Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
Geen concerten bekend voor 25-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bev Bevan (Black Sabbath) - 78
  • Mark Lanegan (Screaming Trees)† - 60
  • Nick Kuhn (Apothys) - 39
  • Steve Rothery (Marillion) - 65
  • Tim Armstrong (Rancid) - 59
Review

Venom - Black Metal
Jaar van release: 1982
Label: Neat Records
Venom - Black Metal
Het Heden

Ik heb Venom altijd een zeer speciale band gevonden. Venom is dan ook in veel opzichten een opmerkelijke band. Van welke band zijn er immers zoveel best of cd's verschenen. Ik vind dat heel bijzonder. Vooral omdat ik het knap vind van platenmaatschappijen, dat ze al die cd's ook nog hebben kunnen vullen.

Dat is met recht een bijzonder feit. Vooral ook, omdat Venom nog nooit een fantastisch nummer uitbracht. Ja, Venom was keihard in de vroege jaren '80. Harder dan al die 'softe' heavy metal bandjes. Venom was ook sneller dan al die 'trage' bandjes. Venom was volgens velen ook de belichaming van het kwaad. Ik denk persoonlijk dat men dat moet nuanceren. De gehele muziekindustrie had namelijk drommels goed in de gaten dat hier een band stond die van fatsoenlijk musiceren nog nooit gehoord had.

Black Metal was de tweede plaat van het gezelschap uit Newcastle en misschien ook wel de meest succesvolle. De naam voor een compleet nieuw genre was geboren. Muzikaal heeft de band zeker ook de nodige raakvlakken met de latere generatie (vierderangs) black metal bands. Venom kan namelijk ook niet spelen en men verschuilt zich op de plaat vrijwel de hele tijd achter een matige stofzuigerproductie. Het hele album is gebouwd rond drie riffs, die af en toe lichtjes veranderen. Mantas is hoorbaar geen wereldgitarist, maar waagt zich toch aan enkele wanstaltig klinkende solo's. Cronos kan niet zingen en doet eigenlijk niet veel anders dan de luisteraar boos en irritant toe spreken. Drummer Abaddon lijkt voor de grap in een dronken bui wat ritmes te hebben ingespeeld en de rest van de bandleden heeft naderhand de riffs en baslijnen toegevoegd. Als primitief een synoniem is voor bagger, dan is dit de meest primitieve metalplaat ooit verschenen.

Het album opent overigens niet onaardig. Black Metal is het minst slordige nummer op de cd. To Hell and Back is ook nog redelijk, maar daarna is het eigenlijk wel afgelopen. Raise the Dead is een kwelling van maar liefst zes minuten, waaruit duidelijk de spelkwaliteiten blijken van de bandleden, geen. Venom piekt vervolgens nog één keertje licht met Countess Bathory. De rest van de plaat is gevuld met muzikale dieptepunten. Heaven's On Fire is in dat opzicht een prestatie. Dat is namelijk veruit het slechtste nummer dat ik ooit gehoord heb. De heren spelen continu langs elkaar heen en de ongestemde gitaren doen de nekharen rechtovereind staan. Het spreekt voor zich dat de gitaarversie van de kinderuitspraak 'Ne Ne Nu Ne Ne' aan het begin van Teacher's Pet het meest muzikale moment op de hele cd is.

Ik ben me bewust van het feit dat dit album door veel mensen als een klassieker wordt gezien. Een duistere luisterervaring die bij velen kippenvel veroorzaakt. Een meesterwerk dat in hardheid en rauwheid alles overtrof. Tegelijkertijd is dit een plaat die bol staat van het slechte spel, fouten en een chron(os)isch gebrek aan afwisseling. Als je dit album plaatst in 1982, dan is het logisch dat er een angst bestond. Als de harde muziek zich in deze richting zou ontwikkelen, dan zou ik ook in mijn broek schijten. Ik ben nog steeds bang voor Venom. Angstig dat er ooit weer zo'n overgewaardeerde band ontstaat die geen noot fatsoenlijk kan spelen. Over nieuwe albums wil ik het dan ook niet eens hebben. Venom heeft dankzij hun reguliere albums en al die 'best of' platen één ding zeker bewezen. Ze hebben stront tot kunst verheven.

Score: 47/100

Fuck nu

Of misschien toch niet? Vandaag de dag is Venom's Black Metal inderdaad geen album meer dat echt indruk maakt. De reacties op mijn bewust eerder verschenen, bovenstaande stuk zullen dan ook ongetwijfeld schreeuwerig en hard zijn. Bij deze plaat hink ik namelijk op twee gedachten. Mijn ene gedachte heb ik net uitgebreid uiteengezet, maar mijn tweede gedachte gaat eigenlijk iets anders. We praten hier namelijk wel over Venom. Zowel Venom valt niet serieus te nemen, als dat een serieuze kritische recensie niet op de plaats is.

Dit is namelijk tegelijkertijd de meest barbaarse, rauwe en gore plaat ooit verschenen in het metalgenre. Alle regels van toonladdertjes, nette riffs en strakke ritmes worden hier volkomen aan de laars gelapt. De cd voelt aan als een keiharde schop in je gezicht. Een knal voor je kanus. Een harde trap voor je bek. In de opzet om het meest ruwe stuk muziek op te nemen dat er tot dan (1982) was verschenen is Venom namelijk wel ruimschoots geslaagd. Dat brute gekrijs van Cronos, dat hadden we nog nooit gehoord. De volledig uit de maat rammende Abaddon? Hoe durft hij dat te doen? Muziek is toch emotie? In dit geval plaats ik een correctie. Muziek is namelijk bijna altijd emotie. Muziek is soms ook gewoon een rauwe irritante rotschop. Het klinkt allemaal nergens naar en toch klinkt het duivels. Want ja, de muziek van de duivel is niet mooi. Die muziek is überhaupt geen muziek, maar een dosis schreeuwende herrie waarin structuur overbodig is.

