman Geritz op 07-09-2011 om 21:04u
Score: 85 / 100

Ongelooflijk hoeveel verschillende reacties deze cd teweeg brengt, ik als die hard Dream Theater fan weet dat een nieuwe cd van deze band tijd nodig heeft om te beklijven dus kan mijn eerste beoordeling de komende tijd naar boven of naar beneden bijgesteld worden. Nummers als Bridges in the Sky, Outcry of Lost not Forgotten vond ik gelijk al geweldig maar Far from Heaven bijv. doet me nog niks. Ben benieuwd of deze cd klassiekers als Scenes from a Memory of Train of Thought gaat evenaren, voorlopig nog niet.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van john op 08-09-2011 om 08:55u
Score: 7 / 100


Het is dat jullie niet betaald worden voor deze site, anders zou ontslag toch het minste zijn.

Totaal geen kennis van zaken.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Teun op 08-09-2011 om 10:01u
Score: 60 / 100

Het is en blijft zonde dat zo'n top act het blijft doen met zo'n belabberde zanger.

Jame laBrie is imho een zeer middelmatige zanger die te vaak afgeknepen en krampachtig klinkt.

Ik kweet dat de fanboys het hier nooit mee eens zullen zijn, maar James LaBrie is en blijft voor vele liefhebber van progmetal een onoverkomelijke belemmering.



Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 08-09-2011 om 18:56u

Oh, jawel hoor. Deze 'fanboy' heeft gister nog LaBrie's tenenkrommende performance op 'Chaos' In Motion' aangehoord. Ongelofelijk dat DT dat ooit als officiele DVD heeft uitgebracht. Maar op andere live albums (vnl. Live at the Marquee en Score), en op de meeste studio albums, kan ik hem zeker goed waarderen.

Hoe je het ook wendt of keert, LaBrie is mede verantwoordelijk voor het geluid _en_ het succes van Dream Theater. Maar ja... niemand klinkt zoals hij... dat is waar...

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van frank op 08-09-2011 om 22:07u
Score: 90 / 100

Ik volg dream theater al vanaf de eerste lp. Ik heb zelf ook altijd een hoge verwachting bij een nieuwe cd.Bij de vorige 3 albums luister ik altijd naar een nummer of 3,4.nooit heel het album.Dit album luister ik nu al een hele week terwijl ik naar mijn werk fiets ,en aan het eind wil ik hem opnieuw draaien.Dit is lang geleden dus beschouw ik dit als een goed teken.De plaat groeit,en ook al vind ik de ballads minder,denk ik toch dat we hier te maken hebben met een klassieker.
Even een reactie op de kwaliteiten van Labrie.Voor mij is hij geweldig,maar velen vinden hem niks,dus is het een kwestie van smaak. En met het warm maken van anderen voor dream theater ben ik uiteindelijk gestopt

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Johnny op 09-09-2011 om 08:27u

@Pino. Inderdaad het zijn vrijwilligers en kan hun inzet ook zeer waarderen. Hulde!!!. Maar kwaliteit is wel belangrijk. De recensie is lang, vol met herhalingen en slecht geschreven al twijfel ik niet aan de oprechtheid van Ralph.

Wat me trouwens opvalt van de cd is de verkoopprijs. Bij Amazon in USA 10 euro. In NL bij de meeste zaken 20 euro. Wat een verschil. Omdat ik niet veel geld kan spenderen (ook een principe kwestie) wacht ik meestal tot de cd rond de 10 a 12 euro kost.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Bard op 09-09-2011 om 10:49u

Even los van dat album, vind ik het wel "apart" dat Metal Meepy eerst Dream Theater bekritiseert op gebrek aan progressiviteit, en dan een paar reacties verder doodleuk opmerkt uit te kijken naar Redemption's nieuwe. Met alle "respect", maar als er één band is binnen het "progressieve" wereldje die voorspelbaar is qua muzikale output, is het die band wel - en daarmee wil ik niks afdoen aan het niveau van de technische powermetal die ze serveren.

En op onderwerp: ik kijk nieuwsgierig uit naar het eerstvolgende album waar Mangini wél een creatieve vinger in de pap heeft. En als er één bandlid bij Dream Theater storend aan het worden is in stempeldrukkerij, is het niet LaBrie maar Rudess.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van john op 09-09-2011 om 16:20u
Score: 8 / 100

Dream Theater volk is eng!!!!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Remco op 09-09-2011 om 19:01u
Score: 20 / 100

Het lijkt nog wel het meest op een Petrucci/LaBrie soloalbum. Vrij oninteressant. Songwriting afgrijselijk afgezaagd. Enkele sterke riffs. Jordan Rudess stelt teleur op dit album. Ookal heeft hij wel een paar mooie piano-riedels ertussen zitten. Leuk om Myung eindelijk eens een beetje te horen.

Desalnietemin. Ben ongelofelijk teleurgesteld. Denk niet dat deze nog in waardering gaat stijgen. Uiteraard zal ik het proberen.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 11-09-2011 om 09:12u

@Bard - Mijn opmerking was vooral ingegeven door de recente dramatische ziektegeschiedenis van Redemption's bandleider Nick van Dyk. Het feit dat er uberhaupt een nieuw album is, is al heel bijzonder. Overigens inmiddels 1 nummer gehoord - maar dat was helaas toch teleurstellend.

