• Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Lifelover - Sjukdom
Jaar van release: 2011
Label: Prophecy Productions
Lifelover - Sjukdom
Met albums als Pulver en Erotik wist deze in cynisme gedrenkte, eigenzinnige black metalband met zijn unieke, bizarre geluid snel een naam voor zichzelf op te bouwen in de underground. De mengeling van black metal met popriedeltjes en postpunk-invloeden, die bovendien werd aangevuld met allerlei vervreemdend vrolijke samples en effecten (geklap van lachende kinderen) pakte uitstekend uit en leverde Lifelover veel publiciteit op. Het derde album, het in 2008 verschenen Konkurs, verscheen dan ook via het relatief ‘grote’ Prophecy Productions.

Enkele maanden geleden - op Valentijnsdag om precies te zijn - bracht dat label ook het vierde album van Lifelover (Sjukdom, oftewel ‘ziekte’) uit. Qua sound is er niet veel veranderd in de afgelopen jaren, maar helaas moet ik concluderen dat het niveau wat minder is geworden. Het lijkt erop dat de heren een beetje zijn vastgeroest in de formule die hen eerder zo verfrissend maakte. Sjukdom bevat namelijk vrijwel identieke elementen als zijn voorgangers, maar het nadeel is dat de meeste nummers simpelweg minder overtuigend zijn.

Met lekker erop los rockende en groovende nummers als Led By Misfortune en Becksvart Frustration weet Livelover nog het meest te imponeren. Ook nummers als Resignation en Horans Hora blijven direct hangen door hun verslavende pianodeuntjes. De overige nummers blijven daar echter bij achter en vallen flink in herhaling ten opzichte van het eerdere werk. Dat hoeft niet per definitie erg te zijn, maar als die nummers dan ook nog eens minder gedreven klinken, daalt de kwaliteit al snel. Voor een deel heeft dat te maken met de productie, die op Sjukdom een stuk cleaner is in vergelijking met het oudere materiaal. Dat pakt namelijk eerder als nadeel dan als voordeel uit. De meer druilerige sound van Pulver en Erotik sloot namelijk perfect aan bij mistroostige nummers van de band. Tegelijkertijd legt de cleane productie de ‘kaalheid’ van de nummers net iets te nadrukkelijk bloot.

Hoewel Sjukdom al met al een aardig album is geworden, hoop ik dat Lifelover voor een volgend album eens wat meer bij zichzelf te rade gaat. Voor een band die met zijn eerste albums wist te verrassen, choqueren en vooral flink wat discussie wist op te roepen klinkt Sjukdom namelijk ontzettend standaard. Zelfs bij vlagen een beetje saai. Dat is jammer, want Lifelover is zeker geen band geweest die voor het predikaat ‘aardig’ is gegaan.

1. Svart Galla
2. Led By Misfortune
3. Expandera