Geloof wat je wilt geloven. Plaats je deze cd nu, dan heb je een baggerplaat in handen. Neem je het album zoals het is, dan heb je zwart goud in handen. Deze plaat stinkt naar stront en naar donkere riolen. De vuigheid druipt er vanaf en elke noot lijkt volstrekt vals. Godverdomme, wat kan lelijkheid toch mooi zijn!

Score : 85/100

Tracklist
1. Black Metal
2. To Hell and Back
3. Buried Alive
4. Raise the Dead
5. Teacher's Pet
6. Leave Me in Hell
7. Sacrifice
8. Heaven's on Fire
9. Countess Bathory
10. Don't Burn the Witch
11. At War With Satan (preview)

Reviewer: Jeroen
Toegevoegd: 6 juni 2008

Meer Venom:

Venom - Black Metal
Reactie van DoubleDare op 06-06-2008 om 12:22u
Score: 90 / 100

Jij begrijpt het echt niet he.
Venom maakten hun matige spel volledig goed met goede riffs, sfeer en agressie.
Het allerbelangrijkste in Heavy Metal, de kracht die het in zich heeft, is op deze plaat voor de volle 100% aanwezig.
Ik citeer: BLACK METAL GODS ROCK N' ROLL!!!!

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 06-06-2008 om 12:46u

Dus heavy metal = rommelig, overdreven agressief en matig gespeeld?

hm, dan was ik geen fan geweest van het genre

Venom - Black Metal
Reactie van Rinus op 06-06-2008 om 12:49u
Score: 85 / 100

Nee Jeroen,

Geen beste beurt. Een zeer slechte zelfs.
Voor de rest maak ik geen woorden vuil aan deze pruts recensie.

Oja heb je wel eens gezien hoeveel verzamelcd's er van Motörhead zijn"?

Venom - Black Metal
Reactie van fred op 06-06-2008 om 13:14u
Score: 100 / 100

What the Fuck?? Venom kon niet live spelen?? Mantas een matige
gitarist? Wat een onzin zeg!! Heb ze een paar keer live gezien en echt
het was echt kicken!! Bekijk die "Hell at Hammersmith" video nog maar
eens.. Over smaak valt niet te twisten, maar Venom was gewoon
een trendsetter samen met bv Bathory.. Zij hebben echt de muziekstijl
Black Metal op de kaart gezet...Dus vertel geen onzin over Venom...
Venom-true gods of Black Metal!!!. Fuck off poser scum like C.O.F.
666 greetings!!

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 06-06-2008 om 13:16u

volgens mij wordt er met geen woord gerept over de live prestaties

Venom - Black Metal
Reactie van fred op 06-06-2008 om 13:17u
Score: 100 / 100

Your a piece of shit your self if you insult Venom
Fuck off!!

Venom - Black Metal
Reactie van fred op 06-06-2008 om 13:20u
Score: 100 / 100

Nee, er wordt geen woord gerept daarover.
Maar JUIST live was Venom goed en zijn dat eigenlijk nog..
Tegenwoordig lopen veel mensen met nep bands al Dimmu Borgir
weg. False metal in mijn ogen..
Hail Venom!!

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 06-06-2008 om 13:25u

Of je het er nou mee eens bent of niet, het is ontzettend leuk om te lezen.

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 06-06-2008 om 13:28u

daarnaast is het geen bewuste provocatie natuurlijk.
maar simpelweg de weergave van een mening.

Ik nodig iedereen dan ook van harte uit om je mening hier uiteen te zetten, in plaats van schreeuwreacties te plaatsen.

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 06-06-2008 om 14:40u
Score: 90 / 100

Venom live goed? Kom op nou! Als de reviewer stelt dat de Cronos, Mantas en Abaddon niet kunnen spelen, heeft hij natuurlijk volkomen gelijk. Het optreden op DOA 1996 zal ik wat dat betreft nooit meer vergeten. Een opeenstapeling van muzikale onkunde, met de bassolo van Cronos als hilarisch hoogte/dieptepunt.

Toch vond ik dat optreden geweldig, wat een show!! Ook vind ik de oude platen fantastisch. De duisternis en agressie die van die platen uitgaat was voor die tijd uniek en staat zelfs vandaag de dag nog.

Venom rules!!

Venom - Black Metal
Reactie van Lennert op 06-06-2008 om 14:43u
Score: 47 / 100

De fanboys zijn duidelijk weer op de tenen getrapt. Aangezien het allemaal een kwestie van smaak blijft zal ik hier niet claimen dat Jeroen of wie dan ook de absolute waarheid in pacht hebben over wat wel en niet goed is; dat heeft namelijk niemand.

Wat we echter wel kunnen doen is analyseren, in het tijdsbeeld plaatsen, doortrekken naar het heden en vervolgens concluderen of de plaat voor ons als luisteraar nog steeds zo'n impact heeft als toen. En dan geef ik Jeroen gelijk: dat heeft de plaat voor mij in ieder geval absoluut niet.

