• Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

• David Wayne (Metal Church) - 2005

Malign - Divine Facing + Fireborn
Jaar van release: 2005
Label: Norma Evangelium Diaboli

Malign - Divine Facing + Fireborn

Malign is geen nieuw gezicht in het genre, maar geniet ook zeker niet de bekendheid die het op basis van de kwaliteit van hun werk verdient. Deze in 1994 opgerichte Zweedse black metalband heeft in de zeven jaren na hun oprichting twee demo’s en de, bij een bepaald publiek, welbekende EP’s Divine Facing en Fireborn uitgebracht. Helaas heeft de band sinds 2002 geen nieuw materiaal meer uitgegeven en is er geen nieuws meer naar buiten gebracht. In 2005 werd door Norma Evangelium Diaboli echter wel een verzamelaar uitgebracht, die het materiaal van hun EP’s combineerde; Divine Facing + Fireborn.

De verzamelaar opent met de meest recente en meest interessante EP Divine Facing. Het openingsnummer Sinful Fleshspear introduceert een stijl die zowel rauw en orthodox klinkt en die je door de scherpe en melodieuze riffs grijpt als geen ander. Door de korte coupletten en teksten die tot de verbeelding spreken, blijft dit nummer gegarandeerd een lange tijd in je hoofd ronddolen. Ook op de overige nummers wordt dezelfde toon aangeslagen, maar vaak met subtiele variaties in melodie, zodat je aandacht geen moment verslapt. Kippenvelmoment ten overvloede! Gecombineerd met teksten over orthodox Satanisme, de dood en datgene wat erna komt, wist Malign met Divine Facing een mijlpaal in de black metalgeschiedenis neer te zetten, die tot op de dag van vandaag het werk van de meeste black metalbands ver achter zich laat.

Ook het tweede deel van deze verzamelaar, de EP Fireborn, mag er zeker zijn. Voor een EP die vier jaar eerder geproduceerd is dan Divine Facing, klinkt het geluid al bijzonder volwassen. Het verschil in kwaliteit van de productie valt eigenlijk alleen maar op als je ze na elkaar luistert. Verder geeft ook deze EP een uitstekende indruk van Malign’s capaciteiten om deze orthodoxe, felle stijl goed ten gehore te brengen. Het nummer Entering Timeless Halls, wat oorsponkelijk op deze EP verscheen, duikt door het combineren van beide EP’s twee keer op. Gezien de ruwe emotie, heerlijke melodieën en de uitstekende opbouw daarin, is dat zeker geen straf. Sterker nog, beide EP’s smaken naar meer. Veel meer! Op naar een album dan maar?

Divine Facing:
1. Sinful Fleshspear
2. Divine Facing