Verder even over de hier gegeven scores: zouden we op metalfan niet een standaard format moeten gebruiken vwb de betekenis van een score? Voor mij zijn scores boven +/- 90 alleen weggelegd voor genre-klassiekers, en scores van +/- 30 of lager alleen voor platen waarop de muzikanten zelfs niet in staat zijn maar 1 zuivere noot te spelen, of de boel bij elkaar geplagieerd hebben. 'Vrij oninteressant met enkele sterke riffs' (zie hierboven) is m.i. toch wel iets meer dan 20 punten waard.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Liefhebber op 11-09-2011 om 11:41u
Score: 90 / 100

Muziek blijft een kwestie van smaak! You like it or not.
Respecteer elkaars mening en maak niet overal een dramatic turn of events van!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Marc op 11-09-2011 om 15:02u
Score: 90 / 100

Geweldig album maar vond het ook minder vernieuwend dan wat er uit de recensie komt. Mijns inziens niet perse slecht, het is wel weer op en top DT namelijk.

Trouwens: "De keyboards zijn overheersend maar wel overduidelijk aanwezig." Die zin klopt natuurlijk niet he.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 11-09-2011 om 21:03u
Score: 79 / 100

Mijn laatste bijdrage alhier:

Lees de reviews voor deze CD op Sputnikmusic eens na (o.a. die van Trey Spencer en Westley J.G.). Inhoudelijk de spijker op z'n kop; het meeste ervan is me uit het hart gegrepen.

Na nog een paar dagen luisteren ben ik nu zelfs van mening dat ADTOE op FII na de minst interessante DT CD is. Ik ben gister bij het luisteren zelfs een keer weggedommeld - en dat _kan_ natuurlijk helemaal niet bij een echt goede DT plaat.

Ik vind overigens de door een van de bovengenoemde reviewers geopperde optie om straks met 2 drummers verder te gaan eigenlijk wel interessant. Stel je toch eens voor...

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Bart op 11-09-2011 om 23:41u
Score: 80 / 100

Lekker album. Veel afwisseling en van tijd tot tijd zeer progressief. Outcry is mij zelfs TE progressief. Vind het toch altijd wel prettig als er iets herkenbaars in een nummer terugkomt. En dat heb ik alleen bij dat nummer niet.

Verder absoluut een aanrader!

Beste nummer: Breaking all illusions.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Kiske op 12-09-2011 om 17:05u
Score: 85 / 100

Wat een album!

Dit had ik echt niet verwacht! Zeker de laatste jaren was Dream Theater volledig vast geroest in hun eigen/portnoy's straatje.

De ene solo kon niet gekker dan de ander en alles moest zo ingewikkeld mogelijk en dan het liefst allemaal tegelijk, totaal niet in dienst van het nummer.

Op dit album staan 9 nummers waarin IEDEREEN in dienst van het nummer speeld.

En een drummer die de nummers heel overzichtelijk houd! Waar Portnoy nummers volledig dicht plamuurde word er door Mangini ruimte en lucht in de nummers gebracht. Laat dit album een les zijn voor Portnoy. Less is more!

Ook de rest van de band heeft nu eindelijk weer eens echt nummers geschreven ipv solo's. Waar vroeger de ene bandlid de ander wou overtreffen in solo's en techniek worden er tenminste nu weer echte nummers gemaakt! En dat is voor Dream Theater de grootste stap voorwaarts die ze konden maken!!!

Top album!!!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van cor op 12-09-2011 om 18:23u
Score: 85 / 100

Ik sluit mij helemaal met het hier boven geschreven review aan!!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van zwaargeschapen op 12-09-2011 om 21:45u
Score: 92 / 100

Wat ik niet begrijp is dat mensen elke keer weer de behoefte voelen om zich negatief uit te laten over LaBrie 's zangkwaliteiten.
De beste man zit al sinds 1992 bij de band, dus al 20 jaar roep je bij elke DT release hoe kut die LaBrie wel niet klinkt? I
Een beetje klagen om het klagen lijkt het. Kijk dat je een album of een nummer niks vindt is wmb een andere zaak, maar een zanger die structureel de pret verziekt is toch van een andere orde
Sorry moest dat even kwijt, zoveel negativiteit om nks.

Voor mij als Dream Theater fan was het als vanouds spannend, zal de band een CD hebben gemaakt die ik helemaal niks vind? Een CD wat een punt markeert dat DT en ik uit elkaar gaan?
De band heeft inmiddels al zoveel geweldige muziek uitgebracht, dat kan niet goed blijven gaan denkt de pessimist in mij.
Gelukkig is het antwoord NEE!
ADTOE is weer op en top DT, met een geweldige nieuwe drummer die, zoals iemand hierboven merkte, wat lichter en luchtiger speelt dan Portnoy (die ik overigens geen moment mis).
Heerlijke nummers, mn LNF, Outcry en BAI zijn geweldige prijsnummers en er staat zelfs een hele goede ballad (TItL) op.
Geen zorgen aan deze kant dus en ik kan weer 2 jaartjes tegen.



Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Rebelllion666 op 12-09-2011 om 22:12u
Score: 90 / 100

Tsja, deze fanboy vindt het ook een puik album. Een kleine verademing na de laatste 2 albums en zeker na de misstap ToT. De nummers ademen meer en dat de toetsen meer dan ooit aanwezig zijn vind ik meer een stap voorwaarts dan achterwaards. Ik vind eigenlijk dat er geen zwak nummer op staat. Ook de ballads passen goed tussen de overige wat meer metal geöriënteerde nummers. Ik zelf heb veel moeite gehad met dit album te plaatsen t.o.v. de overige albums in de discografie. Ikzelf vind uiteindelijk dan toch dat het album in de lijn van 6DOIT en Octavarium ligt. De laatste blijft overigens mijn favoriete DT album.

Dan dat geneuzel van 'fans' die iedere release weer dezelfde discussie oprakelen. De zang, de toetsen enz enz. Ikzelf volg de band al sinds hun beginperiode, zeg maar fan van het eerste uur. Dit geldt ook voor bands als Symphony X en Rhapsody. De laatste 2 kunnen mij echter al járen niet meer boeien. Ik volg ze miniem aan de zijlijn. Niet meer dan dat. Ik kan op fora iedere release gaan neertikken hoe kut ik hun albums vind en hoeveel beter het vroeger was. Waarom zou ik dat doen? Niemand verplicht mij er toch naar te luisteren? Tip voor de wederom teleurgestelde fans. Ga I&W en Awake luisteren en laat de huidige albums van DT voor wat het is als het je toch niets doet. Scheelt een hoop irritatie. Hoe ironisch dat juist Mike Portnoy het nummer schreef 'Never Enough'. Wat je als band ook doet het is altijd voor 1 of meerdere groepen nooit goed (genoeg).

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van HarryHamster op 12-09-2011 om 22:54u
Score: 100 / 100

Briljant,

Uitstekende cd, met een fantastische mangini....
Zoveel progressieve elementen! het zijn weer echte liedjes geworden.
Vooral BAI is geniaaaaaaaaal

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Professor Psi op 13-09-2011 om 13:06u
Score: 70 / 100

Luister eens naar Arch / Matheos (zie review elders op metalfan) en je merkt direct dat Dream Theater met deze Dramatic Turn zijn status als 'voornaamste band in het prog-genre' allesbehalve waarmaakt. Als ik het aantal reacties bij beide reviews tel denk ik echter dat de meeste Dream Theater fans niet eens geinteresseerd zijn in een mogelijk betere plaat. Brrr.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Edwynn op 13-09-2011 om 15:10u
Score: 75 / 100

Leuke plaat, Toffe nummers vol met toffe solo's weer. Qua sfeer neigt het weer wat meer naar Images And Words. Ik meen ook enkele variaties op loopjes uit Metropolis en Learning To Live te herkennen. Het is wel weer eens verfrissend na de wat meer grimmige vorige albums.
Ik zet dit best met plezier op, maar ik blijf bij Dream Theater een wat AC/DC achtig gevoel overhouden. De band doet wat ze al jaren doet. Een enkel nuanceverschilletje daargelaten.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van grindman op 13-09-2011 om 15:52u
Score: 90 / 100

geweldige cd!!! zoals altijd! met of zonder portnoy! vervanger portnoy is ook te gek!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Frank op 14-09-2011 om 18:58u
Score: 69 / 100

Voor mij (DT-fan sinds 1992) is het vrij eenvoudig:

- 3 ballads die wat mij betreft de band Extreme in kwaliteit nauwelijks overstijgen. Sla ik liever over.

- 1 nummer (Bridges in the Sky) dat echt heel veelbelovend en spannend begint, maar dan plots overgaat in een wel heel generic DT nummer. Met zo'n intro had dit een groots, episch stuk moeten zijn. Enorme afknapper daarom.

- 1 nummer (Outcry) dat in alles probeert progressief te zijn, en in elk blokje van een paar seconden op zich wel goed is, maar als geheel nergens heen gaat. Wat mij betreft bouwt het op tot niets... of het bouwt eigenlijk helemaal niet op...

- 4 nummers die verder wel OK zijn, met Breaking All Illusions inderdaad het meest interessant (of: als enige echt interessant?)

Kortom, voor mij is dit een plaat die heel duidelijk laat zien dat Dream Theater nog heel onzeker is in de nieuwe situatie, en absoluut geen risico durfde nemen. Dat snap ik wel - en misschien moeten we blij zijn dat DT uberhaupt nog bestaat - maar op de volgende plaat moeten ze echt veel meer lef tonen, en alles uit de kast halen. Het zit er vast nog wel in... denk ik...

Ondertussen ga ik inderdaad ook veel liever voor de nieuwe Arch / Matheos!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Rens op 15-09-2011 om 17:32u

Dan staat er weer een reactie van iemand die tevreden is, en dan zie ik weer een reactie met iemand die veel beter verwacht.