Ik neem aan dat de mensen die hier zo hard schreeuwen hoe goed Venom is OMDAT ze black metal op de kaart hebben gezet, toch niet automatisch zullen zeggen dat Within Temptation goed is omdat ze de sprookjesmetal op de kaart hebben gezet? 'Natuurlijk niet, want wij houden niet van sprookjesmetal' Prima, maar Jeroen houdt wel van black metal als genre (dat vinden de puristen nu natuurlijk niet meer), maar ziet dat niet noodzakelijk als een garantie dat de grondleggers ervan zelf goed waren. Dat je eerste vrijpartij voor veel andere vrijpartijen heeft gezorgd wil niet automatisch zeggen dat je er met plezier aan terugdenkt (en hier doe ik geen uitspraak mee over mijn persoonlijke leven). Dat het bijzonder was: ja. Goed: niet altijd.

Ik zie Venom als een band die heel shoquerend was, maar muzikaal gezien weinig meer dan matigheid ten toon spreidde. Hard en satanisch is nooit een definitie voor goed geweest, al kan het wel meetellen bij je persoonlijke ervaring van de plaat. En in mijn persoonlijke ervaring is deze plaat, naast de vele andere metalplaten die er in 1982 uitkwamen, als een harde scheet: vies, maar na een paar minuten doet het je vrij weinig meer.

Venom - Black Metal
Reactie van Jeroen op 06-06-2008 om 14:53u

Nee iedereen is er keihard ingetuind : ' )

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 06-06-2008 om 15:03u
Score: 90 / 100

Maar wat is nu het eindoordeel?

Venom - Black Metal
Reactie van Jeroen op 06-06-2008 om 15:08u

Er is geen eindoordeel.
Het gaat mij er om dat er altijd zoveel verdeeldheid bestaat bij een plaat als deze. Venom is natuurlijk verder totaal niet serieus te nemen en dus is de recensie ook op die manier bedoeld.

Kies maar
40/100
of
90/100

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 06-06-2008 om 15:31u
Score: 90 / 100

Vind ik toch jammer. Ik kan redelijk ver meegaan in je redenering. Mijn eindoordeel is vooral gebaseerd op het uiteindelijke gevoel dat de plaat bij me oproept.

Het kan ook makkelijk omgekeerd werken: er zijn platen genoeg waar de muzikaliteit van afdruipt, maar die mij weinig tot niets doen.

Venom - Black Metal
Reactie van Jeroen op 06-06-2008 om 15:37u
Score: 75 / 100

Dit is mijn ogen een plaat die me in muzikaal opzicht niets doet. Maar als hij luid opstaat en door de speakers knalt, dan kan ik echt niet stil zitten.
Twee kanten van het verhaal.

Het is misschien wat flauw om dat stuk dan later toe te voegen, maar ik was wel benieuwd of de reacties weer ongenuanceerd zouden zijn.

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 06-06-2008 om 15:57u

Het verhaal is nu klaar, dus reageren maar op het totaal.

Venom - Black Metal
Reactie van fred op 06-06-2008 om 16:45u
Score: 100 / 100

Laat een ding duidelijk zijn: Zonder Venom en ook Bathory(llaten we
deze band zeker niet vergeten) geen black metal bands zoals Immortal,
Dark Funeral en ook geen troep zoals Dimmu Borgir.. Venom is en blijft
een groep van pioniers die best veel voor de metal hebben betekend
Zelfs bands als Slayer en Metallica noemen Venom als een belangrijke
inspiratiebron. Dus verkoop geen onzin over Venom...
Ben zelf al jaren fan van echte black metal (niet cof, Borgir)
Heb vele bands gezien in het genre. En er zijn er maar weinig die
niet door Venom zijn beinvloed... Waarvan akte...

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 06-06-2008 om 16:47u

Dimmu Borgir is gaaf

Venom - Black Metal
Reactie van fred op 06-06-2008 om 17:02u
Score: 100 / 100

Dimmu Borgir is gay and overrated.
Troep, wat absoluut niets meer metal dan ook te maken heeft.

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 06-06-2008 om 17:13u

Er is geen eindoordeel? Ik zie nu toch 85/100 staan?

Venom - Black Metal
Reactie van Bastiaan op 06-06-2008 om 17:14u

Ow dat was ik, Bas, die deze plaat zo snel mogelijk gaat luisteren.

Venom - Black Metal
Reactie van Jeroen op 06-06-2008 om 17:16u

Er zijn twee oordelen. Doe er mee wat je wilt.
Inderdaad Bas, zeker draaien. Dan begrijp je misschien beter wat ik bedoel

Venom - Black Metal
Reactie van iron_dennis op 06-06-2008 om 19:27u
Score: 90 / 100

Dit kun je idd niet maken. Je weet toch wel wat voor een impact deze schijf gehad heeft....! Blijkbaar niet! Black metal draait voor een groot gedeelte om sfeer. Dat snappen Death metal reviewers vaak niet.

Venom - Black Metal
Reactie van jeffrey op 06-06-2008 om 20:41u
Score: 95 / 100

Gvd jongens, wat reacties.. we komen wel weer lekker intellectueel over hè. Wat Jeroen zegt is idd waar. Venom is gewoon een bak aan elkaar gereten tyfusherrie, niets meer niet minder. Niks geen supermuziekanten, gewoonnet modaal (al wil Manta af en toe wel een technische poging uit zijn mouw schudden). Maar begrijp me goed, ondanks dat ze niet strak zijn, hun producties klinken als een stofzuiger van voor WO II, is het wel gaaf.

