• Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

• Ben Graves (Murderdolls) - 2018

Furia (Fra) - Un Lac De Larmes Et De Sang
Jaar van release: 2003
Label: Adipocere Records
Na twee demo's, een mini cd en het in 2001 verschenen 'Le jardin d'Eden' komt dit schijfje op de markt. Deze Franse band presenteert op het Franse Adipocere records hun tweede album waarop 13 Franstalige nummers staan. Ook de gehele site en het cd-boekje zijn Franstalig. Dus geen 'Thank you list' maar 'Remerciements'. Maar om eerlijk te zijn heeft dit schijfje veel internationale uitstraling. De muziekstijl, een mengeling van melodieuze death en black metal met barokke en folk invloeden, luistert heerlijk weg. De productie is ook uitstekend te noemen (gemixt in Finnvox studios. (oa. Nightwish, Sinergy, Children of bodom...) en het artwork is ook heel mooi verzorgd.

Maar laten we het even hebben over wat uiteindelijk het belangrijkste is; namelijk de muziek. De band speelt snelle melodieuze metal met black geschreeuw en krachtig klinkende cleane zangstukken. De muziek is erg druk en bombastisch, de refreinen zijn meesterlijk en de riffs vragen erom dat je hoofd van die rare en vage schudbewegingen gaat uitvoeren. Muzikaal zit dit allemaal heel erg sterk in elkaar. Alles klinkt heel vloeiend en ook gastmuzikanten (viool, vrouwelijke zang, koorzang) maken dit tot een heerlijk muzikaal schijfje. De muziek is dus niet heel erg origineel (maar zeker niet onorigineel!) maar de uitvoering maakt heel veel goed. Voor de Franssprekende onder ons wacht ook nog een mooi en mythisch concept. En ik moet zeggen dat de Franse zang nergens storend is!

Fans van drukke melodieuze metal met heftige zang beleven hier veel plezier aan. Het is niet voor de blackmetalpurist maar eerder voor de gewone metalfan die houdt van sterke songs en melodie en die iets nieuws wil horen. Maar vergis u niet, op dit album staan ook enkele harde thrashy stukken. Liefhebbers van In flames, Children of Bodom en Dark tranquility die het lekker snel willen horen, hebben hier een goede underground cd aan. Persoonlijk vind ik dit een erg vermakelijk en verrassend goed album. De verrassing van de maand naar mijn inziens.

1. Ferme les yeux...
2. Un lac de larmes et de sang
3. Elmira, l'image d'un destin