The Shadow Theory - Behind The Black Veil
Jaar van release: 2010
Label: InsideOut Music
The Shadow Theory is een groep met muzikanten die hun sporen bijna allemaal al in andere bands hebben verdiend. Leden doken al op in bands als Pain Of Salvation (Kristoffer Gildenlöw) en Threshold (drummer Johanne James), maar de bekendste naam is toch wel die van Devon Graves. De zanger van Psychotic Waltz en Deadsoul Tribe kan er kennelijk nog wel een band naast hebben, ondanks de reünie van de eerstgenoemde groep.

Het is dan ook Graves die de voornaamste stempel op deze schijf drukt. Zijn kenmerkende en veelzijdige zang speelt een belangrijke rol en ook muzikaal heeft deze alleskunner de nodige invloeden van zijn andere bands meegenomen. Zo doet de grillige opzet van de composities vaak denken aan het oude materiaal van Psychotic Waltz en is het gebruik van vage maatsoorten en exotische ritmes met name een eigenschap die Deadsoul Tribe ook bezit. Toch is Behind The Black Veil geen goedkope mix van het beste van twee werelden. Nee, deze plaat is veel meer dan dat. The Shadow Theory staat vooral garant voor avontuur. Lange en vooruitstrevende songs als I Open Up My Eyes en By The Crossroads gaan hand in hand met kortere werkstukjes als het kalme Selebrate en het met vreemde tempowisselingen opgesierde Snakeskin. Gedragen door complexe gitaarriffs en bijzonder smakelijke drumpartijen, geeft het materiaal pas na meerdere draaibeurten alle geheimen vrij.

De rode draad wordt voornamelijk verzorgd door het gevarieerde (soms bijna schizofrene) zangwerk van Graves, maar ook de andere muzikanten doen regelmatig een duit in het zakje. Prachtig is ook de toevoeging die de fluit vormt in enkele nummers, al doet de muziek beduidend minder folky aan dan de soms bijna Jethro Tull-achtige stukken van Psychotic Waltz. Nee, de sfeer is vooral grimmiger en muzikaal neigt men in heftigere passages ook wel eens naar de stevigere contreien binnen de rock en metal.

Hoewel de 'song' toch vooral centraal staat, krijgen de muzikanten voldoende de ruimte om hun kunsten te etaleren, zodat de plaat keer op keer uitnodigt tot herbeluistering. Subtiele details komen uitstekend uit de verf door de transparante mix. Leuke melodische foefjes die bij de eerste draaibeurten nauwelijks opvallen, zorgen bovendien bij iedere luisterbeurt voor interessante momenten. Wel had het hier en daar wat voller mogen klinken, want vooral de keyboardpartijen en symfonische passages klinken soms wat dunnetjes, waardoor niet altijd de beoogde impact wordt bereikt. Liefhebbers van bovengenoemde bands en het experimentelere werk van (de oude) Pain Of Salvation moeten dit desondanks zeker eens gaan beluisteren. Het album is progressief, spannend en leunt op creatief avontuur en dat horen we binnen dit genre natuurlijk graag.

1. I Open Up My Eyes
2. The Sound Of Flies
3. Ghostride