Oja perfecte review. Deel twee had er niet eens bijgehoeven als je de score van 85 onder deel één had gezet.

Venom - Black Metal
Reactie van jeffrey op 06-06-2008 om 20:43u

Verontschuldiging voor de typfoutjes :P.

Venom - Black Metal
Reactie van Old Mhb op 06-06-2008 om 20:46u
Score: 95 / 100

De eerste schijf van Venom die ik kocht was Welcome to Hell. Ik vond er niets aan en dat ding heeft een paar jaar in de kast liggen rotten.

Toevallig hoorde ik een paar tracks van Black Metal en ik was meteen verkocht.
Dit was nooit gehoord. Net als ¨Motörhead verkozen door de pers als slechtste band aller tijden. De res t is geschiedenis ...

Ik ben toendertijd een fan van Venom geworden tot en met het album Possessed. Vooral dat laatste album is nog steeds 1 van mijn favorieten.

Met uitzondering van "Calm before the storm " vind ik de Venomalbums nog steeds veel beter dan die van Metallica na "The Black Album".

Voor mij mag Metallica weer es in het voorprogramma van Venom spelen, welteverstaan met nummers van NA The Black Album en Calm Before the Storm.

Venom - Black Metal
Reactie van Johnny op 06-06-2008 om 21:14u
Score: 5 / 100

Begin jaren 80 stond o.a. de Aardschok vol met Venom. In een interview toen kraakte deze band Journey en soortgenoten af. Wat een arrogantie.
Als ze nu zo goed verkochten of speelden ja dan.
Volgens mij probeerde ze zo wat reclame te maken. Ik heb ze ook gezien op het Aardschok festival als hoofdact. We hebben het optreden niet afgekeken.
Kijk Motorhead maakt ook harde muziek en persoonlijk vind ik ze live het volume te hard, maar de cd's zijn goed.

Maar Venom heeft niets gepresteerd. En de aandacht die ze kregen was trouwens ook maar in een beperkte groep.
Maar goed ik moet zo wiezo ook niets hebben van die nep satanisme en ik vind het maar een waardeloze band. Ook vind ik de aandacht die ze met dit artikel krijgen niet verdiend

En inderdaad in 82 kwamen er vele goede albums uit.

Venom - Black Metal
Reactie van Harryhamster op 06-06-2008 om 23:44u

Dit is het best te vergelijken met de jostiband alleen dan met de meest zwakbegaafden die werkelijk helemaal niks kunnen, de begeleiders laten hen dan zo hard als mogelijk op een trommeltje en een gitaartje meppen en wie het hardst slaat heeft gewonnen.....
KUTmuziek zoals Teeuwen het noemt en dat is het!!
enige functie voor dit schijfje is dienen als bierviltje

Venom - Black Metal
Reactie van Sentinel op 07-06-2008 om 10:07u
Score: 100 / 100

Jammer dat "metal" tegenwoordig niet meer zo klinkt als Venom.

Venom - Black Metal
Reactie van Kees op 07-06-2008 om 12:24u
Score: 70 / 100

Niet alleen de muziek is agressief, de fanboys ook.

Ik ben het wel deels eens met de recentie. Het is opzich lekker oldschool en op zun tijd gaat ie wel in mijn cd speler. MAAR dan kan ik ook weer een maandje vooruit.

Venom - Black Metal
Reactie van Riesepies op 08-06-2008 om 14:36u
Score: 100 / 100

Volle 100 punten voor de briljante review, en de mongolide reactie's.
Mijn zondag begint alweer vrij goed, haha, lig hier in een scheur.

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 08-06-2008 om 17:07u


Jep, mijn zondag is ook weer geslaagd. Vooral dankzij de geweldige reacties van "Fred". Schitterend, je moet het maar doen, die jongen verdient een medaille.

Serieus, hoe dom kun je zijn?

Dimmu Borgir is 'false metal'? Dat ze kut zijn, akkoord, maar dat is dan weer een kwestie van persoonlijke smaak. Maar volgens mij is alle muziek met distortiongitaren, dergelijk drumwerk en een grunt/krijs erbovenop redelijk 'echte' metal hoor ... Of noem jij dat Balkanfolk? Pop? Flamenco? Komt er nog eens bij dat de mannen van DB, COF en consorten er in slagen om een degelijk stukje muziek neer te poten met genoeg afwisseling, dynamiek en kop en staart. Daar slagen Boerzoem en Venom nu niet bepaald in he ;)

Soit, driewerf hulde voor Fred!





Venom - Black Metal
Reactie van Fred op 09-06-2008 om 13:02u
Score: 100 / 100

Beste mensen. Natuurlijk zijn de meningen verdeeld en dat is maar
goed ook. Wat cradle en borgir doen, mag dan technisch knap zijn,
maar met black metal heeft het niets te maken. Maar dat pretenderen
ze ook helemaal niet....Echte black metal heeft maar een beperkt
aantal liefhebbers. Band zoals Tsjuder, Black Witchery, Inquisition,
Endstille zal niet iedereen kunnen bekoren, zeker de cradle of borgir
fans niet. Aanstaande zondag treedt Throne of Katharsis op in Baroeg
Rotterdam. Dit is dus Black Metal zoals het m.i. moet klinken..
Duister, beklemmend en zonder teveel poespas. Net als Venom destijds
klonk... En inderdaad kraakte een hoop metal bladen vroeger Venom
af... Tja, Kreator zou ook niets worden volgens de heren..
Kijk hoe groot die zijn geworden...

