Met het grootste gemak schudt de band wederom een geweldig arsenaal aan topsongs uit de mouw. De mix tussen harde power metal, hard rock en progressieve metal is intact gebleven, maar klinkt ditmaal nog verfijnder, grootser en spannender. Productioneel gezien is The Seraphic Clockwork geweldig. Alle instrumenten knallen als nooit tevoren en alle plectrumaanslagen en symfonische accenten zijn perfect vastgelegd. Iedere progressieve metalband zou bovendien een moord doen voor songs als Frequency en het wereldse On My Way To Jerusalem. Prachtig geschreven nummers met ontelbare interessante melodielijnen, spetterend gitaarwerk en fabelachtig zangwerk van Kuntz. De zanger zorgde overigens ook weer voor de bijzondere teksten en daarbij put hij weer rijkelijk uit religieuze en filosofische bronnen.
Naast dat deze nieuwe plaat interessant is voor de liefhebbers van complexe progmetal, verliest Vanden Plas het liedje nooit uit het oog. Zo is de cd ook boeiend voor fans die een lekkere pot metal willen horen. Ondanks de niet geringe speelduur van sommige nummers (afsluiter On My Way To Jerusalem klokt al bijna dertien minuten), strooien de muzikanten lustig met prachtige en toegankelijke metalriffs, zodat de techniek niet de boventoon gaat voeren. Uiteraard experimenteert men er hier en daar lekker op los, maar eigenlijk alleen wanneer de nummers daar om vragen.
Vanden Plas consolideert met deze zesde studioplaat de status van beste Duitse progressieve metalact en ik verwacht ook eigenlijk niet dat hier de komende tijd nog andere symfonische gezelschappen aan gaan tippen. Dit is werk met de grandeur van grootse musicals en opera's en de knalfactor van vette, strak gespeelde metal. We hadden ook niet anders verwacht.
Tracklist:
1. Frequency
2. Holes In The Sky
3. Scar Of An Angel
4. Sound Of Blood
5. The Final Murder
6. Quicksilver
7. Rush Of Silence
8. On My Way To Jerusalem