Maak het zelf maar eens mee dat je drummer die van begin af aan lid was weggaat en je dan een nieuwe moet zoeken.

Het album laat wederom gewoon klasse zien, alleen Lost Not Forgotten vind ik minder.

Ik vind Outcry heerlijk. Een lekker rustig begin, en dan rammen ze er volle power in. Het is misschien anders dan anderen albums. Maar maakt dat dit album meteen slecht ofzo?

Sta zelf maar eens in de schoenen van iemand van DT, dan kom je er wel achter hoe moeilijk het is om een een album te schrijven dat voor élke DT fan perfect is.

Er zijn mensen die dit nieuwe werk heel goed vinden, er zijn mensen die dit helemaal niks vinden. Ik las zelfs een reactie met iemand die vind dat het probleem bij Rudess ligt, dat is gewoon beledigend.

Dream Theater doet gewoon goed hun best om de fans tevreden te stellen met hun werk. En ik vind het jammer om te zien dat als ze met een nieuw album komen, dat er dan iemand is (Metal Meepy bijv.), die het werk niet goed vind, en meent beter te weten hoe ze het moeten doen ofzo.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van 666 op 15-09-2011 om 22:35u
Score: 95 / 100

@Metal Meepy
Je bent behoorlijk arrogant .

Iedereen die van muziek houdt wil de mooiste muziek voorhanden hebben. Je moet niet gaan twisten over smaak!

Jij vind het nieuwe album ( nu al??? ) geen reet aan. Prima...
Ik geef het eerst 10 luisterbeurten. Zoals ieder nieuw DT album! Ook prima...

Verdoe je tijd niet aan discussies over smaak. Kom je toch niet verder mee, maar ga lekker muziek luisteren.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Me op 16-09-2011 om 00:21u
Score: 95 / 100

Eerste indruk op/via laptoppie was niet best. Geluid natuurlijk blikkie, maar toch..
Nogmaals geluisterd via pc met goeie set en koptelefoon.....hmm...herken ik...en...??!
Vet album!
3 x luisteren en dan echt open luisteren moet je echt overhalen want zit beter in elkaar dan ik had gedacht. Intro van Lost Not Forgotten beetje geforceerd, maar de rest is voor mij een genot te luisteren. Ook lekker gemixed...echt een geheel geworden.

De melodieuze mooi/slim meerstemmige refeintjes zijn pakkend en blijven dus hangen. Dat is DT!

Wat is beter....vast veel en veel ook niet. Dit is lekker genieten, pareltjes her en der dus geen weggegooide tijd/geld!!
Ik ga de hierboven genoemde band(s) nog wel ff cheken iig. Er is veel moois te luisteren.....check ook Alter Bridge (geen prog...) maar wel vet!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van jodie op 16-09-2011 om 10:27u
Score: 95 / 100

gewoon een sterk album, heerlijk om naar te luisteren alleen 2 ballads vind ik wat overdreven.
kijk al uit uit naar 1-2-12.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 16-09-2011 om 11:12u
Score: 79 / 100

Interessant allemaal. Ik probeer voorbij te gaan aan de euforie van 'Hoera, een nieuwe DT-plaat', en kom daarbij tot de conclusie dat dit voor DT eigenlijk een 'middelmatig' album is... en als gevolg van die mening wordt mijn arme hoofdje afgehakt. Meep-meep...

@666 Arrogant? Mijn ervaring is dat veel metal-liefhebbers niet meer dan een handvol nieuwe platen per jaar horen, en dan vooral die platen die van 'grote namen' afkomen. Ik kan de metalfan top 10 over 2011 daarom nu al wel raden. Heeft weinig met kwaliteit te maken - des te meer met 'exposure'. Misschien wil "iedereen die van muziek houdt" dan wel "de mooiste muziek voorhanden hebben", maar hier op metalfan blijkt dat m.i. absoluut niet. Ik zie bijv. maar heel weinig mensen adviezen geven over andere (betere?) platen die ook beluisterd zouden kunnen worden (terwijl dat hier toch heel makkelijk zou moeten kunnen). Overigens was mijn allereerste reactie na 15+ luisterbeurten. Dat is vast _veel_ vaker dan de meeste reviewers een plaat draaien alvorens een (mogelijk invloedrijk) review te schrijven.

@666 Geen reet aan? Ik heb de plaat inmiddels een score van 79 gegeven. En dat was pas na 30+ draaibeurten. Jij kan het blijkbaar met minder dan 10 af om tot een score van 95 te komen? Mooi - maar daarmee zou _ik_ jou van arrogantie kunnen betichten.

@666 Is _elke_ review in essentie niet meteen al een discussie over smaak? En elke reactie daarop dus ook? UIteraard zou ik graag meer lezen over interessante nieuwe riff- of ritme-progressies, doordachte dissonanties, etcetera, maar op metalfan gaat bijna _elke_ reactie alleen maar over smaak of wansmaak. En juist als daarbij iemand kietelt aan het euforische gevoel van anderen, wordt meteen de botte bijl gezwiept. Nutteloos natuurlijk - maar wel grappig om te lezen...