Venom - Black Metal
Reactie van fred op 10-06-2008 om 12:47u
Score: 100 / 100

Nog een kleine opmerking naar de reviewer Jeroen...
Ik heb je lijstje beste metal albums ooit eens bekeken...
Een album van Graveland staat daar in!! Niets mis met Rob Darkens
band, maar deze band is zeker niet beter dan Venom!
Waarvan akte..

Venom - Black Metal
Reactie van Wout op 10-06-2008 om 18:24u
Score: 60 / 100

Ik vind Tjusder goed. Erg goed en Dimmu Borgir ook. DAT IS RAAR...
Verder wilde ik alleen zeggen dat ik hoop dat alle mensen die steeds zeggen dat Dimmu Borgir gay is eens goed genomen worden door een gang grootgeschapen negers in een zonovergoten Noors bos.
Niet omdat ik vind dat Dimmu Borgir etc. vuig en grimmig en zogenaamd 'true' zijn maar gewoon...omdat ik het leuk vind.

Deze cd is misschien een trendsetter maar waar sommig 'true' black bands nog technisch kunnen spelen kan deze band dat nou niet echt.
Die nieuwe cd's van Venom bijv. het is één riff en die achthonderd keer herhalen. Leuk hoor, voor in de kroeg of in een dronken bui op volume vijfentachtigduizend.

Venom - Black Metal
Reactie van thrasher op 13-06-2008 om 09:54u
Score: 30 / 100

ik ben groots thrash fanaat en venom doet my geen zak!!!
en wtf eeft dimmu borgir hier met te maken,die band heeft voor my veel meer dan een band als venom maar velen willen dit gwn niet omdat dimmu commercieel is,wat een dikke zever!!!!!!!heb ook 3jaar naar niks anders dan black geluisterd en om eerlijk te zjn walg ik nu beetje van het genre ik vind black metal ziek en de mensen nog zieker(ze staan voor niks open juist hun duistere groepjes)beetje belachelijk dat ge u eigen dan metalfan durft te noemen

Venom - Black Metal
Reactie van fred op 13-06-2008 om 13:04u
Score: 100 / 100

Ik ben zeker metal fan ja en dan vooral van Black Metal...
Ik word een beetje ziek van al die mensen die beweren dat Venom
niet kunnen spelen, geen aandacht verdienen, en zelfs vergelijkingen
met de Jost band worden gemaakt.. En die reacties moet ik als Venom
fan van het eerste uur serieus nemen?? Kom nou zeg...
Degene die zich Thrasher noemt moet nog eens goed naar Venom's
lp Black Metal luisteren.. Welke stijl hoor je dan ook terug??
Juist, thrash metal!!. Venom heeft een belangrijke bijdrage geleverd
aan de metal muziek in het algemeen. Bands zoals Slayer en Metallica
noemen Venom als belangrijke inspiratiebron. Over smaak kun je moeilijk
twisten, maar verkoop geen onzin over Venom!!! Niet zeuren over dat
ze niet kunnen spelen, want dat is gezever...
VENOMS LEGIONS WORLDWIDE!!

Venom - Black Metal
Reactie van Vinyl-veteran op 13-06-2008 om 16:05u

Hallo jongelui,

Ik heb Venom vanaf het eerste uur meegemaakt (ja, ik ben een oude lul van 40,en luister naar Metal sinds 1976...), en Venom was eigenlijk als band vooral geinspireerd door de punk-golf van eind jaren 70 en Motorhead vóórdat de NWOBHM begon, heeft de muziek voorzien van Satanische lyrics (hallo Black sabbath), en noemde het Black Metal.(dus geen Thrash Metal Fred!).
Dat Venom baan brekend is geweest staat ver buiten de discussie; want een band harder dan Motorhead bestond toen helemaal nog niet!
Ook zo openlijk dwepen met Satan (meer dan B.Sabbath) was ook nieuw in die tijd!
Dat het muzikaal geen hoogvliegers zijn is duidelijk,hebben ze zelf ook
nooit gepretendeerd! Ooit de originele LP in je handen gehad? (Engelse persing) daar kun je op lezen: hometaping is killing music, so are Venom!
Ook hebben ze het hele Black-Metal thema zelf nooit serieus genomen i.t.t.tot een hoop zielige figuren/bands vandaag de dag.
Ik ben atheist en vind religie in wat voor vorm dan ook weerzinwekkend...
Dat de heren tot het josti band niveau worden gerekend is erg kortzichtig, heb je ooit met ze gesproken Harry?Ik wel! (Hamster?,nee dat klinkt intelligent!).
Erg knap om met beperkte muzikale vaardigheden zo succesvol te zijn geworden!
De eerste 3 platen zijn briljant, maar daarna afgegleden naar een beduidend lager niveau, en hebben zich met talloze comebacks en slechte platen onsterfelijk belachelijk gemaakt!
En overigens tot mijn grote verdriet, Venom was ooit een van mijn grote favorieten begin jaren tachtig, die platen staan voor metal hoe het ooit bedoeld is: hard, gemeen en meedogenloos provocerend, maar altijd met een knipoog.
Venom het voorbeeld voor "true" black metal?-lijkt mij niet!
Hellhammer en bathory waren veeeeel serieuzer wat dat thema betreft!
Het is wel jammer dat de metalheads van tegenwoordig elkaar zo in een hokje proberen te plaatsen,en elkaar zo afzeiken.
Doet de maatschappij dat al niet genoeg voor jullie jongens?
Uiteindelijk vallen alle stromingen uit ons geliefde genre onder 1 woord:

HEAVY METAL!!!! forever overigens!

mijn score uit 1982: 100
heden: tja, oude liefde roest niet...

