Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Bad Breeding, Pressure Pact en Azijnpisser
  • Bongzilla en Der Mancha Red
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • The Sisters Of Mercy
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Forced Entry - As Above So Below (re-release)
Jaar van release: 2009
Label: Lost And Found Records
Forced Entry - As Above So Below (re-release)
Regelmatig vraag ik me af wat ruim tien jaar geleden het aanbod was wat muziek betreft. Internet stond toen nog in de kinderschoenen en het downloaden moest toen nog uitgevonden worden. Ik kan me dus niet anders voorstellen dan dat je op de lokale platenboer aangewezen was en wat je via cassettebandje van vrienden kon krijgen. Daar komt dan ook nog eens bij dat heavy en thrash metal toen dood en begraven was.

Tegenwoordig kun je alles wel op Ebay vinden, en wat tegen woekerprijzen aangeboden wordt is op korte termijn toch wel via een rerelease verkrijgbaar. Goede muziek of niet. Zo viste ik onlangs As Above So Below uit de schappen, die enkele maanden geleden door Lost & Found Records opnieuw was uitgebracht. Dan kun je net zo goed meteen een review schrijven toch?

Forced Entry was één van de eerste bands in Seattle die zich bezig hield met thrash metal. Daarmee behoorden ze meteen tot de betere acts van die stad. Tot een doorbraak in Europa is het nooit gekomen, want voor een tour zijn ze helaas nooit hier geweest. Hun debuut Uncertain Future was al langer verkrijgbaar via Combat Records, maar tegen de tijd dat As Above So Below uit zou komen, waren er veel problemen met het label. Toen uiteindelijk Relativity Records de plaat uitbracht, was de grunge wereldwijd al doorgebroken en was het zo goed als gedaan met Forced Entry.

Genoeg geschiedenislessen! We zitten hier ten slotte voor de muziek. As Above So Below heeft namelijk alles wat je van thrashplaat uit 1991 kan verwachten. Ruim 40 minuten lang worden we getrakteerd op technisch hoogstaande muziek. Forced Entry wisselt regelmatig van snelheid en beschikt duidelijk over een eigen geluid. Vooral gitarist Brad Hull heeft daar een groot aandeel in, want we mogen hem gerust een excentrieke gitarist noemen. Met zijn aparte manier van spelen en schrijven geeft hij veel kleur aan de songs. Het spelniveau is over de gehele plaat hoog en gelukkig staat dat allemaal in dienst van de songs. Behalve bij How We Spent Our Summervacation, wat een simpele, doch leuke, thrasher is. De smaakmakers zijn Bone Crackin’ Fever, When One Becomes Two en het zeer humoristische We’re Dicks, al zal iedere fan waarschijnlijk andere favorieten aanwijzen. Alleen As Of Yesterday kunnen we als zwakke broeder bestempelen. Het geluid is werkelijk fenomenaal. Zelfs voor moderne begrippen

Zoals bij vele heruitgaves, zijn er op As Above So Below een aantal extra’s te vinden. Weliswaar geen bonustracks (die ik eigenlijk geen seconde gemist heb), maar wel leuke bandgeschiedenis, geschreven door Brad Hull. Daarnaast geeft hij bij elke track een korte toelichting. Waar ik zelf het meest blij mee ben is dat deze plaat weer fatsoenlijk verkrijgbaar is. As Above So Below biedt 100% waar voor je geld.

Tracklist:
1. Bone Crackin' Fever
2. Thunderhead
3. Macrocosm, Microcosm
4. Never A Know, But The No
5. We're Dicks
6. Apathy
7. The Unextinguishable
8. As Of Yesterday
9. When One Becomes Two
10. How We Spent Our Summer Vacation

Score: 86 / 100

Reviewer: Ruud
Toegevoegd: 28 augustus 2009

Forced Entry - As Above So Below (re-release)
Reactie van Een Metalfan op 28-08-2009 om 21:13u

ik had er nog nooit van gehoort..klinkt als een tiet..heerlijk

Forced Entry - As Above So Below (re-release)
Reactie van The M. op 01-09-2009 om 17:26u

Hmm, toch wel benieuwd na deze positieve recensie. Ga hem zo spoedig mogelijk binnenhalen. Had hier trouwens ook nog nóóit van gehoord.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.