@Rens: Ik kan me niet herinneren dat ik gemeend heb beter te weten hoe DT het wel had moeten doen. Lijkt me ook niet mogelijk; ik ben niet afgestudeerd aan de Berklee College of Music. Maar op een bepaald vlak had deze plaat zeker _wel_ beter gekund: de plaat staat namelijk bol van de rare piepjes, bliepjes, en tikjes, die er volgens mij per ongeluk ingeslopen zijn. Heel bijzonder dat dat hier HELEMAAL NIEMAND (?) is opgevallen.

PS: op sputnikmusic is de score voor dit album inmiddels overigens gedaald van 4.1 naar 3.8. Daarmee is het aldaar nu letterlijk het meest gemiddeld gewaardeerde DT album (hoewel de score uiteindelijk - zoals altijd - nog wel iets verder omlaag zal gaan). Er zijn dus al iets meer mensen die de euforie nu voorbij zijn. Overigens: bekijk daar de charts over 2011 eens; staan hele mooie platen in de top 10 die hier helemaal niet gereviewed zijn...

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Chris op 17-09-2011 om 20:45u

Alsof je bij deze plaat zoveel luisterbeurten nodig hebt. Na een stuk of 4/5 waren de meeste nummers al zo duidelijk was wat, op het geweldige Breaking All Illusions en het rampzalige instrumentale gedeelte van Outcry na.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metalmachine op 18-09-2011 om 16:47u
Score: 80 / 100

Een erg sterk album, al vind ik Black clouds and Silver linings zeker net zo goed. Wel vind ik het sterker dan systematic Chaos en Octavarium. na het horen van on the Back of Angels was ik bang dat het ''meer van hetzelfde zou worden'' maar al met al toch een zeer sterk album. Mijn favoriet Breaking all ilusions''

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 18-09-2011 om 21:04u

@Chris Het waren juist die 'rampzalige' delen die me steeds op het verkeerde been zetten. Bijv. dat instrumentale deel van Outcry vond ik de 1e keer geweldig, daarna merkte ik steeds meer dat er helemaal geen lijn / opbouw in zit - althans ik heb het na die 1e keer niet meer kunnen ontdekken. Na meer luisterbeurten zakte ook Breaking All Illusions bij mij een beetje in. Simpelweg niet die ultieme 'touch of genius' die op bijna elke DT plaat wel 1 of meer keren te horen is.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Chris op 19-09-2011 om 15:36u
Score: 50 / 100

Hetzelfde heb ik ook met Outcry's instrumentale gepruts. Er valt geen structuur in te ontdekken omdat er simpelweg geen lijn of structuur in zit. Breakling All Illusions bevat toch wel een aantal zeer sterke momenten, vooral de laatste paar gitaarlijnen aan het einde van het instrumentale gedeelte. Wanneer laat deze band eens zien dat ze nog wel een hele plaat lang op niveau kunnen blijven...

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 19-09-2011 om 18:14u
Score: 79 / 100

Breaking all Illusions blijft mijn favoriet (en vind ik _echt_ goed), maar als we dan toch op alle details gaan letten (en dat mag best bij een band die meerdere genre-klassiekers op z'n naam heeft staan) dan vallen mij 2 dingen op:

- rond 4:10 lijkt Jordan Rudess even te struikelen; geen idee of dat de bedoeling is, maar het klint een beetje vreemd.

- het instrumentale stuk tussen +/- 8:55 en +/- 10:02 haalt de spanning en vaart uit de zorgvuldig uitgewerkte opbouw; dit stuk had er wat mij betreft best uitgekund; en dat kan ook wel - 8:55 en 10:02 passen nl. precies op elkaar. Zonder dat tussenstuk was dit nummer voor mij wel helemaal af geweest. Maar awel, anderen zullen dit vast anders zien, en het is uiteraard een beetje slakken + zout...

In de hoop dat er nu niet weer reacties als 'arrogante dwaas' gaan volgen, hierbij een vraag: welke stukjes, riffs, overgangen, herhaalde melodie-variaties e.d. vallen jullie in positieve of negatieve zin op?

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Marnix op 26-09-2011 om 14:48u
Score: 83 / 100

Prima album, het blijven topmuzikanten. Niet het beste wat DT ooit gemaakt heeft, maar dat hoeft niet iedere keer. Past prima in het rijtje cd's.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Rens op 26-09-2011 om 20:07u

Metal Meepy..

Ik maak je niet uit voor arrogante dwaas ofzo..

Maar ik heb wel gemerkt dat het bij jou echt hoog ligt dat een album goed moet zijn..

Ik vind het best wel hopeloos dat je naar heel specifieke details gaat luisteren zoals die struikel die Jordan Rudess schijnt te maken..

Luister en geniet gewoon van de muziek dude!

Ongetwijfeld dat je ze live wil zien:) En ongetwijfeld dat je de cd gewoon blijft beluisteren..

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 26-09-2011 om 21:45u

Dat is te makkelijk. Uiteraard staat of valt de kwaliteit van deze plaat niet bij zo'n struikel. Maar het is _juist_ doordat de muziek op deze plaat niet zo geweldig is, dat ik dan maar een poging heb gedaan als het ware 'omgekeerd' te luisteren. Dus niet meer naar de nummers als geheel, maar naar stukjes apart - en naar de individuele speel-kwaliteiten. Maar ook op dat punt geeft deze plaat vrijwel niet thuis.