Venom - Black Metal
Reactie van Fred op 13-06-2008 om 17:12u
Score: 100 / 100

Hallo Vinyl Veteran..
Ben het grotendeels met je eens..
Allleen als je echt goed luistert naar de 2e Lp Black metal
hoor je toch ook thrash metal invloeden
Een beetje black/thrash dus..
Deze metal fan is 41 jaar!!!
Venom staat niet voor true black metal-wel voor de geboorte van
een nieuw sub-genre genaamd black metal

Venom - Black Metal
Reactie van Hennie op 13-06-2008 om 19:19u
Score: 70 / 100

Inderdaad een zeer omstreden plaat, zelf luister ik alle soorten metal, van heavy, thrash, death, black, folk,.. Als men mij zou vragen naar een paar zeer goede klassieke metalplaten zou ik deze plaat nooit voornoemen, als men mij zou vragen naar een goede plaat uit de first wave of black metal.. dan koos ik eerder een bathory of celtic frost plaat maar voor halle haters, venom heeft door zijn smerige productie en vuile stijl wel een statement gemaakt & hoewel het een slecht album is vind ik het altijd leuk om eens mee te brullen met het nummer black metal, daarom geef ik 70.

Venom - Black Metal
Reactie van Vinyl-veteran op 13-06-2008 om 21:23u

Beste Fred,

O.a.Venom heeft de (bay-area) thrash metal zwaar beinvloed, maar is zelf nooit beinvloed door thrash-metal ten tijde van Welcome To Hell en Black Metal,simpelweg omdat dat genre nog niet bestond!
(b.v.Slayer speelde toen nog veel Judas Priest covers...).
De term Black Metal sloeg niet eens op de muziek van de heren Venom, alswel op het thema...
En slechter dan de eerste Bathory platen is Venom zeker niet (over onstrak gesproken, dat is pas echt erg..), en de heren van Hellhammer/Celtic Frost zijn ook-met alle respect- qua speltechniek geen hoogvliegers!
Maar deze bands waren baanbrekend, en dus verdienen ze respect, of de bands nu wel of niet je voorkeur genieten maakt niet uit.
Overigens heb ik absoluut NIETS met black metal...

Venom - Black Metal
Reactie van Old Mhb op 14-06-2008 om 22:19u

Voor de platenveteraan,

Ik heb de originele versie nog liggen op plaat, (LP).

Dat van hometaping is killing music werd geillustreerd met een cassette in de vorm van ee doodshoofd.
Voor de rest heb je gelijk. De ouwe zeikerds die nu 40 zijn weten wat Venom heeft betekend in die tijd.
Spijtig genoeg halen ze dat niveau niet meer.

Anderzijds vind ik Clarisse van de Waysted Land een geweldige song..

En zeg wat je wil : Het word tijd dat Metallica net als weleer weer es in het voorprogramma van Venom speelt.

En voor al de broekschijters en snotapen onder ons : Jullie hebben Venom nooit weten opkomen en het was te laat om te beseffen dat hun schip zinkende was.

Die van tijdgenoot Metallica is net als de Russische duikboot de Koersk :
Hij is allang onder maar iedereen kent de naam.

Venom - Black Metal
Reactie van puszuiper op 16-06-2008 om 00:34u

wat belachelijk is dit.

metaldan word met de dag een plaats voor huilende baby's die geen vertand hebben van de dingen van vroeger.

kijk zoals sommigen hier boven al aangeven maar eens goed naar nog wat video's etc ;)

dan pas je het wel aan of je bent gewoon niet true.

punt

Venom - Black Metal
Reactie van Piet op 16-06-2008 om 09:29u

Een schop in je bakkes godverdomme!

Venom - Black Metal
Reactie van Fred op 16-06-2008 om 13:05u
Score: 100 / 100

Black metal is en was niet voor de grote massa bedoeld!!!
Een hoop mensen beseffen niet wat Black Metal werkelijk voor staat.
In ieder geval niet voor grote commercieele succesen
Black Metal is pure intolerantie ten opzichte van geloof en dan
voornamelijk het christendom. Black Metal is niet voor posers/gothics
die 15/16 jaar zijn en zich black metal durven noemen...
Hails!!

Venom - Black Metal
Reactie van Een Metalfan op 19-06-2008 om 20:23u

Hilarisch
Laten we eerlijk zijn: het is geen muziek.
Dit zijn houthakkers, zagers en brulapen.
"Bloodlust" was een grappig nummer maar dan hebben we het (enige) hoogtepunt ook gelijk gehad.
Venom was een karikatuur van non-muzikale Engelsen, die net zoals Spinal Tap eigenlijk overal de draak mee stak.
I rest my case.

Venom - Black Metal
Reactie van Fred op 20-06-2008 om 12:47u
Score: 100 / 100

Wat ik toch even wil toevoegen is het feit dat bands zoals Venom
heden ten dage nog steeds actief zijn. Het is nu 26 jaar geleden
dat Black Metal uit kwam. Als men echt niet kan spelen, dan houdt
men dat echt geen 26 jaar vol!!! Wie bepaalt nu eigenlijk wat wel of niet
muzikaal is?? Kijk, ik schijt op Cradle en Dimmu Borgir, maar ik zeg niet
dat ze niet kunnen spelen. Want daar kan en wil ik geen mening over
geven. Zo, dit is het laatste wat ik er over kwijt wil aan de mensen hier..

