• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Blaze - As Live As It Gets
Jaar van release: 2003
Label: SPV / Steamhammer Records
Blaze - As Live As It Gets
Inmiddels is zanger Blaze Bayley geen onbekende meer in metalland. Na wat albums met Wolfsbane en Iron Maiden gemaakt te hebben heeft Bayley z'n eigen band Blaze opgericht, en daarmee tot nu toe twee albums opgenomen: Silicon Messiah en Tenth Dimension. Na een paar jaar op tour geweest te zijn vond de band het eigenlijk wel tijd om het live gevoel op plaat vast te leggen. De band heeft daarom een aantal shows in het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland opgenomen en daaruit deze live cd samengesteld.

Het merendeel van de nummers bestaat natuurlijk uit materiaal van Silicon Messiah en Tenth Dimension. Dat Bayley's band ook live lekker strak speelt blijkt wel op dit album. Wat wel jammer daaraan is, is dat de nummers niet zo heel veel afwijken van de studio-versies. Dat is niet zo heel erg, want ook live klinken ze erg goed. De songkeuze valt in ieder geval niet tegen, alleen mis ik The Launch eigenlijk een beetje. Gelukkig staat m'n favoriet Stare At The Sun er wel op.

Waar het album pas echt interessant wordt is bij de non-Blaze nummers. Ik heb het dan over het Wolfsbane nummer, de Led Zeppelin cover en de vier Iron Maiden songs die op de dubbelcd staan. Het tweede nummer op het album is gelijk al eentje van Maiden, namelijk When Two Worlds Collide. Blaze zet hier een versie neer zoals Maiden 'm nooit gespeeld heeft, en ik vind 'm eigenlijk wel beter dan de normale studio versie van Iron Maiden. Futureal is altijd leuk om live te horen, maar deze opname is eigenlijk niet zo bijzonder. De Led Zeppelin cover Dazed & Confused stond in de studioversie al op een Led Zeppelin tribute album, en ze besloten het nummer ook live te spelen. Ook deze wijkt niet zoveel af van de studioversie, al is die van Blaze wel een stuk zwaarder dan de originele van Led Zeppelin.

Dan staan er nog twee Iron Maiden nummers op die wel opvallend zijn. Zo is er het lange Sign Of The Cross, wat eigenlijk totaal anders is dan de rest van de nummers op de cd. Ik dacht eigenlijk dat Bayley alleen nummers van Iron Maiden zou spelen waaraan hij zelf meegeschreven heeft, maar blijkbaar is z'n policy wat veranderd. Daar ben ik eigenlijk wel blij om, want deze versie van Sign Of The Cross is erg aangenaam, en zo hebben we toch een live uitvoering van een van Blaze's beste nummers die hij met Iron Maiden maakte, zonder dat er "scream for me" doorheen geroepen wordt. En dan is er nog het nummer wat Iron Maiden nooit live gespeeld heeft: Virus. Fans zullen hiervan smullen, omdat ze eindelijk dat nummer eens live kunnen horen. En Blaze zet ook hiervan een goeie versie neer.

Blaze Bayley live zien met z'n eigen band Blaze is het tegenovergestelde van hoe hij bij Iron Maiden was. Bij Maiden leek hij erg onzeker op het podium. Met z'n eigen band is dat beduidend anders, en dat is ook te horen aan z'n stem, want hij klinkt hier net zo goed alsop de studioalbums. Zou er later in de studio wat mee geknoeid zijn? Ik denk het niet, want ik heb Blaze een aantal keren live gezien en dat klonk aardig zo als op dit live album. Het enige wat wat minder is is de helderheid van de nummers, maar dat is natuurlijk meestal het geval bij live albums. De live sfeer zit er in ieder geval goed in, en As Live As It Gets is gewoon een erg lekker live album.

CD 1:
1. Speed Of Light
2. When Two Worlds Collide