• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Eths - Tératologie
Jaar van release: 2007
Label: Season Of Mist
Eths - Tératologie
Het beeld dat ik van Franse vrouwen heb, dankzij een reeks filmhuisfilms, is dat ze vaten vol emoties zijn die op elk moment kunnen ontploffen: het ene moment poeslief, het volgende ogenblik een hysterisch sekreet. Candice Clot bevestigt dat vooroordeel. De vocaliste van Eths wisselt meisjesachtige zang en verleidelijk gefluister namelijk om de haverklap af met gekrijs als van een leeuwin die zojuist op haar staart is getrapt.

Clot’s vocale capriolen vormen de belangrijkste trekpleister van de band, die met Tératologie toe is aan het tweede volledige album. Van voorganger Soma (2004) zijn in Frankrijk volgens het platenlabel meer dan 20.000 exemplaren verkocht. Toegankelijk kun je deze muziek (die ergens tussen metalcore en nu-metal in ligt) echter niet noemen, want voorspelbaar is Eths op Tératologie nimmer. Wanneer voor de verandering een stukje muziek of tekst herhaald wordt, slaat de band direct weer een andere richting in. Het kost daarom veel tijd en inspanning om de geheimen die het album herbergt, te doorgronden.

Loont het dan wel de moeite om je in Tératologie te verdiepen? Wat mij betreft wel, want de muziek zet me regelmatig aan om mee te zingen, ondanks dat ik de Franse taal niet machtig ben, en brengt mijn lichaam in beweging. Bovendien bevat het album veel goed geplaatste geluidsfragmenten en experimentele stukken die een indringende atmosfeer creëren, variërend van dromerig (Ileus Terebelle) tot demonisch (het toepasselijk getitelde Rythmique De La Bête). Die sfeerrijke passages illustreren dat niet alleen Clot, die in de beginjaren vooral schreeuwde, maar ook de rest van de band een sterke ontwikkeling heeft doorgemaakt sinds het eerste mini-album Autopsie uit 2000. Het resultaat van die progressie is een eigenzinnige, avontuurlijke stijl.

De enige hindernis die resteert, is de taal. Als ik beter had opgelet bij de Franse les op de middelbare school, zou ik waarschijnlijk nog meer plezier beleven aan deze cd. Nu blijf ik achter met de vraag, welk onrecht Candice Clot in hemelsnaam is aangedaan, dat ze zo uitbundig haar hart uitstort. Ze lijkt weliswaar geen katje te zijn om zonder handschoenen aan te pakken, maar intrigerend klinkt ze zeker. Hopelijk zal Eths tijdens toekomstige toernees de taalgrens overschrijden en Vlaanderen en Nederland aandoen, want ik ben benieuwd of Clot haar vocale acrobatiek op het podium ook waar kan maken.

1. Stultitiae Laus
2. Bulimiarexia
3. Ondine