VENOM-TRUE FOUNDERS OF BLACK METAL!!!

Venom - Black Metal
Reactie van jeffrey op 20-06-2008 om 20:04u

Man geef toe, ze kunnen echt voor geen ruk spelen. En tjah, genoeg kutbands die al meer dan 20 actief zijn...

Venom - Black Metal
Reactie van wob op 23-06-2008 om 18:07u

De plaat had toen ik 'm samen met 'welcome to hell' op een casettebandje kreeg van iemand een enorme impact op me, never heard anything like it, zo smerig! Geweldig vond ik die 2 albums.
Satanisten waren het zeker niet, just a gimmick.
Het bleek wel uit een aantal interviews uit die tijd dat ze zichzelf niet zo serieus namen.
Dus om nu te spreken van 'Venom was true blackmetal en C.o.f. en Dimmu borgir zijn false'...tja.
Natuurlijk is het muzikaal gezien geen meesterwerk maar wel verschrikkelijk doeltreffend die tijd.
Je moet die plaat gewoon in tijdsgeestperspectief zien
Ik persoonlijk vond er later niet zo veel meer aan maar toen ik laatst weer
es de iets later verschenen singles 'Manitou' en '7 Gates of hell' hoorde moest ik toch bekennen dat ik dat nog steeds hele goede nummers vind, ook de zanglijnen!
Toen ben ik 'Black metal' ook maar weer es gaan beluisteren en hoe krakkemikkig ook, 'Buried alive', 'Countess bathory' en het titelnummer bijv. zijn toch klassiekers!


Venom - Black Metal
Reactie van chuck op 28-06-2008 om 15:38u
Score: 25 / 100

hahaahha black metal een klassieker het nummer black metal is een klassieker en de rest is 1 grote ruis de rest van die nummers slaan nergens op
net als zoveel van die black metal bandjes.
de meeste black metal gitaristen kunnen nog geen eens een normale solo spelen ook venom niet.
uitzonderingen daar aan toe zoals dissection en emperor

Venom - Black Metal
Reactie van 666 op 17-07-2008 om 08:24u
Score: 10 / 100

Als je het niet begrijpt wat Venom bereikt met haar muziek kun je beter gewoon geen reactie geven. Als je voor zeikerige riffs gaat en een mooie stem kun je misschien beter naar de muziekschool gaan en beginnen met blokfluitles en je stemmetje oefenen. Sinds wanneer gaat metal over hoe een nummer in elkaar is gezet!? EMOTIE is waar het om gaat stelletje eikels. Het lijkt wel of ik het gezeik zit te lezen van een stelletje bejaarde pummels. Maar ja, misschien vind moeder de vrouw de plaat wel niet goed en worden de kinderen er onrustig van. Welcome to hell!!!

Venom - Black Metal
Reactie van chuck op 06-08-2008 om 15:46u
Score: 5 / 100

nou volgens mij zit er in een solo altijd heel veel emotie.
en kan ik in veel stemmen die ik kan verstaan meer emotie ontdekken dan die dooies van black metal
en in black metal heb ik nou niet echt emotie in ontdekt
of je moet een stelletje ramdebielen die lopen te krijsen alsof ze elke seconde worden vermoord.
en een stelletje gitaristen die meer aan hun pik lopen te trekken dan dat ze goeie muziek kunnen maken.
emotie vinden?
dan moet 666 maar professionele hulp gaan zoeken

Venom - Black Metal
Reactie van Pentagram op 08-08-2008 om 21:53u
Score: 10 / 100

Black metal rules!

Het lijkt mij een goed idee als Chuck terug gaat naar de kleuterschool en opnieuw leert schrijven. Wat een taalfouten maakt deze pipo. Emotie zit in jezelf Chuck en moet je voelen en niet zoeken.

Gelukkig begrijp je het niet en dat maakt je tot een pipo en daar loopt bijna de wereld vol mee. Je bent niet alleen.

Volgens mij heeft pipo Chuck zelf een beetje te veel aan zijn pikkie getrokken.



Venom - Black Metal
Reactie van Tom op 24-09-2008 om 20:34u
Score: 100 / 100

Ik ben ook een "ouwe lul" van 44 en ik ben absoluut niet vies van Metal varierend van Uriah Heep tot en met Venom, Death en Slayer!
Toen ik op de verzamel LP "Giants of Steel" hoorde zat Venom erin met het nummer Poison. Dit nummer vond ik de bruutste, "gemeenste" gewoon het LEUKSTE nummer op die LP. De andere nummers waren "gewone" heavy metal of speedmetal die ik ook VET goed vind. Ik heb wel het nummer Poison op YouTube gevonden, maar dat was de gewone LP/CD versie die ik wel leuk/goed vind. Ik mis die "gemeenheid" en bruutheid erin. Deze versie klinkt als gewone metal: gewoon goed! Zo hoor ik ook het nummer "Welcome to hell" liever live (bruut, "gemeen") dan de CD-versie. Kortom: Venom is van grote betekenis geweest voor de metal.

Venom rules! Metal rules!

