• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Alcest - Le Secret
Jaar van release: 2011
Label: Prophecy Productions
Alcest - Le Secret
Hoewel sommige bands pas jaren na hun bestaan erkenning krijgen, zijn er ook bands waarvan de muzikale invloed direct duidelijk wordt. Het uit Frankrijk afkomstige Alcest valt in die laatste categorie. Met het debuutalbum Souvenirs D’Un Autre Monde zond de band een schokgolf door het blackmetalgenre door gruizig gitaarwerk te combineren met shoegaze-invloeden en dromerige, haast lieflijke zang. Het resultaat was enerzijds een magistraal album en anderzijds de geboorte van een nieuw subgenre (blackgaze).

De muzikale reikwijdte en het enorme potentieel van Alcest werd echter al eerder ingezien door Prophecy Productions – het huidige label van de band. Verantwoordelijk daarvoor was de E.P. Le Secret, die de band nog vóór zijn debuutalbum uitbracht. Het leverde Alcest een platendeal van maar liefst vijf albums op. Met het groeiende succes van de band werd Le Secret bovendien een gewild collector's item. Gelukkig heeft het label ervoor gekozen om deze E.P. opnieuw uit te brengen.

De twee nummers op deze E.P. zijn muzikaal gezien een mooie voorbode van wat Alcest te bieden heeft. Le Secret begint met fraai akoestisch gitaarwerk en gaat na een aantal minuten over in een heerlijk gruizige riff, die zich heerlijk lijkt uit te strekken. De fragiele, breekbare cleane zang van Neige past perfect hierbij. Het nummer kent bovendien een mooie versnelling tegen het eind. De lengte van een klein kwartier geeft Alcest de mogelijkheid om gebruik te maken van langgerekte instrumentale stukken, die ontzettend sfeervol zijn. Het hierop volgende Élévation begint nog sereen, maar barst al snel los in een vurig blackmetalnummer waarin Neige ook zijn ijzige screams laat horen. Toch bevat ook dit nummer genoeg fraaie, uitgerekte soundscape-achtige momenten die duidelijk maken tot wat voor moois deze band in staat is.

Bij de heruitgave van Le Secret is het label bovendien zorgvuldig te werk gegaan. De E.P. bevat naast de twee oorspronkelijke nummers ook twee nieuwe, heropgenomen versies van diezelfde nummers. Dat voegt direct een extra dimensie toe aan deze E.P., aangezien de oorspronkelijke versies productioneel gezien nog niet opperbest waren. De nieuwe versies klinken perfect en geven deze E.P. precies de juiste sound mee. Daarbij is het voor de mensen die het origineel niet kennen ook de moeite waard om de oude opnames te horen, waarbij het grootste pluspunt voor mij het wat rauwere en natuurlijker klinkende drumgeluid is.

Hoewel Le Secret wat mij betreft niet het beste werk van Alcest is, is het wél een ijzersterke release, waarop al een grote muzikale diepgang aanwezig is. De combinatie van dromerige shoegaze en gruizige black metal die Alcest zo bekend zou maken, werkt ook hier al uitstekend. Dat maakt Le Secret tot verplichte kost voor de fans van de band, zelfs voor degenen die de oorspronkelijke E.P. al in hun kast hebben staan.

1. Le Secret (2011)
2. Élévation (2011)
3. Le Secret (2005)