Nee, deze plaat gaat stof verzamelen in mijn collectie. Er is echt heel veel beter te vinden - maar desondanks zal deze plaat vast heel hoog in de metalfan jaarlijst eindigen. En juist vanwege het feit dat metalfans uit alle macht proberen vol te houden dat dit fantastisch is worden bands die _wel_ veel meer aandacht verdienen veroordeeld tot een rol in de marge. Meest schrijnende voorbeeld van dit fenomeen was begin jaren 90 toen Metallica, Slayer en Anthrax snoeihard begonnen te zuigen, terwijl tegelijkertijd bands als Anacrusis fantastische genre-klassiekers leverden. Juist omdat metalfans maar bleven roepen dat al die grote bands toch eigenlijk wel heel geweldig waren was het einde verhaal voor die 'kleintjes'. En nu gebeurt hier simpelweg hetzelfde. Nogmaals: deze DT plaat is af en toe best aardig, maar absoluut NIET super. En dat tegengeluid is - vooral hier op metalfan blijkbaar - erg hard nodig.

Ik sluit hier af met wat quotes uit de geweldige review van Irving Tan Zhi Mian op sputnikmusic, juist omdat ik al een paar weken exact hetzelfde zeg... alleen in iets minder 'grandiose' taalgebruik... dat wel :).

"On A Dramatic Turn of Events, the band resort to a familiar concoction of storm and wind samples, repeated use of faux choirs, predictable jazz fusions, extended trading solo sections, and bombastic song titles that use polysyllabic, apocalypse-referencing words in an attempt to sound grandiose. [..] As a result, the album ultimately becomes a monument to all that can be wrong with the songwriting of modern progressive metal. [..] What makes it worse is that some of the instrumental sections present herein aren’t even that good either.[..] In the end, the biggest, most inescapable problem with A Dramatic Turn of Events, and – by extension – Dream Theater, is that, aside from being derivative, the band repeatedly shows that they are capable of doing much better. [..] I cannot honestly say that I dislike this album, but [..] at the end of the day it is cliché, contrived, and smacks of a band in desperate need of reinvention. Guys, please wake the fuck up – I want my favourite prog-metal band [..] back!".

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Rens op 27-09-2011 om 18:04u
Score: 90 / 100

Het blijft wel eindeloos doorgaan zo..

Maar wat is je punt nou eigenlijk?

Dat het album gewoon slecht is?

Er zullen zeker weten genoeg mensen het met jou eens zijn, maar ook genoeg mensen vinden het album gewoon wel goed..

Meningen verschillen..

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 28-09-2011 om 09:24u
Score: 79 / 100

Mijn punt is dat ik zo naief ben te denken dat het nut heeft metalfans te wijzen op het feit dat in heel veel gevallen het gras elders veel groener is. Vooral als fans hard roepen dat een plaat zo vreselijk geweldig is dat ie 90 tot 100 punten waard is, dan lijkt een site als metalfan me bij uitstek geschikt daar op in te gaan. En uiteindelijk wordt geen enkele fan slechter van dat soort informatie - en (zo naief ben ik... :) misschien wel beter...

Ofwel, zoals ik boven al eerder aangaf, voor iedereen die deze ADTOE geweldig vindt, luister op z'n minst een keertje naar

- Arch / Matheos - Sympathetic Resonance (2011)

(en geef de zang van John Arch ook een eerlijke kans. Dat is de investering meer dan waard!)

En een ieder die bijvoorbeeld echt van mening is dat de instrumentale delen van ADTOE helemaal top zijn raad ik aan eens te luisteren naar

- Angel Vivaldi - Universal Language (EP, 2011)

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben er 100% van overtuigd dat een (groot?) aantal luisteraars zal vinden dat deze platen inderdaad VEEL beter zijn dan ADTOE. Moeten ze wel even de moeite nemen bij Youtube te beginnen...

(Kijk overigens ook eens bij Obscura's Omnivum alhier; daar deed ik exact hetzelfde - dus 't gaat me echt niet speciaal om Dream Theater).

En als meer fans deze site nou eens op zo'n manier zouden verrijken, dan worden we daar met z'n allen beter van. Vrij naief van mij uiteraard, maar 't is het proberen waard.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Rens op 30-09-2011 om 14:06u

Dus iedereen moet jou maar volgen, en hun eigen mening over ADTOE opgeven?

Ik heb even geluisterd naar Angel Vivaldi, ken ze verder niet..

Dat ze beter zijn dan Dream Theater kan ik niet zeggen, dan zal ik nog meer werk van deze band moeten horen.. Maar ik heb o.a. het nummer A Mercurian Summer geluisterd, en deze klonk zeker wel goed..

Maar ik vond het wel een beetje teveel instrumentaal

Arch/ Matheos klinkt ook goed.. Aparte stem heeft de zanger, maar dat maakt het wel leuk, het past wel bij de muziek..