Venom - Black Metal
Reactie van René te Vogt op 11-02-2010 om 19:19u
Score: 70 / 100

Verschrikkelijk moeilijk is het niet wat die heren spelen. Ik beleef Venom nu ook heel anders dan toen ik het midden jaren 80 zelf ontdekte als 13 jarige nieuwsgierige opgroeiende headbanger destijds. Het is simpel, en misschien muzikaal niet al te correct, maar wat zijn die riffs, lijnen, dreiging en puurheid prachtig! Puur kwaad, rechtstreeks uit het hart en dat allemaal in een hele donkere productie gegoten. Dat sfeertje...Te gek! Zonder hen trouwens was al het andere extreme wat erna kwam ook niet ontstaan; het had dan in iedergeval toch wat anders geklonken allemaal. Vooral qua geluid bijv. is dus Venom wél belangrijk geweest voor alles wat in de extreme Metal-hoek erna kwam. Goede bands als Metallica en vooral Slayer hebben vet gekeken en geluisterd bij Venom om nog maar te zwijgen over hele genres die nog directer in verbinding zijn te brengen met Venom: Black en Deathmetal. Vele bands zijn in een aantal opzichten beïnvloed door Venom; die band die "niet spelen kan". Maar ondertussen raakt het vanaf 1980 menig Metalfan diep in zijn of haar hart; vele aspecten van Venom vertellen iets over onszelf blijkbaar....die duisternis. Heel fascinerend.

Venom - Black Metal
Reactie van youri op 09-04-2010 om 15:11u
Score: 90 / 100

ik ben 13 en ik vind dit veel beter dan een zeikband als slipknot ofzo
verder hebben mensen die dit album nog niet kennen helemaal niks aan deze review , venom is gewoon een heerlijke herrie band!!!

Venom - Black Metal
Reactie van carlo op 09-05-2010 om 15:06u

DIT IS GEWOON EEN KLASSIEKER DIE IEDERE METAL LIEFHEBBER IN ZIJN OF HAAR COLLECTIE MOET HEBBEN , VENOM KLINKT ZOALS METAL MOET KLINKEN ; RAUW EN DUISTER !!!!!

Venom - Black Metal
Reactie van Ruud op 21-10-2010 om 13:08u
Score: 1 / 100

FLIKKER OP CARLO IK BEPAAL ZELF WEL WELKE TROEP IK KOOP EN WELKE IK LAAT LIGGEN.

Venom - Black Metal
Reactie van SØNN AV MØRKET op 29-05-2011 om 21:18u

Fuck off sickening untermensch , know your classics , dumb fuck !!!!!

Venom - Black Metal
Reactie van Ronald op 06-05-2012 om 14:50u
Score: 65 / 100

Als je afstand kunt nemen, als je fan bent valt at niet mee, dan moet je toegeven dat dit geen muzikale hoogvlieger is. venom was wel trendsettend en grensverleggend.

En waren ze live nou echt zo goed ? Echt niet, alles draaide om de show, veel gimmicks, want op de Aardschokdag werden ze compleet weggespeeld door Metallica en in Paradiso werden ze weggevaagd door Exodus.

Mijn genre is het niet, maar deze lp had toch wel wat, misschien omdat het nieuw was ?

Heb genoten van de vele reacties, "grappig" dat mensen vaak agressief worden als hun favoriet ook niet favoriet gevonden wordt.

Venom - Black Metal
Reactie van René op 17-11-2012 om 00:45u
Score: 70 / 100

Exodus, was en is inderdaad al een stuk beter. Nogmaals, ik vond Venom vroeger waanzinnig te gek, ik vermaakte me, ik was door hen geobsedeerd, met hen was ik metal!!! Nu ik helaas de jonge jaren ernstig ontstegen ben, raakt deze band me amper nog....het werkt alleen nog als anti-depressiva; nostalgie en een beetje lachen in dit gekke leven. Terwijl ik na ruim 25 jaar metal in mijn leven mijn favoriete thrash bands van eerder nog steeds bloedserieus neem; hun spel blijft mij boeien!....vooral de bay area bands van vröger!

Venom - Black Metal
Reactie van Black Flame op 11-03-2013 om 05:51u
Score: 8 / 100

Wat een kut recensie, Die plaat is tijdloos en spelen konden ze echt wel. Over de evil lyrics geweldige hoes etc. word geen woord verteld. Voor mij nog altijd de nr.1 band. Welcome to hell vind ik nog steeds de beste metal plaat ooit gemaakt! At war with Satan en Possessed zijn ook goeie platen en daarna houd het voor mij pas op met Venom.

Venom - Black Metal
Reactie van newmessiah op 08-07-2013 om 17:25u
Score: 100 / 100

best band ever along with manowar.

Venom - Black Metal
Reactie van René op 21-07-2013 om 12:24u
Score: 70 / 100

Zonder die duistere, gitzwarte produktie met galm links en rechts op al hun oude shit zodat het nog obscuurder werd én hun toen ruige imago, deze 2 aspecten zijn misschien voor mij wel de essentie en kracht van het fenomeen Black Metal, had ik deze band verder links laten liggen. (vooral hun maxi's etc. zijn te gek! ! ! Nummers als: Bursting Out, Acid Queen, Bloodlust, Live Like An Angel, In Nomine Sathanas etc.! ! !) Als jonge puber destijds doorzag ik hun muzikale beperkingen nog niet zo; de overige genoemde aspecten telden onbewust/bewust des te meer! 'k weet nog toen ik met metal begon (na hardrock), het ontdekken van Metallica, Slayer en Venom...even later gevolgd Flotsam, Cryptic Slaughter, Wehrmacht, D.R.I., Messiah, maar ook Death Angel, Exodus, Possessed, Carnivore, Sacrifice etc. etc. Mooi was die tijd!

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.