• Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

• David Wayne (Metal Church) - 2005

DungeönHammer / Rust - Frozen Wasteland / Summon The Burning
Jaar van release: 2010
Label: Bestial Invasion Records

Enkele maanden geleden bracht Bestial Invasion Records een split 7" plaat uit met twee voor mij niet bekende black/thrash bands. Op zich niet zo vreemd, want beide bands hebben respectievelijk één en drie EP’s op hun naam staan en zijn pas recent actief geworden. Daarnaast zijn het ook geen voor de hand liggende bands om samen op een split EP te mikken, maar het resultaat mag er zijn. Frozen Wasteland/Summon The Burning is een mooie verrassing geworden, onder voorwaarde dat je een ietwat primitiever geluid aan kunt.

DungeönHammer opent de split met Hellwolves en zet daarmee meteen een heel bijzondere sfeer. In tegenstelling tot wat je bij black/thrash verwacht, is het geluid heel erg iel en is de productie een tikkeltje ruizig, waardoor de muziek heel antiek klinkt. Black/thrash mag het wat mij betreft ook niet heten. Er zitten zeker enkele invloeden uit de thrash metal in, zoals bepaalde opvallende riffs, maar het is voornamelijk black wat de klok slaat. Ik ben niet zo van de vergelijkingen, maar bij het luisteren van DungeönHammer ontkom je niet aan de indruk dat de band zich door Black Crucifixion heeft laten beïnvloeden. Hetzelfde doomachtige geluid is door de trage speelstijl volop aanwezig en ook de zang heeft er veel van weg. Je kunt met mindere bands vergeleken worden.

Bij Rust ligt het er allemaal wat dikker bovenop. De productie is ook hier een tikkeltje ruizig en de band blaast en beukt er fanatiek op los. Rauwe vocals complementeren de klassiek klinkende gitaarlijnen en de snoeiharde drumsalvo’s jagen het tempo behoorlijk op. De beide nummers van Rust zijn onderling niet heel afwisselend, maar bij dit heerlijke geluid en het enthousiaste spel van de band, zie ik dat graag door de vingers. Meer valt over Rust eigenlijk niet te melden. Dit is heerlijk strak gespeelde black/thrash met een rauw randje. Niets meer, niets minder.

En daarmee komt Frozen Wasteland/Summon The Burning tot een einde en is de eerste indruk een mooie. Hoewel DungeönHammer even wennen was, en Rust niets nieuws onder de zon is, hebben beide bands uitstekend werk geleverd, dat zeker nog vele luisterbeurten mee zal gaan. Als ze dit niveau op de eerste albums volhouden, dan zit het met deze twee wel goed.

DungeönHammer
1. Hellwolves
2. Bloodkult