• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Dawn of Winter - The Peaceful Dead
Jaar van release: 2008
Label: Massacre Records
Dawn of Winter - The Peaceful Dead
Soms zijn er muzikanten binnen het metalgenre die zulke enorme fans zijn dat ze op de eerste plaats muziekliefhebber zijn. Zo zijn zanger Gerrit Mutz en gitarist Jörg Michael Knittel van Dawn of Winter beide enorme metalfans. Van Cirith Ungol tot Carnivore, alle ‘cult’ metalbands uit de jaren tachtig behoren tot hun favorieten. Van Mutz heb ik ooit eens vernomen dat hij meer dan driehonderd bandshirts bezit, een echte verzamelaar dus. Knittel en Mutz zijn misschien beter bekend van de speedmetalband Sacred Steel, maar stonden al in 1991 met de doommetalband Dawn of Winter op de planken. Een doommetalband mocht de heren natuurlijk niet ontbreken, immers: "Doom is the soul of metal", zo krijgen we het eerste nummer te horen.

The Peaceful Dead is het tweede album van Dawn of Winter en is het vervolg op het tien jaar oude In the Valley of Tears. Het heeft lang geduurd, maar daar zijn de activiteiten met Sacred Steel waarschijnlijk verantwoordelijk voor. Dawn of Winter speelt doom zoals we die kennen van Candlemass of Pentagram. Het merendeel van de nummers zijn vrij doorsnee met wat simplistische teksten. Binnen het doomgenre weet Dawn of Winter zich muzikaal moeilijk te onderscheiden, maar de zang van Mutz is wel erg karakteristiek. Zijn nasale, soms hysterische stem is uitermate geschikt voor de speedmetal van Sacred Steel, maar voor de lange halen bij doommetal is het andere koek. Mutz zit de nummers vol te jengelen, wat niet bij elke luisteraar in de smaak zal vallen.

De schijn zit wat tegen, maar the Peaceful Dead is geen slecht album geworden. Het slome Holy Blood en Anthem of Doom zijn emotioneel en sfeervol, maar hoogtepunten zijn de opzwepende nummers Mourner en Burn Another Sinner. Afgaand op het vorige album heeft Dawn of Winter met the Peaceful Dead vooruitgang geboekt. Voor de doom liefhebber is het een leuke, maar geen essentiële aanvulling aan de verzameling. Dawn of Winter moet vooral als ode aan doommetal gezien worden omdat het te weinig een eigen gezicht of echte klasse heeft en ook het vuige randje mist dat voorbeelden Saint Vitus en Trouble bijvoorbeeld wel hebben.

1. The Music of Despair
2. Holy Blood
3. Throne of Isolation