The Harrowed - The Harrowed
Jaar van release: 2007
Label: Massacre Records
The Harrowed - The Harrowed
Begin januari zal Massacre Records een ‘nieuw’ album van Legion Of The Damned uitbrengen, met de titel Feel The Blade. Juich nu niet te snel. Als je de tracklist bestudeert, blijkt het namelijk te gaan om een re-release van de cd Elegy For The Weak, die de band onder de oude naam Occult op de markt bracht. Dat het album binnenkort onder een andere bandnaam en titel verschijnt, is op zijn zachts gezegd nogal misleidend, al is het schijfje opnieuw gemastered en zal het de nodige extra’s bevatten. Denk je dat die marketingtruc een eenmalig incident is? Nee hoor, ook in het geval van The Harrowed verkoopt Massacre Records oude wijn in nieuwe zakken.

Het gaat hier namelijk om de Australische formatie Fury, die zichzelf een nieuwe roepnaam heeft aangemeten. Het derde en laatste volledige Fury-album, Forbidden Art uit 2005, wordt als het titelloze debuut van The Harrowed opnieuw uitgebracht en door het platenlabel wederom gepresenteerd als een ‘nieuw’ album. De enige bonus ten opzichte van het origineel is de demo-track Torpor. Aangezien de oorspronkelijke acht songs tesamen minder dan een half uur in beslag nemen, is die uitbreiding erg karig. Desalniettemin is een recensie toch wel op zijn plaats, daar het Fury-album op deze site nog niet besproken is en waarschijnlijk weinigen bekend zal zijn.

Welnu, het rond de blinde slaggitarist en componist Ricky Boon geformeerde gezelschap speelt ouderwetse, ruige, snelle thrash die regelmatig tegen death metal aanleunt. Daarbij hanteert zanger Mick O’Neil een vrij monotone, hardcore-achtige brul die het toch al niet misselijke testosterongehalte tot grote hoogte opvoert. Agressie voert de boventoon in songs die zijn gemaakt om op te headbangen en te moshen. De keerzijde is dat de composities op The Harrowed weinig afwisseling bieden. Bovendien beklijven ze niet goed. Het ontbreekt de plaat namelijk aan onderscheidende riffs en vooral aan pakkende zanglijnen.

Dat de overheersende brute kracht echter geen blijk van onvermogen is, maar een bewuste keuze van een groep muzikanten die hun instrumenten uitstekend beheersen, bewijzen de spaarzame momenten waarop de teneur doorbroken wordt. De lange instrumentale break in Dark Bliss en het geheel instrumentale The Voyage spreiden een onverwachte hoeveelheid melodie en gevoeligheid tentoon. De intro’s van zowel opener Profile Unknown als bonustrack Torpor zijn spanningsvol, terwijl de melodieuze gitaarsoli over het gehele album de aandacht trekken. Desondanks is The Harrowed vooral interessant voor de liefhebber van brute thrash die zijn nekspieren eens flink wil pijnigen.

1. Profile Unknown
2. The Inner Thread
3. Summoning The Eternal