Maar niet elke zanger is perfect..

Je ziet bij James Labrie ook heel goed dat hij vaak moeite heeft hoge tonen te halen.. Ik heb Dream Theater slechts één keer live gezien op Bospop..

Niet zo iedereen is zo naief zoals jij, misschien dat jij ook bepaalde dingen van anderen kunt leren..

Maar uit al jou reacties blijkt dat jij echt vasthoud aan alleen je eigen mening..

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 30-09-2011 om 18:04u

Denk ik toch niet. Hier op metalfan heb ik juist al een flink aantal keren gevraagd om luister-suggesties, maar daarop komt echt niet of nauwelijks respons. Komt op mij over alsof veel metalfans alhier maar 1 nieuwe plaat per jaar luisteren om die vervolgens maar meteen te bombarderen tot 'plaat van het jaar'. Tja, een klein beetje referentie-kader is natuurlijk wel handig - zeker als je weet dat er tenminste 2000+ metal-gerelateerde platen per jaar verschijnen. Een beetje hulp om in die berg een weg te vinden is wel handig.

De enige mening waar ik dus weldegelijk aan vasthoud is dat deze site zo veel meer zou kunnen zijn dan hij nu is, maar dat daar wel en beetje gefundeerde input van de gebruikers voor nodig is...

PS: Op basis van je reactie op Arch/Matheos geloof ik dat je de band 'Fates Warning' mogelijk niet kent. Ook zeer aan te raden; begin eens bij het nummer 'The Eleventh Hour', en daarna bv. "A Pleasant Shade of Gray, Part XII'. Dat zijn klassiekers in precies het straatje waar DT ook acteert. Sterker nog, Fates Warning was eind jaren tachtig een grote inspiratie-bron voor DT. En let wel: ik zeg opnieuw niet dat het beter is dan DT, maar alleen dat er veel mensen zijn die dat wel zo vinden.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Rens op 01-10-2011 om 18:22u

Is maar net wat je zelf leuk vind om naar te luisteren..

Ik luister niet alleen prog. metal, ook vele anderen soorten. Jij ook vast wel..

Maar ik heb de tijd gewoon niet om ff te zoeken naar anderen prog. metalbands, heb wel betere dingen te doen de laatste tijd..

Ik ben vorig jaar in december bijvoorbeeld met Helloween geweest in de Effenaar, voorprogramma Stratovarius.. Vast wel bekend, power metal

Ben laatst nog naar Sabaton geweest, staat ook een review van op metalfan.. Vorig jaar Dimmu Borgir live gezien, black metal.. Volbeat ga ik live zien in november, heb nightwish geluisterd toen Tarja er nog was. Nu vind ik ze niks meer aan..

Zegt Equilibrium jou iets? Is echt supergaaf, als je grunten tenminste leuk vind om naar te luisteren..

Lekker klassiek! Van Halen:)

En zo kan ik nog wel even doorgaan

Wat betreft je stukje over dat bombarderen met plaat van het jaar moet ik je wel gelijk geven.. Als iedereen een plaat gaaf vind is het meteen plaat van het jaar..

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 01-10-2011 om 21:48u

Ik luister inderdaad al zo'n 25 jaar naar alles wat los en vast zit. En dit jaar wat meer dan normaal; ben door een auto-ongelukje nl. eventjes uit de roulatie (ben al weer bijna de oude). In mijn metal-jaarlijst over 2011 tot nu toe staat o.a. prog, tech-death, deathcore, black, pagan, en nog een aantal bands die niet zo goed in een genre passen (de meeste platen uit mijn jaarlijst zijn overigens hier op metalfan niet gereviewed). En daarbij o.a. ook nog klassiek; Beethoven is wat mij betreft bv. de allereerste heavy metal composer (zie bv. 2e deel 9e symphony).

Alle bands die je noemde ken ik daarom vrij goed, Van Halen was midden jaren '80 zelfs (naast Kiss en - ahum - Europe) de stepping stone naar metal voor mij. Helloween was na Iron Maiden mijn 2e 'echte metal'-plaat. De meeste andere bands die je noemde vind ik niet allemaal even goed - maar dat hoeft ook niet. Als je (zoals ik nu) tijd hebt wat dieper te graven kom je nl. altijd wel iets tegen dat 'beter is' dan de bands die wat meer exposure krijgen. Zo zullen de meeste fans hier vast nog nooit van Beyond Creation, Petrychor, of Irisblind hebben gehoord. Die bands staan dit jaar met een dikke 90+ in mijn lijst.

Zo snap je misschien beter waarom ik ADTOE niet de hemel in _kan_ prijzen. Ik heb alleen al dit jaar zo'n 30 platen (uit 2011) beluisterd die ik minstens net zo goed of beter vind (en een stuk of 200 (uit 2011) die ik slechter tot VEEL slechter vind). Bovendien - maar dat weet je al - valt ADTOE voor mij ook echt in het niet bij een aantal andere recente prog-platen _en_ bij DT's eigen oudere werk. Da's mijn mening - en die hoeft uiteraard niemand te delen - maar grappig genoeg staat ADTOE op sputnikmusic inmiddels qua score op de 8e plaats (van de 11) in de lijst van DT CDs. Toen ik zo'n 3 weken geleden hierboven zei dat dat ongeveer mijn inschatting was ging mijn kop eraf... :)

Maar toch denk ik dat DT's volgende plaat wel een echte klapper kan zijn, mits ze dan wel veel meer gebruik gaan maken van Mike M's kwaliteiten _en_ veel meer lef durven tonen. Ik wacht met spanning af...

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Rens op 02-10-2011 om 11:59u

Eerst maar eens kijken dan wat de reacties zijn op de nummers van ADTOE als ze live gespeeld worden..

Iron Maiden, daar ben ik in juni dit jaar dus naartoe geweest.. Ze speelden enkelen nummer van The Final Frontier, maar echt los gingen de mensen toen absoluut niet..

Maar bij nummers als The Trooper uiteraard wel, en bij 2 Minutes To Midnight.. Dance of Death was ook heel mooi

Skull Fist, een bandje dat net is begonnen.. Die zijn wel goed, luister bijvoorbeeld maar eens naar het nummer Blackout, of Get Fisted

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 02-10-2011 om 17:55u

Live lukt me even niet ivm nek-letsel, maar ik pik daarvan o.a. wel iets mee via YouTube. V.w.b. de lauwe reacties op de 'nieuwe' Maiden live - dat vind ik echt jammer, omdat ze m.i. de laatste jaren juist weer een hele rits goede nummers hebben geschreven. Sterker, een live-bootleg uit 2007 (Globen, Stockholm), waarop ze AMOLAD integraal spelen, draai ik van alle (+/- 60) Maiden CDs die ik bezit veruit het meest. Klinkt ook veel sterker dan het studio-album zelf. En vwb TFF: Starblind behoort inmiddels tot mijn absoluut favoriete Maiden nummers (helaas spelen ze 't vooralsnog niet live)...

En Skull Fist... Haha... Ja, die heb ik eerder hier een score van 200 willen geven (maar dat pikte het systeem helaas niet). Zwaar over de top - nostaligisch - en heel goed gemaakt. Buitencategorie dus, maar voor mij met zo'n big smile dat ie toch niet in mijn jaarlijst komt. :)

Ok, vooruit dan: nog 1 tip voor alle prog-fans met een brede kijk: probeer de CD 'Colors' van 'Between The Buried And Me' eens. Heel veel DT invloeden maar toch heel anders. Volgens mij (en vele anderen, waaronder Mike Portnoy) een van de allerbeste CDs van de laatste 10 jaar.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Koenm op 03-10-2011 om 11:04u

Niet alleen Colors, ook opvolger The Great Misdirect is van buitenaards niveau. Invloeden reiken van Dream Theater over Porcupine Tree tot Muse tot Opeth tot metalcore tot death metal tot grindcore. En het klinkt als een geheel, erg knap imo!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Een Metalfan op 03-10-2011 om 12:23u
Score: 90 / 100

zeker een strake cd dit. Toch was The Count of Tuscany iets beter. zeker gave band dit!

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Metal Meepy op 03-10-2011 om 18:38u

@Koenm: klopt helemaal. En als we dan toch bezig zijn: ook BTBAM's laatste EP "The Parallax: Hypersleep Dialogues" is m.i. bijzonder goed. Dat is nou e'e'n van die platen die ik dit jaar wel een score van dik in de 90+ heb gegeven. En dan zou er zelfs nog een deel 2 (full album) moeten volgen dit jaar...

Jammer overigens dat hier op metalfan alleen hun CD 'Alaska' is gereviewed. BTBAM verdient beter, want die CD is al van flink een tijdje geleden.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Johnny op 06-10-2011 om 09:56u
Score: 90 / 100

@metalfan inderdaad The Count of Tuscany vond ik ook beter (hun beste) DIt album is erg intgetogen maar fantastisch. Ik hoop dat de volgende weer heavy wordt.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Rens op 02-11-2011 om 14:32u

Als je het dan over Black Clouds & Silver Linings hebt mag The Shattered Fortres ook wel genoemd worden, en A Nightmare To Remember..

Maar het allerbeste album van Dream Theater blijft nog altijd Images And Words

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van Johnny op 21-12-2011 om 07:52u
Score: 98 / 100

Dit album moest bij mij wennen. Black Clouds vond ik niet te overtreffen.
Maar nu moet ik toegeven dat dit album hun beste studio album is die ze gemaakt hebben (de albums voor 2001 ken ik niet). Zelfs de ballads zijn goed terwijl ik op Black Clouds het nummer Glitter vaak oversla.

Tot nu toe vind ik elke album na 2001 het album daarvoor overtreffen.
Ik h oop echter wel dat het volgend album weer iets harder wordt.

Dream Theater - A Dramatic Turn Of Events
Reactie van da -Z- op 02-01-2012 om 03:12u

Vet. Mensen bespreken hier Between The Buried And Me. Geweldige band, heb ze nog een paar wekenb gelden live gezien. BTBAM is wat Dream Theater 20 jaar geleden was: vernieuwend

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.